Nedělní finále fotbalového šampionátu EURO 2008 vynese více než 300 miliónů eur. Podle aktuální studie oficiálního sponzora turnaje, společnosti MasterCard, bude německý a španělský tým bojovat nejen o vytoužený pohár UEFA EURO 2008, ale i o příliv 113 miliónů eur pro svou zemi.
Tyto státy, jejichž národní celky budou hlavními aktéry velkého finále na vídeňském stadionu Ernsta Happlea, se mohu těšit na krátkodobý i dlouhodobý hospodářský přínos. Příliv milionů eur pro národní ekonomiku bude způsoben finanční prémií, sponzorskými smlouvami, televizními právy, vyšším prodejem vstupenek a reklamních předmětů, nárůstem cestovního ruchu a z hlediska státu vítězného týmu i významným zvýšením důvěry spotřebitelů. Ani národ poražený ve finále nepřijde zkrátka, může počítat s ekonomickým přínosem v hodnotě přesahující 59 miliónů eur.
Pokud španělský tým zvítězí ve finále a tím ve všech zápasech šampionátu, vydělá si na finančních prémiích v souhrnu 23 miliónů eur. Německo, které prohrálo v souboji s Chorvatskem a ztratilo tak body v základní skupině turnaje, by v případě vítězství ve finále získalo 22 milionů eur a tedy o 1 milión eur méně. Pokud Španělsko ve finále prohraje, jejich celkové prémie se budou pohybovat v hodnotě 20 milionů eur, zatímco poražené Německo získá 19 milionů eur. Společnost MasterCard navíc odhaduje, že vítězný národ se bude moci radovat z ekonomického přínosu v hodnotě přesahující 90 milionů eur, poražený finalista pak z více než 40 milionů eur.
Vídeň by si jako hostitelské město závěrečného klání mohla přijít na více než 100 miliónů eur jen za tento jediný zápas, přičemž vedle dlouhodobých přínosů, jako je např. očekávaný příliv turistů do tohoto krásného města na Dunaji, by jen krátkodobé zisky z prodeje nápojů a jídla, reklamních předmětů a ubytování mohly překročit 65 miliónů eur. Celkové příjmy obou pořadatelských zemí plynoucí z fotbalového šampionátu EUFA EURO 2008 se odhadují na 470 miliónů eur.
Předpokládaných více než 300 milionů eur utracených v souvislosti s finále se odrazí i jinde v Evropě než jen v hostujícím městě a dvou soupeřících národech. Podle předchozí studie společnosti MasterCard lze celkový hospodářský dopad turnaje vyčíslit 1,4 miliardami eur. Společnost MasterCard zdůrazňuje prostřednictvím těchto studií stále rostoucí ekonomický význam fotbalu pro diváky, týmy, sponzory i národní ekonomiky.
„Finále šampionátu EURO 2008 je vrcholem letošní nabité fotbalové sezóny v Evropě. Nejprve jsme byli svědky dramatického finále Ligy mistrů v Moskvě, abychom se teď znovu sešli ve Vídni na finálové utkání, které samotné vynese ohromných 300 miliónů eur. Všeobecné kouzlo fotbalu a letošního evropského šampionátu přináší zážitky k nezaplacení fanouškům nejen v Evropě a částka 1,4 miliardy eur jako celkový hospodářský dopad této fotbalové události potvrzuje, jakou moc a přitažlivost tento sport má,“ uvedl Paul Meulendijk, vedoucí sponzoringu MasterCard Europe.
„Euro 2008 patří mezi nejvýznamnější světové sportovní události, co se týče hospodářského dopadu. Kromě toho, že finálová utkání evropských šampionátů UEFA běžně přilákají do hostitelského města na 150 tisíc návštěvníků, u obrazovek je sleduje dalších 150 miliónů lidí, což z tohoto turnaje nejlepších evropských národních týmů dělá skutečně celosvětovou událost. To s sebou samozřejmě nese obrovské mimořádné ekonomické přínosy pro účastnické i organizátorské země, které doznívají ještě dlouho po skončení vlastní akce,“ dodal profesor Chadwick, ředitel Centra pro mezinárodní ekonomiku sportu na Univerzitě Coventry, který byl současně vedoucím výše zmiňované studie.
– red –