Většina lidí, kteří si pořídí nový domek se zahradou nebo těch, kteří se snaží svoji zahradu rekonstruovat stojí před problémem, jak svou zahrádku vytvořit s využitím svého chytrého floramarketingu tak, aby byla pro ně prostě a jednoduše vždy s přívlastky nej…. Drtivá většina „taky zahrádkářů“ se okamžitě pustí do práce po prohlédnutí několika zahraničních katalogů, aniž by si uvědomila, co v podstatě od své zahrádky chtějí teď a jak se asi jejich nároky budou v čase měnit. Vždyť jejich zahrádka by je měla provázet životem a nejenom je i, jejich děti, jejich domácí mazlíčky. Dovedete si jistě třeba představit zahradu se zabetonovanými dřevěnými prolejzačkami pro děti ve věku 7 let po pěti letech, kdy tyto hravé obludy budou v zahradě na obtíž? Dovedete si představit osobu kolem 55 let, která koupí do své nové zahrady stovky stromků a ty podle rady prodejce vysadí a po 10 letech bez pravidelného ošetřování a kultivování zjistí, že má sice mladý les, spíše prales, kterým se dá jít jen za pomoci motorové pily?
Dovedete si představit rodinu, kde dětem je kolem 16 let a pořídí si velký bazén s protiproudem a za 5 let zjistí, že děti chtějí pracovat a bydlet třeba v zahraničí a rodiče důchodci bazén použijí jednou za rok na zalévání zahrady… Dovedete si představit okrasnou zahradu projektovanou architektem ve stylu „Rolling stones“ tedy se spoustou valících se kamenů ve stráni, kde v určitém období po zdražení ovoce a zeleniny se tato má překopat v zahradu „ žravou“, tedy užitkovou… Ano to jsou problémy, které je třeba řešit s výhledem mnoha let…Z toho vyplývá, že floramarketing na rozdíl od ostatních typů marketingů je dlouhodobý a musí obrazně řečeno vidět za roh a předvídat změny vývoje požadavků, životních stylů uživatelů, zdravotní stav a využitelnost každého prvku vysazené flóry i zahradní architektury v ní umístěné ne za rok ale i v horizontu desítek let.
V zahraničí většina prodejních center a velkoprodejen Hobby nebo kombinace Hobby a Profi typu Baumax, Hornbach, OBI aj. mají pro tyto skupiny hobby zahrádkářů trvalou poradenskou službu již ve vestibulu prodejního komplexu u vchodu, a lidé se sem naučili v rámci svého floramarketingu chodit pravidelně zejména pro rady ať již k odborníkům nebo k informačním kioskům, ale pozor také pro novinky a inovace. Tato centra plní tedy roli inovačních marketingových pracovišť a kontaktních CRM míst, kde se buduje trvalý vztah k zákazníkům na bázi hodnot. V Česku však zjistíte, že tyto poradenské služby, přestože externí marketeři těmto centrům horem a dolem doporučují tuto službu jako lákadlo k návštěvě i k prodeji zřídit, chybí… Vždyť od poradenské služby je jen krůček ke koupi….A poradenská služba by měla aktivně přejít v rámci firemního floramarketingu z rady a tedy řešení problému chytrého zahrádkáře k nabízení projektů, do kterých bude řešení zakomponováno. A to je podstata projektového floramarketingu. Ten prostě a jednoduše chybí stejně jako informační a poradenská místa IC (Information Center) v prodejních prostorách v ČR.
Chytří „takyzahrádkáři“ si však všimli, že řada prodejních center a jejich manažerů zná myšlenku projektové pomoci ale nabízí ji veřejnosti v nevhodné formě. Třeba OBI má pro zájemce tištěnou edici „Radíme“, kde nabízí 30 řešených témat s návodem, z nichž 10 se týká projektů v zahradách. Tak např. pod č.1 najdete projekt označený lakonicky Trávník, pod č. 4 Živé ploty atd. ale bez cen, bez informace co k tomu dostanou lidé v OBI… Podobně Hornbach nabízí tištěnou edici „S námi to zvládnete“, který je ve své podstatě malým 24 stránkovým papírovým katalogem výrobků prodávaných pro daný projekt, třeba s názvem Zahradní stavebniny, sice s cenami ale bez návodů a rad zato s fotkou, jak vypadá výsledné použití v praxi. Baumax zase ve své internetové edici „Zahrada – Rádce“ nabízí 3 projekty ( Rozkvetlé truhlíky, Pergola, Řez ovocných stromů) , kde je návod, ale zase chybí ceny, časová náročnost apod.
A přitom by stačilo, aby si marketeři těchto prodejních center si vzali příklad třeba z návodové edice ostravského nakladatelství Montanex pod názvem „Jak?“ či si uvědomili, že existuje posloupnost : potřeba řešení na straně zahrádkáře v rámci jeho flora marketingu – rada prodejního centra – integrace rady do řešení a tedy projektu – zpracování prodejní nabídky pro řešení ze skladových zásob prodejny – odborná pomoc jako služba – logistika . Tím, že toto prodejné centra komplexně neradí, nenabízejí, ale jen prodávají dostávají se do pasivní role prodejců, kde prodejní marketing sice funguje, ale nefunguje chytrý projektový marketing v případě projektů pro zahrady tedy chytrý projektový flora marketing. Této mezery v komplexní nabídce prodejních center využívají jako štiky na trhu specializovaní dodavatelé, kteří kombinují projektové řešení s tištěným katalogem a nabídkou chytrého projektového marketingu. V poslední době třeba lze jmenovat projekt pod názvem Umění tvorby krásnějšího prostoru, který představila firma Sammelrock (www.sammelrock.com) s využitím prvků Stein+designN.
A tak zatím nezbývá většinou chytrým zahrádkářům, než si v rámci svého projektového floramarketingu svůj projekt promyslet, hodit v myšlenkách a skicách na papír a pak ostřížím chytrým zrakem hledat v nabídce materiály a rostlinky a postupy jak projekt zrealizovat a jak jej pak řadu let oprašovat a udržovat tak, aby žil s majitelem jeho život v úzké harmonii. Někteří však mají štěstí, že natrefí na skutečného zahradního odborníka, který se dopodrobna seznámí nejen s prostředím, ale zejména s rodinou uživatelů, jejich představami, potřebami, požadavky, přáními a touhami a navrhne jim živý projekt rostoucí s dětmi a stárnoucí s jejich rodiči, jeho realizaci a rozdělí péči o něj na hobby část úměrnou schopnostem a danému věku uživatelů a na profičást, kterou průběžně firmou zajistí…a samozřejmě také zdarma systémem rady na telefon či mejlem. Prostě odborník žije se zahradním projektem a jeho majiteli a je u každé potenciální změny jako rádce navrhující řešení.
Nepřipomíná Vám toto manažerskou poučku ukazující, že efektivní marketingem strukturovaný a zacílený projekt funguje po ose: monitoring I – reporting – controlling (porovnání odchylky skutečného projektu od cílového stavu) – benchmarking (porovnání s nejlepšími a nejlepším řešením) – manažerská změna – monitoring II….. Určitě připomíná, protože projektový floramarketing manažersky této osy může efektivně a účelně také používat.