Desítka největších řetězců na Slovensku dokázala v minulém roce zvětšit svůj podíl na trhu rychleji než TOP10 českých řetězců. Plyne to z analýzy obchodu Retail Market Monitor (INCOMA Research), která monitoruje postavení největších obchodníků na trhu. TOP10 obchodních firem zvýšilo svůj podíl ve slovenském maloobchodě o více než tři procenta (z 8,2 na 11,5%) zatímco česká TOP10 vyrostla ve stejném období jen o 2,3% (z 27,9 na 30,1%).
Jednou z příčin je různá koncentrovanost těchto trhů (v ČR asi třikrát vyšší než na Slovensku) která umožňuje slovenským řetězcům výrazně pohodlnější expanzi. Podstatný je však zvýšený zájem, který o slovenský trh zhruba od r.2000 projevují mezinárodní obchodní skupiny. Vedle firem, které jsou na Slovensku přítomné již řadu let (Billa, Delvita, Tesco) zahájily expanzi i další řetězce, zejména hypermarketové a cash&carry (Ahold/Hypernova, Carrefour, Kaufland, Metro, Tengelmann/Interfruct). Mezinárodní řetězce se tak výrazněji prosazují i mezi TOP50 slovenského obchodu – v r.2001 již připadalo 43% obratu TOP50 na mezinárodní firmy. V České republice je tento podíl výrazně vyšší (80%), ale již příliš neroste. Dá se čekat, že i na Slovensku se do čela obchodních žebříčků prosadí tytéž mezinárodní skupiny, které budou úspěšné na českém trhu.
Graf:
Podíl TOP10 řetězců na celkovém maloobchodním obratu
Postavení významných mezinárodních obchodních skupin na českém a slovenském trhu
Mezinárodní skupina | pořadí podle obratu r.2001 | |
(názvy řetězců) | ČR | SR |
Metro (Metro, Makro) | 1. | 2. |
Ahold (Hypernova, Albert) | 2. | >50. |
Rewe (Billa, Penny Market, Teppich Frick) | 3. | 3. |
Lidl&Schwarz (Kaufland) | 4. | 7. |
Tesco (Tesco) | 5. | 1. |
Tengelmann (Plus diskont, OBI, Interfruct) | 6. | 41. |
Globus (Globus, Baumarkt Globus) | 7. | – |
Delhaize le Lion (Delvita, Sama) | 8. | 19. |
Carrefour (Carrefour) | 9. | 4. |
Více informací: skala@incoma.cz