Ať jich máte hodně nebo málo; ať si myslíte, že kupují štěstí nebo jsou jednoduše nutné zlo. Ať jste marketér, spotřebitel nebo obojí!… peníze jsou univerzální. Porozumění spotřebitelským postojům vůči penězům je dobrý počáteční bod pro kohokoliv, kdo se snaží něco prodat (tak či tak je to většina z nás !). Toto porozumění se stává důležitější v době, kdy peníze a trhy jsou trochu nejisté.
Synovate odhalil, jak spotřebitelé po celém světě definují finanční úspěch, jaké jsou jejich názory na hotovost a co dělají, aby získali více.
Peníze mluví. Ale jakým jazykem?
Miliardáři Warren Buffet, Bill Gates nebo mexický Carlos Slim Helu mají odlišnou definici finančního úspěchu oproti většině z nás. Ale myslí si tato většina z nás o tvrdé měně to samé? Zeptali jsme se respondentů, aby ohodnotili sérii definicí finančních úspěchů a objevili jsme několik překvapujících faktů.
Není žádným zvláštním odhalením, že existují určité základní rozdíly mezi spotřebiteli v rozvinutých a v rozvíjejících se trzích. Obecně studie ukázala postoje, které byste očekávali od více tradičních spotřebitelů oproti spotřebitelům na vzestupu. Trhy nejvíce soustředěné na poskytování těch nejzákladnějších potravin a přístřeší pro své rodiny byly Indie, Bulharsko, Jižní Afrika a Indonésie.
Překvapující bylo, že dva ze zkoumaných rozvinutých trhů – Německo a Itálie – byly taktéž soustředěné na základní věci… jejich definice úspěchu se rovněž točila kolem potravin a přístřeší.
Výkonný ředitel Synovate Německo, Harald Hasselmann, řekl, že je to spojeno s německými hodnotami.
„Průměrní Němci hodnotí otázky zodpovědnosti, finanční nezávislosti a kariérní aspirace ve svém žebříčku hodnot vysoko. Na první pohled může být překvapující, že lidé v takto rozvinuté ekonomice hodnotí takové základní věci jako jejich hlavní priority. Ve skutečnosti ale dává smysl, že jsou zaměřeni na zaopatření rodiny.“
Claire Braverman, senior víceprezidentka finančních služeb Synovate v USA, řekla, že výsledky připomínají realitu, že ve všech trzích tam venku je mnoho spotřebitelů, kteří bojují.
„Pro mnoho lidí, je stále denním chlebem zabezpečit jídlo a střechu nad hlavou. Také můžeme vidět, že na mnoha trzích lidé neplánují dlouhodobě dopředu.“
„Byly jen dva trhy, kde byl plně fundovaný důchod zařazen mezi tři nejvyšší ukazatele finančního úspěchu. V Rusku byl číslo jedna. Ve Velké Británii pak číslo tři.“
„Organizace poskytující finanční služby mají v rukou stále trvající výzvu – dostat dlouhodobé myšlení na stůl v domácnostech po celém světě,“ uvedla Braverman.
Je jasné, že postoje vůči penězům jsou stejně závislé na kultuře jako na tom, co lidé skutečně mají. Peníze mohou být univerzální, ale co si o nich lidé myslí už tak zcela univerzální není.
Definice finančního úspěchu
| Priorita č. 1 | Priorita č. 2 | Priorita č. 3 |
Všechny trhy | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Rozvinuté trhy | Nemám žádné dluhy | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc |
Objevující se trhy | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov (rovná se prioritě 2) |
Argentina | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Mohu si dovolit zaplatit svým dětem univerzitní vzdělání |
Austrálie | Nemám žádné dluhy | Vlastní domov | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc |
Brazílie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Mohu si dovolit zaplatit svým dětem univerzitní vzdělání |
Bulharsko | Koupit si cokoliv chci, aniž bych měl/a výčitky | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Mohu si dovolit luxus jako dovolenou a dobré auto |
Indie | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov | Obstarat rodině to málo na horší časy |
Indonésie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc |
Itálie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Jihoafrická republika | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov |
Kanada | Nemám žádné dluhy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Malajsie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Německo | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov |
Nizozemí | Koupit si cokoliv chci, aniž bych měl/a výčitky | Obstarat rodině to málo na horší časy | Nemám žádné dluhy |
Rusko | Plně fundovaný důchod | Vlastní domov | Provozovat vlastní obchod |
Saudská Arábie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Nemám žádné dluhy |
Velká Británie | Nemám žádné dluhy | Mohu si dovolit luxus jako dovolenou a dobré auto | Plně fundovaný důchod |
Spojené Státy Americké | Nemám žádné dluhy | Mohu si dovolit luxus jako dovolenou a dobré auto | Vlastní investice do nemovitostí, dluhopisů, akcií, fondů |
Rostoucí odpor vůči dluhům
Definicí finančního úspěchu číslo jedna v rozvinutých trzích je „nemít žádný dluh“. To byl hlavně případ ve Spojených Státech Amerických a ve Velké Británii, ale také byl velmi evidentní v Austrálii, Nizozemí a v Kanadě.
