Během následujících pěti let je odhadován průměrný roční růst výnosů v zábavním a mediálním odvětví v regionu Evropy a Blízkého východu (EMEA) na 6,8 %, z 570 miliard USD v roce 2007 na 792 miliard USD v roce 2012. Růst je způsoben především významným nárůstem obratu v oblastech internetové inzerce, internetového připojení, video her a televizních poplatků.
Česká republika přispěje během následujících pěti let k růstu zábavního a mediálního odvětví průměrným ročním růstem 8,8 %. Celkové výnosy z tohoto odvětví se zvýší z 4 125 mil. USD v roce 2007 na 6 281 mil. USD v roce 2012. Tento vývoj je způsoben především významným nárůstem obratu v oblastech internetové inzerce a internetového připojení.
Internetová inzerce
Výnosy z internetové inzerce v regionu EMEA se během následujících pěti let zvýší ze 17 miliard USD v roce 2007 na 46,2 miliardy USD v roce 2012. Tento region se stane největším trhem internetové inzerce a předčí tak dosud největší trh s internetovou inzercí – Spojené státy americké.
Trh internetové inzerce v České republice poroste mírně pomalejším tempem než v regionu EMEA. Očekává se, že se během následujících pěti bude zvyšovat ročním průměrným tempem 21,8 % z 86 milionů USD v roce 2007 na 231 milionů USD v roce 2012. Trh v České republice poroste rychlejším tempem než v Německu a Velké Británii, ale oproti Polsku a Rakousku bude tempo růstu pomalejší. Vyšší příjmy z internetové inzerce jsou způsobeny především neustále se zvyšujícím počtem uživatelů širokopásmového internetového připojení, které činí internetovou reklamu atraktivní pro nové inzerenty.
Objem internetové inzerce v České republice prostřednictvím mobilních telefonů se zvýší z 3,5 % v roce 2007 na 10 % v roce 2012.
Připojení k internetu
Region EMEA je největším poskytovatelem připojení k internetu. Celkové výnosy v roce 2012 jsou odhadovány na 145,2 mld. USD, což znamená průměrný roční nárůst ve výši 12,3 % během následujících pěti let.
Trh s připojením k internetu v České republice bude během následujících pěti let růst rychleji než v regionu EMEA, a to díky očekávanému vysokému nárůstu uživatelů. Česká republika dosud výrazně zaostávala v připojení domácností k internetu za průměrem regionu.
Trh s připojením k internetu v České republice poroste během následujících pěti let ročním průměrným tempem 20,7 % z 626 mil. USD na 1 601 mil. USD. Tento růst je způsoben hlavně zvyšující se konkurencí, která rozšiřuje nabídku a tlačí ceny dolů. Ceny nižších rychlostí ADSL připojení v České republice byly v prvním čtvrtletí tohoto roku ve srovnání s evropským průměrem relativně levnější, vyšší rychlosti byly dražší (Zdroj: Monitorovací zpráva č. 22 Českého telekomunikačního úřadu, květen 2008).
V následujících pěti letech by vysokorychlostní širokopásmové připojení (broadband) v České republice mělo i nadále nahrazovat vytáčené (dial-up) připojení, které bude během stejného období klesat ročním tempem 50,1 %, a to z 162 mil. USD v roce 2007 na 5 mil. USD v roce 2012.
Česká republika má nejrychleji rostoucí základnu domácností připojených k širokopásmovému rychlostnímu internetu v Evropě. Během následujících pěti let se zvýší počet těchto domácností z 600 tis. na 2 550 tis. Zároveň výnosy z širokopásmového připojení k internetu v České republice porostou nejrychlejším tempem ze všech zemí v Evropě. Očekáváme zvýšení z 279 mil. USD v roce 2007 na 1 120 mil. USD v roce 2012, tedy průměrný roční růst o 32 %.
