Marketing

Chytrý floramarketing v praxi a hodnotový LERM (I.)

V roce 2003 bylo poprvé v marketingových kurzech britské manažerské školy Open University použito termínu LERM (Leaving Environment Relationship Management) pro definování vztahu podnikatelských subjektů (B), organizací státní správy (A), zákazníků (C), dodavatelů (S) a zaměstnanců (E) pro řízený vztah k životnímu prostředí v rámci marketingových aktivit a to zejména tzv. druhého marketingového relačního (= vztahového) procesu. Přirozeným rozvojem vztahu člověka k životnímu prostředí, jeho podnikání a aktivit se postupně do pojmu integrovala ještě hodnota (V = Value) – VLERM, neboť životní prostřední představuje pro každého (snad?) nevyčíslitelnou hodnotu odrážející se v jeho zdraví, radosti, emocích a také prožitcích.

Proto a právě proto většina lidí touží mít ve svém domově kousek přírody ve formě květin či jiných přírodnin, kolem svého domečku zahradu podle svého naturelu, o které nejenom že může říci, že je jeho ale zejména, že si jí tvoří a kultivuje tak, aby byla vyjádřením jeho vztahu k přírodě v kteroukoliv roční dobu.

S bouřlivým a dynamickým rozvojem hypoték a uvolněním tržních nájmů si lidé uvědomují, že lepší je splácet hypotéku a mít svůj domek, než splácet nájem a jen bydlet a nemít nemovitost. Chytrost této věty se promítla do postavení statisíců nových domků a zahrádek kolem nich. A nová příležitost z českých zlatých ručiček a evokujících myšlenek VLERM podnítila v české populaci doslova a do písmene chytrý marketing lidí, kteří jako jedinci začali marketingově myslet v momentu, kdy začali plánovat, projektovat a prostě řešit svůj prostor zahrádky ať už z hlediska zahradní architektury nebo z pohledu okrasné zahrady či „žravé zahrady“, tedy slangového označení pro užitkové zahrady. Chytří lidé si uvědomili kolik strojí dnes kilo jablek a že je dražší než kilo pomerančů či banánů a tak začaly přemýšlet o ovocných zahradách. Podobně si uvědomili, že zdravá zelenina není ta obrovská napakovaná dusičňany na tržištích, ale jen ta jejich, a tak začali dumat o biozeleninových okrasných zahradách. A právě toto jsou kořeny, proč byl vytvořen pojem floramarketing pro procesní „mičurinské“ úsilí v rámci pěstování ovoce, zeleniny, bioprodukce i okrasných zahrad a současně pojem marketing zahradní architektury pro ostatní prvky pro zahrady.

Zajímavostí je, že tento typ floramarketingu nečekaně vzklíčil u lidí chtějících vybudovat a provozovat své zahrádky a ne u firem, které tuto službu nabízejí nebo by měly nabízet. Je to logické. Člověk jako chytrý zákazník se nechtěl smířit s malou, úzkou a slabou nabídkou na trhu a tak se pustil sám do hledání tedy floramarketringu v ČR a zahraničí. Kvantita „taky zahrádkářů“ dramaticky předstihla nabídku na trhu (což svědčí o špatném marketingu zahradnických firem) a jejich floramarketing si vynutil jako akce reakci trhu v nově otevřeném multispektrálním tržním segmentu. Prostě firmy marketingově zaspaly.

Snad nejdříve se probudily nakladatelé a jako o závod začali překládat a tisknout knihy o všem co se týká zahrad i zahrádek. Letošní knižní veletrh v Praze ukázal na číslech nárust prodejnosti o stovky procent u knih s touto tématikou. A hned v závěsu nastoupily veletrhy….. A všude vše o zahradách láká k nečekaným návštěvám, kde se hledá inspirace. Ten kdo viděl jarní veletrhy o bydlení v Praze, nebo dubnovou jarní Floru Olomouc či v Lysé nad Labem výstavu Natura Viva 2008 nebo výstavu Květy (10-13. července) tamtéž odcházel se spoustou námětů. A to nás vrcholy ještě čekají. Vdyť 25. ročník Flory Olomouc se koná 21.- 24.8 s tolik očekávanou expozicí okrasných stromů a trvalek v pavilonu E, výstava Dům 2008 v Lounech (29-31.8) nebo Život na zahradě 2008 v Ostravě ( 19.- 21.9). A to v závěsu se objevují už i nové firmy specializující se na prodej solitrerních kamenů, kamenů, soch do zahrad, rostlin, stromků aj. Své žně zažívají zahradní architekti napojení na zahradní školky a zahradnictví.. A internetová nabídka využívajících elektronických katalogů třeba s využitím chytrých vizitek nebo s použitím dokonce informačních kiosků ( např. www.zahradnictvilibeznice.cz) jen obtížně dohání poptávku.

Ano to vše je důsledek dramatického rozvoje floramarketingu na straně zájemců a tedy nového životního stylu, generujících poptávku, který se zapíše určitě v ČR mezi nejdynamičtěji se rozvíjející marketingové disciplíny. Stalo se také již tradicí, že celé rodiny už nevyrážejí o víkendech do obchoďáků a kin ale do dendrologických zahrad, navštěvují parky kolem zámků a hradů a okukují vše, co by se dalo myšlenkově přenést a realizovat za floristické záměry v jejich zahrádce. Lidé začali plánovat své návštěvy na veletrzích a zakomponovávají je do svých výletů a aktivit, kde čekají inspiraci….Prostě floramarketing změnil dokonce myšlení českých lidí, jejich životní styl a návyky a to směrem k přírodě a hledání inspirace. Slyšel někdo z Vás pojem „dendrodárium“ tedy o tvorbě sbírkových ploch rododendronů a azalek u rodinných domků, termín „jahodárium“ pro plochy, kde se pěstují obyčejné lesní a tolik voňavé jahůdky místo jahod zahradních na zahradách, nebo pojem „ žravá zahrada“ … To vše jsou pojmy, které vytvořili obyčejní tvůrci svých zahrad a zahrádek a vrátili se tak myšlením k přírodě, kde hledají inspiraci pro svůj kousek přírody u svého domku nebo dokonce doma. Ten kdo si prohlédne katalog zahradnictví Starkl si uvědomí, jak postupně se tento trend z Německa, Francie, Belgie, Holandska transferuje do ČR. Vždyť v těchto zemích byly pod tlakem obyvatel domů s balkony vyšlechtěny dokonce malé a nenáročné stromy plodící meruňky, broskve a jiné bobuloviny rostoucí na balkonech domů v květináčích, nebo pyramidální jahody, myslím tím popínavé jahody, plnoucí se jako fazole po balkónových konstrukcích, keříky goja s plody obsahujícími maximum vitamínů. Ano i to je floramarketing uživatelů v praxi..

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!