Při marketingovém průzkumu TOP 500 firem EU v roce 2008 94,3% všech dotázaných manažerů na nejvyšší úrovni a 86,4% manažerů na střední řídící úrovni uvedlo jako nejvyšší svou hodnotovou prioritu zdraví a 73,2 % pak na druhém místě pohodový a spokojený život. Evidentně jde o hodnotový posun v myšlení manažerů související s poznáním, že bez zdraví a pohody nemají ostatní hodnoty prostě a jednoduše smysl. V průzkumech hodnotových priorit lidí v ČR realizovaném v červnu 2008 téměř 91% respondentů také zdůraznilo, že zdraví a pohodový život jsou nejvyšší prioritou.
Proto a právě proto se dynamicky a téměř exponenciálně rozvíjejí ve vyspělých tržních ekonomikách i zemích EU a v ČR podnikatelské aktivity související s udržováním a zlepšováním zdravotního stavu (health – fitnes aktivity), se získáváním dobré nálady a osobní pohody jak v rovině pohodově spokojenostní (wellness aktivity) tak v rovině zážitkové až adrenalinově zážitkové (event aktivity). Prostě lidem jsou nabízeny nejrůznějšími subjekty aktivity i komplexní programy k udržení a zlepšení jejich zdraví i kondice, pohody a spokojenosti. To však je jen jedna viditelná stránka podnikatelské wellness nabídky lidem, kteří ji buď využijí nebo nevyužijí.
Před 10 lety spotřebitelé začali rozlišovat produkci výrobců a distributorů na ekologickou a neekologickou a začali dávat přednost ekologicky šetrným produktům nezatěžujícím životní prostředí. Před 5 lety zákazníci začali produkty a služby dělit na bio – a nebio – produkty a začali bioproduktům dávat přednost. V současné době se objevuje trend dělit produkty a služby na ty, které zlepšují zdraví nebo jej udržují (health – fitnes produkty), zlepšují nebo zajišťují pohodu a spokojenost (wellness produkty) nebo zajišťují pozitivní zážitky (event produkty). Pro ty fyzické a právnické subjekty, které si důsledně uvědomují hodnotové priority, pak health, wellness a event produkty, či k nim připojené doplňkové služby v posledním roce představují aktivační, zákazníkům nabízené konkurenční výhody jako motivy pro jejich nákupní rozhodování a koupi. A ten z producentů a distributorů, který si tento trend uvědomí a zachytí jej, pak se zákonitě do svých produktů a služeb snaží v jejich životním cyklu nacpat maximum těchto trendových konkurenčních výhod za přiměřenou cenu.
Uvědomíme-li si v souladu s marketingovou filosofií tvorby hodnot, že spokojenost zákazníka (odběratele, kupujícího a uživatele) v rovině wellness je dána také metrikou plnění a zejména splnění jeho očekávání, potřeb, požadavků a přání či tužeb generovaných jeho životním stylem, hodnotovými prioritami v hodnotových žebříčcích, nabídkou služeb a produktů, pak je jasné a čitelné, že marketingová metodologie dostává další procesní dimenzi. K marketingovým procesům: 1/ transakčnímu, 2/ relačnímu (vztahovému), 3/ inovačnímu a inovativnímu, 4/ konkurence a konkurenceschopnosti, 5/ marketing managementu je třeba ve firemní kultuře a struktuře přičlenit logicky proces 6/ wellness marketingu.
Proces wellness marketingu zahrnující i health – fitnes marketing je charakterizován někdy také v anglosaské terminologii jako FDIESP mix, protože se jedná o proces, kterým má být dosaženo fyzické (F), duševní (D), intelektuální (I), emoční (E ), sociální (S) a psychické (P) vyrovnanosti či pohody u všech lidí jako prvků produkčních a spotřebitelských systémů. Podstatné však ale je, že k této vyrovnanosti má dojít aktivním fyzickým zapojením člověka do procesu tvorby a spotřeby hodnot produkovaných trhem jak v rovině hmotné tak i nehmotné.
Dynamika a spektrum rozvoje wellness aktivit a metodologie wellness marketingu v ČR i EU je obrovská. Vždyť již v ČR existuje Česká asociace wellnes sdružující jak producenty tak i distributory pasivních (např. sauna a termo aktivity, bath a balneo procedury, ochlazovací a kryo režimy, vodní svět, beauty procedury, respirační a fyzioterapeutické procedury aj.) wellness činností nebo aktivních (např. fines centrum, circle fitness, slimbox, indoorcycling, kiting, aquaspinning, aerobic, yoga, plavání, squash, jízda na kajaku, kole, raftu, bowling, petang aj.) činností. Stále více producentů hodnot si však uvědomuje, že chce-li být v kategorii trendové tedy „in“ či „sexy“ svým produktem, musí jejich produkt obsahovat či podněcovat minimálně 3 či více z 5 základních wellness složek, které jsou konkurenční výhodou na trhu.
Specializovaní wellness marketeři pak s maximem invence a zkušeností dokáží téměř ke každému produktu a službě vymyslet uplatnění v rámci aktivních nebo pasivních wellness aktivit. Vždyť k produktu se dá přibalit třeba jednoduše návod, jak jej využít pro 1/ kondiční cvičení, tedy cvičení s celým balením produktu nebo jen obalem. Stejně tak do návodu napsaném na produktu se dá nakreslit a popsat i zvýraznit, jak lze produkt využít při aktivitách pro 2/ kompenzaci převažujících denních aktivit člověka, aby dosáhl v FDIESP mixu vyrovnanosti. U celého spektra produktů lze připomenout uživatelům jak najít 3/ realizaci zdravých stravovacích návyků a pohybu. Podobně lze spotřebiteli napovědět, 4/ jak ten či onen produkt přispívá k relaxaci člověka. Ty nejlepší produkty pak obsahují nevtíravé sdělení, jak produkt či služba 5/ působí a vytvářejí jedinečnosti kupujícího, jak formují jeho životní styl a dokonce dimenzují image osobnosti. Je v tom kus umění, invence a psychologie, ale každý produkt se dá vybavit na cestu k zákazníkovi návodem, jak jej využít v rámci wellness aktivit.
Komunikační wellnes marketingový mix procesně zaměřený na firmy (B), zákazníky (C), autority (A) a zaměstnance (E) umožňuje všechny subjekty v konkurenčním, sociálním a environmentálním prostředí informovat, sdělovat jim, propagovat a prezentovat s využitím mnoha nástrojů, metod a podob wellness záměry produktů a doprovodných služeb. A ten, kdo tyto informace a náměty vyslyší, využije a bude se jimi řídit, bude pečovat nejenom o své zdraví, ale také i svou FDIESP vyrovnanost a pohodu a navíc zažije i spoustu zážitků.
Firmy a manažeři, kteří si výše nastíněné nové poznatky uvědomí, zákonitě realizují wellness marketing vůči svému okolí, ale také podporují dotacemi wellness programy sobě a svým zaměstnancům. Vždyť jen zdravý, spokojený a vyrovnaný pracovník v jakékoliv firemní roli je v dnešní uspěchané době schopen podávat dnes a denně vrcholové výkony s úsměvem na tváři v práci, doma a v rodině.
Health, wellness a event marketing jsou tak spojené nádoby, ve kterých se přelévají nejvyšší hodnoty člověka tj. zdraví, pohoda, spokojenost a vyrovnanost a ten, kdo je umí naklánět směrem k potenciálnímu zákazníkovi, ten nabízí konkurenční výhody jako motivy ke koupi produktu.