Katastrofické povodně, které postihly v létě naší republiku se odrazily negativním způsobem i ve vývoji indexu spotřebitelské důvěry.
Aktuální výsledky ze září t.r. signalizují výrazný pokles spotřebitelské důvěry, a to zejména v souvislosti s očekávanou hospodářskou situací v příštích 12 měsících, kdy dojde podle více než třetiny obyvatel (37 %) k jejímu zhoršení.
Ve srovnání s výsledky srpnového šetření, které bylo realizováno před rozsáhlými záplavami, došlo k poklesu indexu spotřebitelské důvěry o 2,2 bodu. K propadu indexu nejvíce přispělo pesimistické vnímání budoucí situace v horizontu příštích 12 měsíců, a to jak celkové hospodářské situace, tak očekávané finanční situace domácností. Tyto výsledky vycházejí z pravidelného průzkumu GfK Praha, který se provádí jednou měsíčně metodou osobního dotazování na vzorku 1 000 náhodně vybraných respondentů ve věku 15 – 79 let z celé České republiky.
Hodnota Indexu spotřebitelské důvěry za září roku 2002 je 46,9 %. Proti srpnu, kdy byl 49,1 poklesl index o 2,2 procentního bodu.
Grafy:
Index spotřebitelské důvěry 9/2002
Index spotřebitelské důvěry 8/2002
Tato studie je zaměřena na monitorování spotřebního klimatu v České republice z pohledu populace. Uvedený typ výzkumu poskytuje přehled trendů v hodnoceních obyvatelstva týkajících se:
- ekonomické situace
- investičních úmyslů a nákupních očekávání
- finančních poměrů domácností
- spoření
- strategických investicí jako jsou nákup auta, bytu nebo domu
Metodika výzkumu
Výzkum se provádí na reprezentativním vzorku 1000 respondentů z celé České republiky ve věku 15 – 79 let, metodou osobního dotazování prostřednictvím školených tazatelů. Pro tvorbu výběrového souboru dotázaných je využíván stratifikovaný náhodný výběr, který umožňuje získat objektivní obraz spotřebního chování populace ČR. Spotřebitelský barometr se provádí již od roku 1992. V počátečních letech byl realizován v pravidelných čtvrtletních intervalech, od roku 1998 se uskutečňuje 11x ročně. GfK-Praha zajišťuje výzkum ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Svazem obchodu ČR. Výsledky dále slouží pro potřeby Statistického úřadu Evropské unie (Eurostatu).
Index spotřebitelské důvěry
Na základě výsledků projektu „Spotřebitelský barometr“ byl podle metodiky Evropského společenství zkonstruován „Index spotřebitelské důvěry (CCI)“. Tento index souhrnným způsobem informuje o vývoji spotřebního chování v ČR, o míře důvěry v českou ekonomiku. CCI zahrnuje pět dílčích faktorů:
- stav hospodářské situace ČR v porovnání před 12 měsíci
- očekávaný vývoj hospodářské situace ČR v následujících 12 měsících
- finanční situaci domácnosti v porovnání se stavem před 12 měsíci
- očekávaný vývoj finanční situace domácnosti v následujících 12 měsících
- posouzení současné doby z hlediska její výhodnosti pro pořizování velkých nákupů (např. automobil, zařízení do domácnosti, nábytek, pračka, televizor)
Tento projekt slouží jako marketingový nástroj pro plánování firemních strategií, k bližší analýze makroekonomické, mikroekonomické situace ČR. Výsledky jsou určeny zejména výrobním a obchodním společnostem, reklamním agenturám, decizní sféře a ekonomům.