ICT

T-Mobile International: Nejlepší pololetí v historii společnosti

T-Mobile International se může ohlédnout za nejlepším pololetím v historii společnosti. Tržby skupiny vzrostly ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 53 procent na 9,1 miliardy eur (1. pololetí 2001: 6,0 miliardy eur). Současně vzrostla hodnota EBITDA, a to o 86,1 procenta na 2,56 miliardy eur (1. pololetí: 1,4 miliardy eur) a odpovídající EBITDA marže se zvýšila z 23 na 28 procent.

Počet zákazníků vzrostl o téměř 20 procent z 48,0 na 57,5 miliónu. Z toho 47,5 (41,8) miliónu tvořili zákazníci dceřiných společností a společností, v nichž má T-Mobile většinovou účast, v Německu, USA, Velké Británii, Rakousku a České republice. Společnosti skupiny v Nizozemsku, Polsku a Rusku měly ke 30. červnu přibližně 10 miliónů zákazníků, tj. o 3,7 miliónu více než o rok dříve.

„Podařilo se nám udržet skvělý vývoj prvního čtvrtletí, aniž bychom zpomalili tempo. Stimulem pro nás v tomto směru byla těsná spolupráce našich dceřinných společností v Evropě a přechod na globální značku T-Mobile. Nyní je třeba tuto výkonnost udržet i v druhé polovině roku,“ komentoval výsledky René Obermann, člen představenstva zodpovědný za evropské aktivity společnosti.

Thomas G. Winkler, finanční ředitel T-Mobile, dodal: „Neustálé zlepšování všech významných finančních ukazatelů potvrzuje, že jsme jak v USA, tak v Evropě nabrali ten správný kurz. Ve druhém čtvrtletí se nám také podařilo dokázat, že růst počtu zákazníků a zvyšování ziskovosti skutečně mohou jít ruku v ruce.“

VoiceStream
Jedním z hlavních motorů růstu zákaznické základny zůstala americká dceřiná společnost VoiceStream. I přes pokles počtu zákazníků využívajících předplacené služby (-166 000 ve 2. čtvrtletí 2002) vzrostla zákaznická základna o 526 000 na současný celkový počet více než 8 miliónů: tj. o 2,1 miliónu či téměř 35 více než v předchozím roce. S 282 milióny eur se společnosti VoiceStream poprvé podařilo dosáhnout kladné pololetní hodnoty EBITDA.

Tržby společnosti VoiceStream v prvním pololetí roku 2002 dosáhly téměř 2,8 miliard eur. Podíl tarifních zákazníků nyní činí 80 procent a ačkoliv průměrná tržba na zákazníka v porovnání s prvním čtvrtletím letošního roku poklesla z 52 na 51 euro, jde pouze o důsledek vývoje měnového kurzu. V dolarech naopak došlo k mírnému nárůstu.

Evropa
Tržby evropských společností, v nichž má T-Mobile majoritní účast, vzrostly z 5,6 na 6,3 miliardy eur. EBITDA marže činila v prvním pololetí více než 35 procent, což představuje absolutní hodnotu EBITDA téměř 2,3 miliardy eur ve srovnání s 1,4 miliardy eur v roce předchozím. EBITDA marže vzrostla oproti témuž období loňského roku o 10 procent.

T-Mobile Deutschland
Celkový počet zákazníků T-Mobile Deutschland činil na konci prvního pololetí 2002 23,3 miliónu zákazníků. To představuje nárůst oproti konci prvního pololetí 2001 přibližně 1,2 miliónu, resp. 5%. Podíl společnosti T-Mobile Deutschland na trhu vzrostl oproti stejnému období loňského roku o cca 1 procento na přibližně 41%. Podíl tarifních zákazníků činil na konci 1. pololetí 2002 téměř 47 procent. Společnosti se podařilo během prvního čtvrtletí zvýšit tržby oproti témuž období roku 2001 o cca 9 procent, a to na 3,7 miliardy eur (3,4 miliardy v loňském roce).

EBITDA v Německu vzrostla oproti roku 2001 o přibližně 44 procent na více než 1,5 miliardy eur (1,1 miliardy eur v loňském roce). To znamená, že EBITDA marže vzrostla z 31,4 na 41,3 procent. Toto zlepšení je důsledkem dalšího snižování nákladů na získání zákazníka, zvýšení efektivity a striktnímu řízení nákladů. Průměrné náklady na získání zákazníka činily 93 eur, přičemž v případě tarifních zákazníků se jednalo o 165 eur a u zákazníků předplacených služeb o 32 eur. Průměrné náklady na získání nového zákazníka v prvním pololetí roku 2001 činily 131 eur.

