INCOMA Research, agentura specializující se na marketingové výzkumy středoevropských B2B trhů, provedla v květnu 2008 analýzu mezi společnostmi nabízejícími možnost založení firmy na klíč. Předmětem průzkumu bylo zjištění obchodních výsledků jednotlivých společností a zhodnocení úrovně jejich nabídky a následně také prodeje.
„Možnost pořídit si novou firmu na klíč je v ČR stále oblíbenější formou, jak co nejrychleji a nejefektivněji začít podnikat. Ve světě jde už několik let o naprosto běžnou cestu k pořízení si nové firmy, v ČR i přes vzrůstající oblibu přesto tato oblast není příliš známá,“ říká Radovan Mužík, partner společnosti INCOMA Research.
Za rostoucí oblibou českých podnikatelů o tzv. ready-made firmy stojí podle výzkumu INCOMA Research zejména současná legislativa, díky které je založení firmy pro řadu podnikatelů administrativně i časově zbytečně náročným procesem. „Česká republika patří podle auditů renomovaných mezinárodních poradenských firem k zemím, kde je zahájení podnikání komplikovanou záležitostí z důvodu velkého počtu administrativních úkonů, byrokracie a pomalé práce příslušných úřadů. Zatímco ve vyspělých ekonomikách trvá založení firmy v řádech dnů, v České republice je podle průzkumu Světové banky založení firmy otázkou téměř tří týdnů. Jde o zásadní důvod proč začínající podnikatelé dávají stále více přednost společnostem, od kterých mají možnost získat zcela novou firmu během několika hodin,“ vysvětluje Mužík.
V roce 2007 vzniklo v České republice 22.969 nových společností s ručením omezeným a 4.325 akciových společností. Cílem průzkumu bylo přitom zjistit jak velký podíl z těchto čísel tvoří firmy pořízené klíč, jaké společnosti na trhu působí, která z nich má největší prodeje a jaká je úroveň nabízených služeb. „Podle našich výsledků bylo loni založeno a následně prodáno přes 2000 tzv. ready-made firem. Více než 750 z nich přitom prodala firma Společnosti Online, následovaná firmou Chamr & Partners (365 prodaných firem) a Smart Office&Companies (272 prodaných firem),“ uvádí Mužík. Z celkového počtu firem, které vznikly v roce 2007, tak mají ready-made firmy podíl blížící se 8 procentům.
INCOMA Research se v průzkumu rovněž zaměřila na úroveň poskytovaných služeb. „U sedmi největších firem na trhu jsme hodnotili zejména rychlost vyřízení naší poptávky, úroveň komunikace a prostřednictvím mystery shoppingu následně kvalitu a profesionalitu při samotném osobním jednání. Nejlépe z tohoto hodnocení vyšly firmy Společnosti Online, Tacoma, Smart Office&Companies a Companies.cz,“ prozrazuje Mužík.
Ve svém průzkumu se INCOMA Research zaměřila také na cenovou nabídku. „Ceny za novou firmu s právním statutem s.r.o. se u nejlepších hráčů na trhu pohybují obvykle mezi 40 – 50 tisíci Kč,“ uvádí Mužík. Horkou novinkou je také možnost pořídit si firmu na splátky, kdy např. lídr trhu Společnosti Online nabízí s.r.o. od necelých dvou tisíc korun za měsíc.
„Je zřejmé, že obor ready-made firem má v ČR obrovský potenciál, a to i za situace, že se podmínky pro zakládání firem v ČR výrazně zlepší. Tento segment trhu totiž velmi dobře funguje i v zemích, kde je založení firmy mnohem jednodušší než u nás. Záleží jen na firmách samotných, jak nyní zvládnou propagaci svého produktu. Bariérou totiž není ani tak finanční náročnost při nákupu ready-made firmy (ta je srovnatelná se založením firmy na klíč od právní kanceláře), ale zejména nedostatečné povědomí o tomto produktu,“ říká Mužík.
Prodeje ready-made firem za rok 2007
Hodnocení úrovně nabídky a jednání
Poznámky: První kontakt
Hodnoceno: rychlost zvednutí telefonu, profesionalita asistentky, dosažitelnost kompetentní osoby, profesionalita vedení obchodního rozhovoru, vstřícnost. Maximální počet dosažitelných bodů činil 25.
Osobní kontakt
Hodnoceno: dojem z prostor firmy při osobní návštěvě, formální kvalita nabídky, úplnost nabídky, srozumitelnost nabídky, přehlednost a struktura nabídky, profesionalita při vyjednávání, nabídka odpovídající potřebám klienta, kvalita zaslaných a předaných materiálů. Maximální počet dosažitelných bodů činil 40.