Naopak třetina tak nečiní nikdy. Nejčastěji si lidé u cestovních kanceláří zařizují letní pobytový zájezd v zahraničí – v posledních 5 letech si ho u nich koupily dvě pětiny obyvatel starších 15 let.
V souvislosti s blížící se letní sezónou se společnost STEM/MARK rozhodla zmapovat zvyky Čechů týkající se cestování a jejich vztah k cestovním kancelářím. Výzkum proběhl v únoru 2008, zúčastnilo se ho 1177 dospělých obyvatel z celé České republiky starších 15 let.
Zájezdy přes internet zařizuje 14 % Čechů
Významnou roli při kontaktu s cestovní kanceláří má internet. Plných 14 % Čechů si sjednává zájezd právě přes internet. Přímo v pobočce cestovní kanceláře si zájezdy sjednává 36 % a u cestovní agentury, která nabízí zájezdy od více kanceláří, 12 % všech dotázaných.
Když s cestovkou, tak v létě a do ciziny
Nejzajímavější položku nabídky cestovních kanceláří tvoří letní zahraniční pobyty. Svoji poslední zahraniční pobytovou dovolenou si v posledních 5 letech koupily v cestovní kanceláři dvě pětiny Čechů. Letní poznávací zahraniční zájezd si s cestovní kanceláří užilo v nedávné době 16 % rodin, domácí pobyt 14 % rodin. Zimní zájezdy jsou u cestovních kanceláří méně populární, 9 % dotázaných si u některé z nich zakoupilo zimní zahraniční pobyt.
Konečná cena vyšší než v nabídce ve 20 % případů
Těm, kteří někdy v poslední době využili služeb cestovní kanceláře, položil STEM/MARK otázku, zda původní nabídková cena odpovídala skutečně zaplacené ceně. V pětině případů tomu tak nebylo a skutečně zaplacená cena byla vyšší než v nabídce. Při setkání s takovou situací většina nechá vše být, neprotestuje (56 %), případně je překvapena. Pouze menšina se tuto situaci snaží řešit s cestovní kanceláří.