Nestabilita a problémy s cash-flow trápí tuzemské internetové prodejce. Vrásky na čele už nemají jen majitelé menších e-shopů, ale i někteří velcí hráči. Mezi jejich nejčastější problémy patří vysoké investice spojené s rozvojem podnikání, stále se snižující marže, pokles efektivity internetových reklam, nekvalitní služby dopravců a nedostatek programátorů. Stále více tuzemských prodejců tak využívá zahraničních investorů, méně silní provozovatelé krachují a jsou nuceni své e-shopy prodávat.
Internetoví prodejci v České republice se budou muset připravit na výraznou očistu trhu. Zatímco dosud se s problémy potýkaly kvůli obrovské konkurenci především menší e-shopy, nelehké období prožívají také velcí prodejci. Mnoho známých e-shopů již zkrachovalo, další stovky jsou nabízeny k prodeji. Tuzemští prodejci na internetu se potýkají s nedostatečným cash-flow. Mají potíže s obrátkovostí zboží, efektivní správou skladových zásob, elektronickým napojením na sklady dodavatelů či přímou distribucí zboží zákazníkům. Příkladem dříve prosperujícího e-shopu, který kvůli finančním problémům skončil takřka ze dne na den, je obchod s elektrem Centrumnakupu.cz s obratem v řádu stovek milionů korun. Nízké marže a silná konkurence v oblasti elektra však zapříčinily, že se tento e-shop bývalému majiteli dokonce ani nepodařilo prodat jinému zájemci. Zkrachoval také v minulosti největší e-shop s potravinami Multimarket.cz, jehož doménu po čase koupil konkurent Z-market.cz. „Český internetový trh se stále více konsoliduje. V některých případech skupují větší obchodníci menší e-shopy, v jiných se internetové obchody specializují pouze na určité komodity. Předpokládám, že nastolený trend bude i nadále pokračovat,“ vysvětlil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Příkladem velkého hráče, který se dostal do značných finančních problémů, je Vltava.cz. Tento známý internetový obchod se dostal jen za loňský rok do ztráty 32 milionů korun. A to i přesto, že je online prodej v České republice stále populárnější a roste meziročně o 20 – 30%. Dnes již Vltava.cz celý e-shop outsourcuje partnery.
Větších internetových prodejců s ryze českým kapitálem na trhu postupně ubývá. Zahraničního kapitálu již využívá Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz, která nedávno podala žádost o fúzi s e-shopem Obchodní dům.cz. Z největších hráčů na trhu tak lze považovat za ryze české prodejce Czech computers či Vivantis, který v současné době dodává nákupní galerii Vltava.cz parfémy, hodinky, šperky, produkty pro zdraví či kosmetické přípravky. „Internetových obchodů, které jsou nám nabízeny k odkupu, jsou nyní desítky měsíčně. Nejvíce nabídek registrujeme na e-shopy s parfémy, kterých je na tuzemském přesyceném trhu více než čtyři sta. Z posledních nabídek mohu zmínit například Ps-shop.cz, Vuneprotebe.cz či Shop-hodinky.cz za řádově statisíce korun,“ uvedl Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis a.s., která v letošním roce koupila e-shopy Parfum.cz a Obleceni.cz v řádu milionů korun. „Poptávka však funguje i opačným směrem a mnoho velkých firem chtělo koupit naši společnost. Jen za poslední rok jsme obdrželi tři reálné nabídky v řádu stovek milionů korun,“ doplnil.
Z hlediska konkurence a rychlosti změn je internetový trh mnohem dynamičtější než trh klasický. Uživatelé přitom budou klást důraz na rychlost, kvalitu a jednoduchost ještě více než dosud. Nechtějí se příliš zdržovat a uvítají vše, co proces nákupu na internetu zrychlí. Prodejci jsou tak nuceni sledovat trendy a inovovat, což znamená milionové investice. Z hlediska vývoje konkurenčního trhu proto bude mít v brzké době dominanci několik silných internetových hráčů, kteří se budou specializovat na užší segment než v minulosti. Ve specializovaném e-shopu jsou zákazníci obslouženi odborným personálem, což jim podstatně usnadňuje nákup. Specializaci již začínají upřednostňovat také samotní prodejci. Zjišťují, že je pro ně nevýhodné prodávat mnoho druhů zboží. Někteří se proto vrací ke svému původnímu sortimentu, se kterým začínali a mají s ním více zkušeností. Z hlediska růstu je pro ně mnohem výhodnější se uchýlit k akvizicím a skupování konkurence. „Přednost specializovaných e-shopů je především v tom, že zákaznici rádi nakupují u odborníků. Tím však nemyslím pouze specialisty na zákaznickém servisu, ale kompletně upravený e-shop pro prodej dané komodity.
Příkladem může být speciální vyhledávání či odborný průvodce umístěný na internetových stránkách,“ sdělil Vojtěch Schwangmaier ze společnosti Onio, která provozuje například specializované e-shopy Pneumatiky.cz či Rucni-Naradi.cz. „Skupování konkurence pak považuji za jednu z nejzajímavějších možností ke zvětšování tržního podílu. Pro mnohé silné firmy na tuzemském trhu to může být v dnešní době dokonce cesta jediná,“ dodal.