Výzkum trhu

Jak vnímáme stavební spořitelny

Českomoravská stavební spořitelna (ČMSS) je nejznámější stavební spořitelnou u nás. Právě u ní si nejvíce lidí založilo stavební spoření a rovněž si o ní nejvíce lidí myslí, že je pro lidi jako jsou oni. Je spolehlivá a důvěryhodná, doporučili by ji přátelům a má perspektivu do budoucnosti. Většina z nás vlastní jednu smlouvu o stavebním spoření a až tato smlouva skončí, více než polovina má v úmyslu uzavřít si smlouvu novou.

„Máš-li nějaké volné finanční prostředky a chceš-li je bezpečně a výhodně zhodnotit, založ si stavební spoření.” Tuto větu ve svém okolí zaslechl jistě každý z nás, neboť stavební spoření bylo svého času velmi oblíbeným finančním produktem. Dnes už je trh nasycen a alespoň jednu smlouvu o stavebním spoření máme snad všichni včetně našich dětí a babiček. Podívejme se proto, jak jsou v současnosti stavební spořitelny a jejich produkty vnímány. Tazatelé ze společnosti pro výzkum trhu a veřejného mínění GfK Praha v průběhu uplynulých tří let položili několik otázek na toto téma celkem 4 000 respondentů.

Které stavební spořitelny jsou nejznámější
Nejznámější stavební spořitelnou na našem trhu je Českomoravská stavební spořitelna. Spontánně si ji vybavuje 63 % a jako vůbec první ji jmenují téměř dvě pětiny respondentů. Z ostatních stavebních spořitelen si 42 % dotazovaných spontánně vybavuje Modrou pyramidu, Stavební spořitelnu České spořitelny třetina, stavební spořitelnu Wüstenrot a Raiffeisen stavební spořitelnu pětina a HYPO stavební spořitelnu 15 % dotazovaných. Pokud se respondentům v otázce, jaké znají stavební spořitelny, pomůže předložením karet s jejich názvy, výsledky podpořené znalosti vidíme v následujícím grafu č.1.

Graf č. 1 Které z těchto stavebních spořitelen znáte, i když třeba jen podle jména?

Jak vnímáme stavební spořitelny

V průběhu let 2005 – 2007 podpořená znalost stavebních spořitelen postupně u všech z nich klesala: nejméně u ČMSS (jen o 1,2 %), nejvíce u stavebních spořitelen Wüstenrot (o 9,3 %) a Raiffeisen (o 8,5 %). Na podobnou otázku, ale v souvislosti s reklamou, a to „Na jakou stavební spořitelnu jste v poslední době viděl(a), slyšel(a) nebo četl(a) reklamu?“, třetina respondentů spontánně jmenuje ČMSS, 18 % Modrou pyramidu a 9 % Stavební spořitelnu ČS. Co se týká podpořené znalosti reklamy s předložením karet s názvy stavebních spořitelen, vybavuje si reklamu na ČMSS 43 %, na Modrou pyramidu 27 %, na stavební spořitelnu Wüstenrot necelá pětina, na Stavební spořitelnu ČS 17 % a na Raiffeisen stavební spořitelnu 16 % dotazovaných. V průběhu let 2005 – 2007 podpořená znalost reklamy všech stavebních spořitelen také postupně klesala. Celkově nejméně u ČMSS, a to o 0,8 %, nejvíce u stavební spořitelny Wüstenrot (o 5,9 %).

Které stavební spořitelny využíváme nejvíce
Více než polovina respondentů tvrdí, že nejsou v současnosti klientem žádné stavební spořitelny, anebo neví které. 17 % je klientem ČMSS, 11 % Stavební spořitelny ČS a 8 % Modré pyramidy. Počty klientů jednotlivých stavebních spořitelen v průběhu let 2005 – 2007 kolísaly, ale celkově vzrostly jen Stavební spořitelně ČS, a to o 0,6 %. U zbývajících celkově klesly, a to nejvíce Modré pyramidě (o 2,6 %) a nejméně HYPO stavební spořitelně (o 0,4 %). Z klientů stavebních spořitelen mají téměř všichni založenu 1 smlouvu o stavebním spořením, 5 % má smlouvy dvě. Až tyto smlouvy skončí, téměř polovina klientů stavebních spořitelen má v úmyslu uzavřít smlouvu novou (z nich třetina u ČMSS, 18 % u Stavební spořitelny ČS a 16 % u Modré pyramidy), 12 % již o novou smlouvu nemá zájem a dvě pětiny neví. U téměř tří pětin dotazovaných nemá v domácnosti smlouvu o stavebním spoření žádný jiný člen domácnosti, u 19 % z nich ji má jeden člen a u 13 % dva ostatní členové domácnosti, a to vždy včetně dětí. Z těchto ostatních členů respondentovy domácnosti se smlouvou o stavebním spoření jich má 42 % u ČMSS, 21 % u Stavební spořitelny ČS a pětina u Modré pyramidy.

Které stavební spořitelny bychom doporučili přátelům
Na závěr respondenti jednotlivým stavebním spořitelnám přiřazovali výroky: „Je pro lidi, jako jsem já“, „Je spolehlivá a důvěryhodná“, „Doporučil(a) bych ji přátelům“ a „Má perspektivu do budoucna“. Výsledky zobrazuje následující graf:

Graf č. 2 Které stavební spořitelny se podle Vás hodí k daným výrokům?

Jak vnímáme stavební spořitelny

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!