Obchod

Finanční krize specializované e-shopy zatím nezasáhla

Zatímco velké internetové obchodní domy se začínají potýkat s dopady finanční krize, malé a specializované e-shopy vykazují neustálý stabilní nárůst jak počtu zákazníků, tak obratů. U e-shopů provozovaných v prostředí Vltava 2000 společnosti ACTIVE 24 došlo oproti loňskému roku k 13% nárůstu počtu zákazníků a k více než 8% nárůstu obratu. A podle odhadů bude růst v tomto segmentu pokračovat i v příštím roce.

Malé a specializované internetové obchody krizi nepociťují právě díky tomu, že nabízejí omezený sortiment, který má své stálé zákazníky, a nedotýká se jich tolik cenová válka, svoje zboží tak obchodníci prodávají se zajímavými maržemi. „V těchto typech e-shopů je veliký potenciál do budoucna a očekáváme, že počet jejich zákazníků a obraty i nadále porostou. Nemusí se tolik věnovat neustálému sledování konkurence, snižování cen apod. a také nepodléhají tak moc různým módním nákupním trendům,“ shrnuje obchodní ředitel ACTIVE 24 František Grunt.

Celkový počet e-shopů vytvořených a provozovaných tržištěm Vltava 200 je kolem 500. Výhodou těchto menších a specializovaných obchodů spravovaných Vltavou 2000 jsou nízké náklady nejen na pořízení, ale také provoz. Významnou roli přitom hraje fakt, že provozovatel tržiště je zároveň webhosterem. Díky tomu se majitelé e-shopů již od 200,-Kč měsíčně nemusí vůbec starat o technické záležitosti, pouze plní obsah svých obchodů. Právě tyto náklady spojené s provozem jsou ve srovnání s obřími internetovými obchody nesrovnatelně menší. Stejně tak je mnohem menší časová náročnost – provozovat tento typ e-shopu nevyžaduje žádného extra zaměstnance, který by se o chod obchodu musel neustále starat.

Jak dále potvrdila analýza společnosti ACTIVE 24, vzrůstající trend obliby nakupování přes internet se nezastavil. Rovněž se nemění chování zákazníků, struktura nejoblíbenějších obchodů zůstala po oba roky prakticky stejná: mezi nejprodávanější zboží dlouhodobě patří hračky, krmení pro zvířata, auto doplňky a militaria. Nejsilnějšími měsíci v menších, specializovaných e-shopech jsou listopad, následovaný prosincem – i zde se projevuje předvánoční nákupní horečka.

Ke své propagaci využívají drobní obchodníci PPC reklamu na všeobecných vyhledávačích, která jim přinese přibližně 70% zákazníků. Pouze 16% návštěvníků těchto obchodů zadá do některého z vyhledávačů primární adresu obchodu.

Stejně jako v případě velkých obchodních internetových domů i zákazníci menších e-shopů preferují platby na dobírku. Svou roli zde hraje i fakt, že jde většinou o menší částky, průměrná objednávka má hodnotu 2.500,- Kč.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!