“easyjet pokračuje v růstu. GB Airways se hladce zapojily a přinášejí mnohem větší zisk, než jsme očekávali, čímž z nás dělají číslo jedna na letišti v Gatwicku,“ řekl generální ředitel easyJet Andy Harrison. „easyJet pokračuje v expanzi po Evropě, především v Itálii a Francii, kde jsme otevřeli nové základny v první polovině roku. easyJet nyní provozuje největší síť letecké dopravy v Evropě (služby easyJet jsou dostupné 280 milionům Evropanů, kteří žijí v maximální vzdálenosti 1 hodina od základen easyJet). Tyto faktory nám pomohly zvýšit počet přepravených pasažérů o 15 %. Ukazatel obsazenosti letadel zůstává vysoký a rezervace s časovým předstihem dokonce mírně předčily minulý rok.“
„Největším problémem a nejistotou zůstává ropa,“ řekl dále Andy Harrison. „Cena nafty se zvýšila o 35 % během posledních tří měsíců a nyní je o 80 % vyšší než v loňském roce. Nikdo neví, nakolik je tento nárůst způsoben krátkodobými finančními spekulacemi a nakolik se jedná o trvalý nárůst, který bude pokračovat i v budoucnosti. Je jisté, že pokud bude nárůst cen pohonných hmot pokračovat, slabší konkurenti společnosti easyJet buď úplně zmizí nebo výrazně omezí své služby, což easyJet posílí, především díky našemu obchodnímu modelu, výhodným cenám, nové palivově úsporné flotile a síle naší sítě.“
Výhled
Společnost easyJet si ve svém podnikání vede i nadále velice dobře a rezervace letenek na letní období je na vyšší úrovni než v loňském roce. Tržby pozitivně ovlivňuje silné euro a integrace linek obsluhovaných GB Airways. I nadále lze však očekávat pokračující tlak na snižování nákladů, a to mimo jiné i ve vztahu k neodůvodnitelnému zvýšení letištních poplatků na londýnském letišti Gatwick. Společnost easyJet bude nicméně nadále usilovat o maximální úsporu nákladů (s výjimkou cen pohonných hmot, které nemůže ovlivnit), jako se jí to úspěšně dařilo v prvním pololetí tohoto roku.
Dne 19. března zveřejnila společnost easyJet aktualizaci výhledu cen paliv, podle které se v současném finančním roce nepodaří plně vyvážit strmý nárůst cen pohonných hmot, a to i přesto, že společnost měla do druhého pololetí smluvně pokryto 40 % svých palivových požadavků za cenu 750 amerických dolarů za tunu paliva. Aktuální ceny však přesáhly cenu 1.000 dolarů za tunu, v důsledku čehož náklady na palivové hmoty ve druhém pololetí vzrostou zhruba o 45 milionů britských liber. Ceny paliva jsou stále velice nestabilní a výkyvy průměrné ceny ve druhém pololetí by mohly mít další dopad na celkové náklady společnosti: každé zvýšení ceny o dalších 10 dolarů by se na nákladech společnosti easyJet projevilo sumou 2,5 milionu britských liber.
Společnost GB Airways byla již plně integrována do provozního modelu společnosti easyJet a očekává se, že z hlediska výnosů na akcii bude neutrální před započtením jednorázových nákladů na integraci ve výši 12 milionů liber, a to zejména proto, že dodatečné náklady v podobě rostoucích cen paliva se podařilo víceméně vyvážit synergickými efekty.
– red –