Mobilní připojení k internetu se během následujících pěti let bude zvyšovat průměrným ročním tempem 20,8 % ze 185 mil. USD v roce 2007. Od roku 2012 lidé v České republice utratí ročně 476 mil. USD za připojení k internetu prostřednictvím mobilních telefonů.
TV vysílání
Region EMEA se stane v roce 2008 největším světovým trhem s televizními připojovacími poplatky a licencemi. Celkové výnosy se budou během následujících pěti let zvyšovat ročním průměrným tempem 9,6 % a v roce 2012 dosáhnou výnosů ve výši 103 mld. USD.
Očekává se, že televizní poplatky za připojení v České republice porostou mírně pomalejším tempem než v regionu EMEA a zvýší se ročně průměrně o 9,1 % oproti průměrnému ročnímu růstu 9,6 % v regionu EMEA. Tento vývoj bude způsoben především neustále se zvyšujícím počtem domácností využívajících širokopásmové připojení, které může přenášet televizní signál přes internetový protokol (IPTV). Dále se o tento růst zaslouží vyšší konkurence, a také telefonní společnosti, které nově poskytují televizní vysílání.
Očekává se, že počet domácností v České republice s IPTV poroste během následujících pěti let třetím nejrychlejším tempem ze všech zemí regionu EMEA, a to ročním průměrným tempem 73 %, z 20 tis. domácností v roce 2007 na 310 tis. domácností v roce 2012.
I přesto, že televizní inzerce v České republice v digitální multiplexové síti poroste rychleji (odhadujeme 25,4% průměrný roční růst během následujících pěti let oproti 5% růstu inzerce v terestriální televizi), celkové výdaje na inzerci v terestriální televizi budou stále dominantním zdrojem růstu tohoto segmentu. Objem inzerce prostřednictvím terestriální televize se v roce 2012 odhaduje na 962 mil. USD, televizní inzerce s využitím multiplexních kanálů se v roce 2012 bude pohybovat ve výši 96 mil. USD.
Filmové půjčovny a distribuce hudby
Poplatky získané z filmových on-line půjčoven a digitálního streamingu budou v regionu EMEA během následujících pěti let nejrychleji se rozvíjejícími složkami trhu filmové zábavy. Očekáváme růst průměrným ročním tempem ve výši 31,5 %, v roce 2012 očekáváme výnosy z těchto komponent ve výši 2,1 mld. USD. V roce 2012 budou výnosy z těchto komponent tvořit 50 % celkových výnosů ze segmentu domácí video.
Celosvětově předstihne digitální distribuce hudby fyzickou v roce 2011. Tato změna se bude odehrávat v jednotlivých regionech v odlišné době, v roce 2009 se tak stane v Asii, v roce 2010 v Latinské Americe a v roce 2011 ve Spojených státech amerických a Kanadě. Nicméně v Evropě a na Blízkém východě bude fyzická distribuce hudby dominovat i během roku 2012.
V České republice budou výnosy z fyzické distribuce hudby během následujících pěti let klesat průměrným ročním tempem 8,5 %, z 39 mil. USD na 25 mil. USD. Oproti tomu výnosy z digitální distribuce hudby budou růst průměrným ročním tempem 32 %. V roce 2012 bude v České republice stále dominantní distribuce hudby prostřednictvím kamenných obchodů, která bude tvořit 51 % celkových výnosů z prodeje hudebních nosičů.
Petr Zmátlík, senior manažer v oddělení Poradenských služeb, PricewaterhouseCoopers, k situaci v České republice uvedl:
„Zábavní a mediální průmysl je jednou z nejdynamičtěji se rozvíjejících oblastí české ekonomiky. Významná propojenost tohoto trhu s masivním rozvojem digitálních technologií a multimediální komunikace se stává hnacím motorem rozvoje této oblasti i v České republice. Očekávám, že tento trend bude dále posílen nástupem „nové generace“ spotřebitelů a uživatelů, která více využívá nové technologie a komunikační kanály.“