Muži nechávají nákup vánočních dárků na poslední chvíli. Až na Štědrý den loni koupila poslední dárek téměř třetina z nich, zatímco u žen to bylo jen 16 procent. Kdyby všichni dodrželi svá předsevzetí, mohly by přitom obchody v den vánoční nadílky v klidu zavřít pro nezájem zákazníků. Nákup na Štědrý den dopředu totiž dopředu připouští jen tři procenta mužů a jedno procento žen. Výsledky výzkumu společnosti GE Money Multiservis, který se uskutečnil letos v říjnu v České republice, Maďarsku, Polsku, Lotyšsku, Rusku a Rumunsku, tak prokázal, jak se liší plány od reality.
Čeští muži, i ženy, chtějí letos shodně utratit za vánoční dárky v průměru 7 850 korun, což je v porovnání s ostatními sledovanými národy výrazně nejvyšší částka. Za dalších zhruba 3 410 korun hodlají Češi nakoupit potraviny, nápoje, vánoční stromky a další vánoční zboží. Průměrná čtyřčlenná rodina (rodiče a dvě malé děti) tak celkem na Vánoce utratí přibližně 22 520 korun. To je minimálně dvakrát více, než jsou výdaje například Lotyšů, Rumunů, nebo Rusů.
Češi si také na rozdíl od ostatních sledovaných národů vánoční nakupování doslova užívají. Zatímco například Rumuni stráví honbou za dárky v průměru pět hodin, Češi nakupují téměř třikrát déle, a to přes 14 hodin. Více času přitom v obchodech tráví ženy. Zatímco každý druhý Čech stihne nakoupit kompletní vánoční nadílku do 9 hodin, téměř čtvrtina žen k tomu potřebuje více než 20, tedy téměř celý den i noc. „Přestože běžné nákupy Češi v oblibě příliš nemají, Vánoce si chtějí užít a rádi do nich investují čas i peníze. Shánění dárků věnují dvakrát více času než běžným měsíčním nákupům,“ říká Viktor Houška, Business Development Manager GE Money Multiservis.
Ženy jsou štědřejší
Nejvíce příbuzných (8) obdarovávají Maďaři a Lotyši, nejméně naopak Rumuni (4). Každý Čech potěší pod stromečkem v průměru sedm blízkých osob. Štědřejší co do počtu obdarovaných jsou přitom mladí lidé a ženy. Průměrná cena dárků na osobu v České republice dosahuje 1 120 korun.
Dárky z úspor nebo na splátky
Na vánoční svátky se Češi připravují dlouho dopředu a na dárky šetří i několik měsíců. Proto je také financují převážně z úspor. Nicméně stále častěji jsme ochotni se kvůli Vánocům zadlužit „Tři z deseti dospělých letos plánují si na dárky půjčit. Nejčastěji přitom uvažují o krátkodobém úvěru z kreditní karty. Tu hodlá použít při nakupování téměř čtvrtina z nás. Dalších 8 % si chce sjednat spotřebitelskou půjčku,“ uvádí Viktor Houška.
Na nákupy za hranice
Výsledky průzkumu společnosti GE Money Multiservis také ukazují, že Češi jsou ze sledovaných národů nejvíce otevřeni nákupům vánočních dárků v zahraničí. Ty kupují buď během své cesty do ciziny, nebo čím dál častěji prostřednictvím internetu. Celá třetina z nich již dárky za hranicemi nakupuje, nebo o tom alespoň uvažuje. Motivem je primárně snaha ušetřit. Řada položek, jako elektronika či oblečení, je v zahraničí k dostání za nižší ceny.
Povánoční slevy: ledničky a elektronika
Kromě Vánoc jsou dalším náporem na naši peněženku novoroční slevy. Ty plánuje využít šest z deseti Čechů, což je téměř dvakrát více než v ostatních sledovaných zemích. „Dle našich zkušeností nechávají Češi na novoroční nákupy pořízení hodnotnějších věcí, jako je bílá technika nebo elektronika,“ říká Viktor Houška. „Často za tyto nákupy platí kreditními kartami, nebo si je pořizují na splátky. Po Vánocích se jim totiž často nedostává vlastních úspor, proto využívají rychlé a snadno dostupné způsoby financování,“ doplňuje Houška.
Výdaje na nákup vánočních dárků
Výdaje na Vánoce celkem
Plánujete využít povánočních slev? (v % respondentů)
Exkluzivní průzkum GE Money Multiservis proběhl letos v říjnu mezi respondenty v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku, Lotyšsku a Rusku, na representativním vzorku dospělé populace jednotlivých zemí. Průzkum pro GE Money provedla společnost TNS AISA.