Možná, že někteří z Vás si budou pamatovat na skupinu Boney M, která ve svých řadách měla půvabného masajského bubeníka (Masajové jso kmen žijící v Keni), kterým svými rytmy uváděl v úžas návštěvníky konzertů této skupiny po celém světě. Možná, že si dokonce budete pamatovat jejich píseň Jumbo Gvana, o životě slona, kde na konci refrénu znějí dramaticky akcentovaná masajská slova Umataka makaka, což znamená v češtině volně – nemá problém.
Člověk, který přijede do Keni jako turista, obchodník nebo i v jiné profesi zpravidla přistane v hlavním městě Mombase, které je centrem východoafrického regionu. Odtud se dostane po moři prakticky kamkoliv, po železnici na sever přes Somálsko až do Egypta a na jih až do JAR nebo na západ rovníkovou železnicí do Gabonu. Žádný návštěvník Keni si však neodpustí vidět ráj divokých zvířat místo filmování legendárního filmu o lvici Elze nebo jen útulek pro opuštěné slony a další zvířata na periférii hlavního města Mombasy.
Keňa vedle průmyslu založila svou strategii rozvoje na turismu a nabídce zájezdů za exotickými zvířaty. A tak není se co divit, že této jedinečnosti nabídky podřídila i svůj marketingový koncept, který se právem označuje jako Umataka makaka, tedy koncept, který nemá problém s čímkoliv…. Představme si mravenečky s deskami, fotografiemi a obrázky, kteří ve dne v noci, na plážích, v hotelích, na ulicích, v přístavech, na ulicích na letištích – prostě všude chodí s černošskou náturou a masajskou hrdostí a nevtíravě se ptají a nabízejí své marketingové služby. Jde o proškolené mladíky oblečené typologicky pro prostředí nabízení, znalé 2 až 5 jazyků, kteří vynikají úslužností a mají tři společné faktory. Fascinující a vždy odzbrojující úsměv bílých zubů s dobrou náladou, který doprovází jejich umataka makaka a argumentaci, jak jsou schopni zajistit cokoliv pro návštěvníka, aby byl spokojen. Je třeba auto, loď, letadlo, vrtulník k cestě za poznáním přírody a flóry či fauny, není problém, chcete expedici, není problém, chcete fotosafari, chcete ubytování v domorodé vesnici, chcete na farmu, chcete zvířata vidět ve dne v noci, při krmení…. Vždy není problém a to myslím po pravdě. Jen šílenosti typu létající koberec nejdou zajistit a to nabízející zdvořile nahradí třeba ……ale let balónem není problém. Druhým společným rysem je maximální slušnost nabízejících. Jejich osobní direct marketing je precizně cizelovaný do metodologických detailů a jejich argumentace je názorná a doprovázená vždy fotografiemi, obrázky v albech, aby zájemce věděl do čeho jde. Prostě mají zkušenosti a vědí, že bude-li zájemce spokojen jde o pozitivní potenciál předávání zkušeností. Třetím rysem je pravdivost argumentace. Nebojí se referencí a ukazují také celebrity, kterým už služby poskytovali.
Osobně jsem Keňu navštívil několikráte v různých profesích, ale vždy jsem neodolal a podlehl volání přírody a mámení jejich kouzel. Pokaždé mě přesvědčil jiný direct marketingový pracovník v jiné lokalitě, ale všichni používali Umataka makaka a vždy jsem byl spokojený se vším, co jsem si vybral… A možná se ptáte na cenu? Ta byla předem jasně stanovená a platila se až po zájezdu či výletu, kdy mohl zákazník v ceně ohodnotit, jak se mu zájezd nebo výlet líbil…. A bylo pravidlem, že za „baťovskou cenu“ vždy spokojený zákazník něco po ukončení zájezdu nebo výletu přidal jako benefit témuž člověku, který jej direct marketingově zpracoval. Tu to byl příspěvek na některou školu a její vybavení, nebo na sloní sirotčinec nebo na nějaké dítě a jeho školní docházku, jehož rodiče zahynuli na AIDS atd. A tento benefit byl a to bylo velmi zajímavé zjištění, vždy doprovázen následným dárkem, ať už to byla ebenová soška zvířete, masajského bojovníka nebo domorodá maska rituálního masaje a maximální srdečností a potvrzením písemným adresnosti benefitu či daru… Byla to fascinující zpětná a velmi srdečná vazba pro direct marketingového pracovníka.
Marketing typu Umataka makaka přebírají i některé firmy v ČR zejména ty, které pracují na zakázku. Dnes již není problém s využitím tohoto typu marketingu projektovat a realizovat kuchyně na zakázku podle individuálních přání, stavět domy na klíč, rekonstruovat umakartové koupelny na moderní, dělat marketing pro investice v industriálních zónách, upravovat a dovybavovat vozidla podle osobnosti zákazníka, tisknout katalogy a knihy atd. A osobně doporučuji každému marketerovi, aby si heslo Umataka makaka napsal na dveře své kanceláře, na desky svého diáře a na podložku pro myš počítače… tedy, aby jej denně měl na paměti a byl tak schopen osobně implementovat umataka makaka do metodologie marketingové filosofie tvorby hodnot pro předem určené trhy….. Stejně tak mu doporučuji přečíst si pohádku o Lvím králi z tohoto prostředí, kde do role malého lvíčete Simby lze integrovat zákazníka chráněného masaji a jejich posvátnou písní začínající Hakuma matata a končící opět Umataka makaka (tedy nemá problém).