Přední evropská nízkonákladová letecká společnost easyJet zveřejnila svůj plán snížit poplatek u rezervací, realizovaných prostřednictvím celosvětového distribučního systému (GDS) a dalších schválených distribučních kanálů napojených na rozhraní Application Programming Interface (API). Poplatek, který se dosud pohyboval od 5 do 7.50 liber (v závislosti na počtu rezervovaných letenek) bude nyní mít fixní výši 3.30 libry (4 euro) na letenku.
easyJet usiluje o další rozvoj systému GDS, který slouží cestujícím manažerům. Nejnovějším krokem se tento způsobem rezervace letenek ještě usnadní. Klienti si budou moci letenky u společnosti easyJet rezervovat prostřednictvím svého oblíbeného systému, v němž budou moci rovněž detailně sledovat historii svých transakcí.
„Na rozdíl od Ryanairu, který nedávno zrušil možnost rezervace letenek přes screen scrapping, připravil easyJet další legitimní prodejní kanál pro cestovní kanceláře a rezervační systémy,“ řekl Jerry Dunn, manažer společnosti easyJet pro oblast distribuce. „Proti nelicencovanému screen-scrappingu se samozřejmě budeme nadále bránit. Většina screen-scrappingových systémů při přechodu na API od screen scrappingu dobrovolně upouští. Agentury, které tak neučiní, budou čelit právním a technickým postihům.“
easyJet je pro cestující manažery i nadále vysoce atraktivní leteckou společností, neboť díky ní profitují z nízkých cen, komfortu létání i širokého portfolia služeb, jež easyJet nabízí ve své rozsáhlé síti spojující nejvýznamnější letiště v daných destinacích (namísto používání menších, vzdálenějších letišť). To je v dnešní době vysoce konkurenční ekonomiky nezanedbatelná výhoda.
Od spuštění distribuce GDS spolupracuje společnost easyJet s mnoha významnými TMC společnostmi a k tomuto kroku se odhodlala po vyslechnutí názorů všech zúčastněných stran. easyJet očekává, že společnosti budou této možnosti využívat prostřednictvím licencovaných systémů nebo přímo prostřednictvím webových stránek www.easyJet.com. Společnost easyJet spuštění tohoto systému konzultovala přímo s Institutem pro rezervační systémy (Institute of Travel Management) ve Velké Británii. „Jsme rádi, že jsme mohli o tomto tématu se společností easyJet diskutovat,“ prohlásila předsedkyně institutu Caroline Strachanová. „Sice bychom uvítali, kdyby některé rezervační poplatky byly zrušeny úplně, nicméně easyJetu patří pochvala za to, že byl o daném subjektu s našimi členy ochoten diskutovat. Doufáme, že jeho příkladu budou následovat i další a že konečným výsledkem bude snížení nákladů na rezervace letenek.“
Společnost účtuje poplatky za rezervace provedené cizími rezervačními systémy z těchto důvodů:
· cenové odlišení od stránek www.easyJet.com, jež zůstávají nejlevnějším místem pro nákup letenek
· pokrytí rezervačních poplatků účtovaných GDS
-red-