Braverman řekla, že definice úspěchu na těchto trzích je méně o tom, co si lidé mohou dopřát, ale spíše o tom, jak za to zaplatí.
„V USA je v současnosti dluh veřejný nepřítel číslo jedna. Počátek krize dostal dluh do ostrého zájmu a lidé by se jistě cítili mnohem více finančně úspěšnější, kdyby se ho zbavili.“
„Americká situace má také vliv na zbytek světa, neboť většina ekonomik je vnitřně propojena s americkým trhem.“
„Je zde i jiný důvod pro toto zaměření na dluh v rozvinutých zemích oproti objevujícím se trhům. Je to částečně postoj k penězům – lidé si nechtějí hned brát na dluh. Je to o přístupu klienta k dluhu. Navzdory součastnému prostředí, dluh je relativně snadná věc k podepsání v rozvinutých trzích. Naopak na mnoha objevujících se trzích, pro mnoho zákazníků ani neexistuje možnost si dluh vzít,“ uvedla Braverman.
Hýbou peníze světem?
Spotřebitelé v objevujících se trzích mnohem častěji připisují finanční úspěch spíše štěstí než dobrému managementu a mnohem častěji přemýšlí o penězích a o tom jak je získat. Série otázek souhlasím/nesouhlasím zkoumala, co lidé cítí k penězům a jaká je jejich relativní důležitost v každodenním životě.
Kdo je tedy nejvíce posedlý penězi? 83% Indonézanů souhlasí s výrokem ‚přemýšlím o penězích – jak jich získat více – pravidelně‘. Po Indonésii následovali v Indii a Malajsii s 76% v obou případech.
Výkonný ředitel pro Consumer Insights Synovate v Asii, Mike Herman, to připisuje spíše potřebám než kultuře.
„V tomto výsledku je trochu ‚chcete to, co nemáte‘, ale mnohem více je tam obsažené hledisko potřeby. Není to to samé, jako posedlost něčím co ve skutečnosti nepotřebujete, například hračičky. Peníze jsou život a smrt a navzdory stále rostoucímu blahobytu, mnoho lidí na těchto trzích je stále zaměstnáno každodenním zápasem je získat,“ řekl Herman.
„Co má spojitost s kulturou, je výsledek v Indii, kde 72% Indů souhlasilo s výrokem, že finanční úspěch je díky štěstí a ne díky dobrému řízení. Tento výsledek je na míle daleko za nejvyšším průměrným souhlasem na úrovni 44% v Bulharsku a v Malajsii. V Indii štěstí a osud hrají obecně velkou roli v lidských životech.“
„Na druhé straně, pouze 12% respondentů v Austrálii, 14% v Kanadě a 16% v USA souhlasilo… tyto kultury silně přiřazují výdělek k tvrdé práci,“ řekl Sherman.
Peníze se rovnají problémům u 47% respondentů z objevujících se trhů. Jejich kolegové v rozvinutých trzích nesouhlasí… pouze 31% z nich vidí souvislost mezi více penězi a většími problémy.
Převzít velení… a paní Štěstěna
Co tedy lidé skutečně dělají, aby zlepšili své šance být finančně úspěšní? A co dělají, aby úspěšnými zůstali? Většinou tvrdě pracují, dávají si cíle a vytváří plány, ale na světových rozvinutých trzích existuje i slepý optimismus.
Nejvíce oblíbená volba (47%) pro lidi, kteří se snaží zlepšit nebo udržet si svou finanční pozici, byla získat práci a tvrdě pracovat, těsně následovaná volbou mít rozpočet nebo plán (43%).
Sherman poukazuje na to, že ačkoliv tito respondenti říkají, že mají plán, mnoho z těchto finančních nápadů může být pouze v jejich hlavách.
„Je to výzva pro poskytovatele finančních služeb, aby naučili lidi myslet v dlouhodobém horizontu. Mnoho plánování, které bylo provedeno, není na papíře – a není provedeno profesionály. 85% všech respondentů nepoužívá účetní ani finanční poradce,“ poznamenal Sherman.
28% respondentů v rozvinutých trzích si pravidelně kupuje sázenky nebo se účastní loterií a soutěží s úsilím posílit svůj finanční status. Pouze 10% respondentů na objevujících se trzích následuje své protějšky v rozvinutých trzích.
Celkově je chování lidí v rozvinutých a rozvíjejících se trzích velmi podobné. Hlavní rozdíly, kromě loterie, byly, že spotřebitelé v rozvinutých trzích mnohem raději využívali finančního plánovače nebo poradce, ale stále to byl pouze jeden z pěti.
O průzkumu ‚Definování finančního úspěchu‘
Synovate mluvil s více než 12500 dospělými spotřebiteli v 16 trzích světa – v Argentině, Austrálii, Brazílii, Bulharsku, Kanadě, Německu, Indii, Indonésii, Itálii, Malajsii, Nizozemí, Rusku, Jižní Africe, Saudské Arábii, Velké Británii a Spojených Státech Amerických. Studie byla provedena v lednu a únoru 2008 použitím online, telefonními a face-to-face metodami.
– red –