T-Mobile UK
Také společnosti T-Mobile UK se ve srovnání s loňským rokem podařilo získat značný počet nových zákazníků. Zákaznická základna tak oproti předchozímu roku vzrostla o téměř 1,7 miliónu na 11,1 miliónu, což představuje nárůst o 18 procent. V první polovině letošního finančního roku získala společnost více než 150 000 nových tarifních zákazníků. Podíl na trhu se zvýšil z 21 na 22 procent.

Společnosti T-Mobile UK se rovněž v prvním pololetí podařilo významným způsobem zvýšit tržby, jež tak dosáhly 1,85 miliardy eur. To představuje oproti témuž období loňského roku nárůst o 19 procent. Hodnota EBITDA vzrostla ve srovnání s údaji z loňského roku o 90 procent – z 229 miliónů eur na 436 miliónů eur. EBITDA marže činila 23,6 procent – tj. o téměř devět procent více než loni (14,7 procenta). Hodnota ARPU vzrostla oproti loňskému roku z 24 na 28 eur – to znamená o 16 procent, a to i přes negativní vliv vývoje měnového kurzu.

T-Mobile Austria
Společnost T-Mobile Austria zvýšila své průměrné tržby na zákazníka z 27 na 29 eur, a to díky zeštíhlení své základny zákazníků předplacených služeb. V důsledku této eliminace neaktivních zákazníků realizované v prvním čtvrtletí se snížil počet běžných zákazníků z 2,1 miliónu v předchozím roce na letošní 2,0 miliónu.

Tržní podíl v Rakousku činil přes 33 procent. Tržby se udržely téměř na úrovni loňského roku, a sice dosáhly 0,50 miliónů eur, zatímco v roce 2001 činily 0,52 miliónů eur. Společnosti T-Mobile Austria se podařilo zvýšit hodnotu EBITDA o přibližně 47 procent na 170 miliónů eur (v předchozím roce: 116 miliónů eur). EBITDA marže tak vzrostla o téměř 12 na více než 34 procent. Toto zlepšení je zejména důsledkem snížení nákladů na získání zákazníka. Společnosti se například podařilo snížit průměrné náklady na získání nového zákazníka o více než jednu třetinu na 85 eur. K dosažené hodnotě EBITDA významně přispěl rovněž prodej pevné sítě, a to částkou 20 miliónů eur netto.

T-Mobile CZ
Počet zákazníků T-Mobile v České republice se k 30. červnu podařilo zvýšit ve srovnání s předchozím rokem o více než 40 procent, a to z 2,2 na téměř 3,2 milióny. Čistý přírůstek tarifních zákazníků činil v první polovině letošního roku 25 procent oproti přibližně 6 procentům za stejné období loňského roku.

Tržby dosáhly 325 miliónů eur a EBITDA činila 151 miliónů eur, což představuje EBITDA marži ve výši 46,5 procenta. Se svým 41% podílem na trhu je T-Mobile s velkým náskokem druhým největším poskytovatelem služeb mobilní komunikace v České republice.

Společné podniky v Nizozemsku, Polsku a Rusku
Velmi příznivě se vyvíjely počty zákazníků společností, v nichž má T-Mobile menšinovou účast, v Nizozemsku (Ben), Polsku (PTC) a Rusku (MTS). Např. Ben má nyní 1,3 miliónu zákazníků – tj. přibližně o 0,3 miliónu více než v předchozím roce. Společnost, v níž se T-Mobile chystá převzít majoritní podíl, je nyní nespornou trojkou na nizozemském trhu.

Rovněž společnosti PTC se na polském trhu podařilo dále posílit svoji pozici, přičemž její zákaznická základna vzrostla oproti loňskému roku o 3,3 miliónu na 4,2 miliónu a se svým 36 tržním podílem je na polském trhu mobilních telekomunikací druhým nejsilnějším operátorem.

Ruská jednička na trhu, MTS, zvýšila počet svých zákazníků o 132 procent, a to z 1,9 na 4,4 miliónu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!