Convinience ve smyslu výhodné příležitosti a produktové inovace byly jedním z témat konference Retail in Detail. Právě tzv. convenience výrobky, které spotřebitelé kupují pravidelně, bez většího přemýšlení o ceně nebo konkurenčních produktech, jsou současným spotřebitelem požadovány a poptávka po nich stále roste. Nejen tomu se věnovala ve své prezentaci Pia Schröder ze společnosti GfK Panel Services Deutchland.
Úspora času jako globální fenomén
„Poptávka po convenience produktech stoupá každým rokem. Dle provedených výzkumů jsou důvody stále větší obliby těchto výrobků především časová úspora a jednoduchost přípravy pokrmu,“ uvedla Pia Schröder. Tyto dvě možnosti zaznamenaly dohromady 62,5 % z celkového počtu odpovědí. „Ukazuje se, že lidé jsou v dnešní době pod značným časovým tlakem a úspora času je tak pro ně velmi důležitá.“
Snaha spotřebitelů o úsporu času je globálním fenoménem. Například v Anglii si dle výzkumů objednává celých 29 % obyvatel potraviny přes donáškovou službu. „V České republice se pak můžeme setkat například s produktem Mojito od společnosti Mattoni, které nevyžaduje žádný čas na přípravu a je ihned připraveno k podávání,“ dodává Pia Schröder.
Češi současný trend potvrzují. Dle provedených průzkumů 2,7 miliónů obyvatel (26 % z celkového počtu obyvatel) raději zvolí na úkor peněz více volného času. Dle prezentující je však toto číslo podhodnocené a poukazuje na to, že retailerům a výrobcům se zde nabízí daleko více prostoru.
Kvalita výrobků se stala požadovaným standardem
„Potřeby zákazníků se v posledních letech značně změnily. Úkolem výrobců a retailerů je na tyto změny pružně reagovat a přizpůsobovat se jim. Především je nutné analyzovat ty vlastnosti produktů, které spotřebitelé již nevnímají jako přidanou hodnotu výrobku, ale jako požadovaný standard,“ konstatuje Pia Schröder.
Příkladem takovéto změny chování je například ochrana zdraví. Většina convenince produktů není příliš zdravá. S rozvojem generačních chorob si však lidé své zdraví stále více hlídají (problémy s vysokým obsahem cholesterolu či obezitou). Retaileři a obchodníci by se tedy měli orientovat především na zdravotně nezávadné produkty. V praxi to znamená nabízet výrobky s vysokou nutriční hodnotou, s obsahem zdravotně podpůrných ingrediencí a především s detailními informacemi o obsažených látkách. Z průzkumů jednoznačně vyplývá, že ačkoliv takové výrobky spadají především do dražší cenové kategorie, poptávka po nich neustále roste.
Dalším měnícím se znakem ve spotřebitelském chování je změna role samotného vaření. V posledních letech se často stává zábavou. Pro retailery a výrobce se tak nabízí prostor například pro produkty s netradičními, exotickými ingrediencemi. Spotřebitelé při vaření velmi rádi experimentují a objevují nové chutě a možnosti. Přesto zde existuje silný trend tradičních a regionálních pokrmů. „Nejdůležitějším aspektem je však především čistota a nezávadnost potravin. Varovným příkladem z poslední doby může být například kauza s kontaminovaným mlékem v Číně,“ dodává Pia Schröder.