Společnost IBM uvedla na trh Carbon Tradeoff Modeler, první nástroj svého druhu, který umožňuje organizacím analyzovat a řídit klimatický dopad jejich dodavatelských řetězců. Tento nástroj umožňuje organizacím rozumět dopadům klíčových rozhodnutí při výběru zdrojů energií a přijímat lepší rozhodnutí ekonomického charakteru díky optimalizaci úrovně služeb, kvality, nákladů a emisí oxidu uhličitého.
Nástroj Carbon Tradeoff Modeler, vyvinutý divizemi IBM Research a IBM Global Business Services, modeluje složitou interakci faktorů, jež ovlivňují emise oxidu uhličitého (CO2) v dodavatelském řetězci, a to z pohledu výroby a distribuce. Dokáže také kvantifikovat vztahy mezi snížením emisí CO2 a dalšími ukazateli dodavatelského řetězce, například skladovými zásobami a spolehlivostí dodávek. IBM Carbon Management Analysis Tool rovněž identifikuje oblasti, kde lze souběžně snížit emise oxidu uhličitého i náklady.
Dle výsledků IBM Global CEO Study 2008 a další samostatné studie je sociální zodpovědnost firem na vrcholu žebříčku důležitosti vedoucích pracovníků a v souvislosti se zvyšujícími se požadavky klientů na transparentnost v podnikání a zodpovědné chování podniků se současně stává základem pro růst tržeb. Pomocí automatického nástroje Carbon Tradeoff Modeler mohou organizace začlenit snížení uhlíkového dopadu do celkové podnikové strategie za účelem snížení uhlíkových emisí a třeba i získat konkurenční výhodu posílením své značky. Je to jen další příklad zaměření IBM na služby s vyšší přidanou hodnotou a poskytnutí inovativních řešení umožňujících řešit konkrétní potřeby klientů.
„Společnosti, které chtějí vytvořit emisně efektivní dodavatelské řetězce, potřebují zhodnotit vliv celého provozu na emise CO2,“ řekl Sanjeev Nagrath, globální šéf praxe Supply Chain Management, IBM Global Business Services. „Pomocí našich nástrojů pro modelování nákladů a uhlíkového dopadu jednotlivých článků dodavatelského řetězce mohou organizace přijímat kroky vedoucí ke snížení emisí CO2 a také přimět své dodavatele ke snižování emisí skleníkových plynů.“
Nástroj IBM pro analýzu uhlíkových emisí modeluje náklady a uhlíkový dopad několika klíčových faktorů a poskytuje objektivní pohled na možnosti vyvážení nákladů a uhlíkových emisí. Mezi hlavní faktory, které nástroj zohledňuje, patří: možnosti balení, alternativní výrobní procesy, alternativní režimy dopravy a energetických zdrojů, zásady skladování a nákupní strategie. Carbon Management Analysis Tool dokáže identifikovat a doporučovat ta nejvhodnější opatření z mnoha, jejichž pomocí lze snížit emise oxidu uhličitého.
Například konsolidace přepravy a zásilek je jednou z hlavních možností, jak snížit emise CO2. Kvantifikace dopadu frekvence dodávek na náklady a emise může pomoci vytvořit energeticky účinnější procesy doplňování zásob. Některá opatření, například lepší volba trasy, mohou vytvořit všestranně výhodnou situaci, kdy se podaří jak snížit emise CO2, tak ušetřit náklady dodavatelského řetězce.
Některé z oblastí, které nástroj řeší:
- dopad volby velikosti balení nebo obalového materiálu na náklady a emise oxidu uhličitého;
- dopad velikosti výrobních dávek na dopravní požadavky, náklady a emise oxidu uhličitého;
- dopad konsolidace objednávek na snížení emisí oxidu uhličitého v dopravě a na spolehlivost dodávek;
- dopad procesů zajišťujících doplňování skladových zásob na emise oxidu uhličitého;
- posuzování alternativních postupů z hlediska nákladů a dopadu dodavatelského řetězce na klima.
Společnost IBM vydala analýzu Institute for Business Value nazvanou Mastering Carbon Management (Jak dostat uhlíkové emise pod kontrolu). Studie zdůrazňuje význam správného a integrovaného přístupu k analýze a řešení uhlíkových emisí, ke spotřebě energie a dalším ekologickým problémům a nutnost posuzovat podnikové ukazatele (náklady, služby, kvalitu a emise oxidu uhličitého) z hlediska jejich vzájemné provázanosti.
– red –