Premiérové setkání podnikatelů a odborníků zabývajících se ve středoevropském prostoru trhem s bio produkty pod názvem Bio Summit 2008 potvrdilo očekávání organizátorů, že toto téma v současné době rychle nabývá na významu a plně si zaslouží specializovanou konferenci.
Dokládá to nejen vysoký počet téměř 250 účastníků, kteří Bio Summit ve čtvrtek 27.3.2008 v Průmyslovém paláci na Výstavišti navštívili, ale zejména jejich aktivní zapojení do diskuse řízené nejprve Martinem Dokoupilem z Blue Strategy a poté odborným garantem summitu Tomem Václavíkem z agentury Green Marketing.
Celodenní odborný program přinesl zevrubnou analýzu českého trhu bio potravin, jeho srovnání se zahraničními zkušenostmi, a především konkrétní případové studie na první pohled riskantního zavádění těchto produktů do obchodních řetězců.
Přítomné účastníky nejvíce zaujal instruktivní příspěvek Manuely Rehn Jak se potravina stane úspěšnou biopotravinou („nejen velmi přínosný po obsahové stránce, ale především skvělá schopnost zaujmout konkrétními a působivými příklady“) a Toma Václavíka („velmi kultivovaně podaný ucelený obraz českého trhu a jeho optimistický výhled“). Pro dodavatele byl naprosto stěžejní příspěvek o zavádění biopotravin do obchodního řetězce COOP v podání Josefa Holuba a Pavla Strašáka („konkrétní zkušenosti z českého trhu jsou k nezaplacení“, „přesně pro nás – praktické informace“).
Velmi zajímavé byly také prezentace Toralfa Richtera o aplikaci nástrojů na podporu prodeje v prodejnách („Praxe v přímém přenosu – skvělý návod, jak na to. Stál by za distribuci do všech prodejních míst, speciálně do obchodních řetězců“) a Steena Haubjerga o zkušenostech se zaváděním biopotravin v dánském maloobchodním řetězci („dobrý příklad hlavně pro obchodníky, škoda, že z Dánska a ne z ČR“).
Závěry konference vyslaly jasný signál, že by bylo vhodné zlepšit celkový přístup vlády a státních autorit směřující k podpoře domácí bioprodukce. Nabídka domácích výrobců bio potravin rozhodně nedokáže rostoucí poptávku uspokojit a podíl dovozů na spotřebě bioproduktů tak v loňském roce činil více než 60 procent. Pokud se naplní slova Toma Václavíka, tak v roce 2008 očekávaný další až 100% růst poptávky v ČR vybízí k povzbuzení domácí výroby, především produkce farmářů, v jiném případě budou čeští spotřebitelé konzumovat téměř výhradně zahraniční bio výrobky. A vzhledem k tomu, že v roce 2010 dosáhne podle odhadů celková spotřeba bio potravin v České republice částky 6,5 mld. Kč, jedná se rozhodně o zajímavou podnikatelskou příležitost.
Pokud účastníci na Summitu něco postrádali, pak snad jen podrobnější rozbor chování spotřebitelů ve vztahu k bio potravinám v České republice (co preferují, jaké mají bloky v nákupním chování), fakta o využití bio v restauracích a hotelích a více případových studií českých bioprodejců a biovýrobců – pro organizátory se tak otevírá prostor program příštího ročníku o tyto informace obohatit.
– red –