Agentura Proximity Germany, součást celosvětové sítě Proximity Worldwide, do které se řadí rovněž česká pobočka, Proximity Prague, aktuálně zveřejnila studii na téma móda a digitální trendy. Identifikuje v ní trendy v módní branži a tvrdí, že módní průmysl zatím neobjevil potenciál digitálního světa. Studie se zúčastnilo více než tisíc respondentů, součástí byl jak kvantitativní, tak kvalitativní výzkum včetně analýzy trendů.
Celkem 41 % Němců již nakoupilo alespoň jednou oblečení online, což je v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie nadprůměrná hodnota. Německý módní online trh by tento rok měl dosáhnout celkového obratu 20 miliard eur. Nicméně ani společnosti na vyspělém německém trhu nejsou na další rozvoj digitálních médií připraveny. Například mobil jako prostředek komunikace se spotřebitelem je zatím zcela přehlížený.
Nákup oblečení si většina lidí doposud spojuje s offline světem: celkem 55 % respondentů tak v rámci studie souhlasilo, že se zajímá o módu také online, ale samotný nákup pak vyřídí raději v klasickém obchodě. 63 % je přesvědčeno, že si nákup oblečení skutečně užijí jen v klasickém obchodě. Zároveň však 42 % uvádí, že je pro ně důležité mít oblečení, které je v trendu, což je šance i pro internet.
Agentura Proximity Germany v rámci studie identifikovala čtyři hlavní trendy, pokud jde o módu online. Prvním je rostoucí důležitost „virtuálního já“. Jak se rozvíjí detailní věrnost avatarů, roste i možnost vyzkoušet si oblečení skutečně online. Zatím však módní producenti tuto možnost zpravidla nenabízejí. Dalším trendem je „sociální nakupování online“, kde hrají roli trendy a názory lidí v rámci určité komunity. Právě doporučení ostatních lidí, které pokládáme v rámci svého (online) okolí za důvěryhodné, tak může vyvážit nevýhody internetového nákupu. Zároveň vzroste nutnost integrovat digitální média do celkového zážitku – Proximity hovoří o „digitálním místě prodeje“. Posledním trendem je „user generated fashion“, tedy móda vytvářená samotnými uživateli. Celkem 61 % účastníků studie uvedlo, že by si rádi navrhovali svou módu sami, pokud by měli tu možnost.
Ukazuje se tak, že samotný konzument je často před firmami o krok napřed. Nakupování online dnes není již pouhá návštěva e-shopu, ale mělo by přinášet zákazníkům zážitek spojený se značkou.
– red –