Německý trh s biopotravinami dosáhl dalšího růstu. V roce 2007 si více než 90 % všech domácností napříč celým Německem zakoupilo minimálně jednu biopotravinu. K nárůstu došlo jak v oblasti tržeb, tak v celkové utracené částce. Toto jsou výsledky uveřejněné GfK Panel Services Deutchland ze stávajícího výzkumu, který monitoroval prodej biopotravin za poslední rok.
V roce 2007 trh s biopotravinami opět sílil a domácnosti utratily za biopotraviny až o 21 % více než předchozí rok. To přivedlo podíl biopotravin na trhu až těsně pod 3 % z celkového prodeje potravin a nápojů. Nárůst v nabídce biopotravin v obchodech s potravinami rovněž přinesl rozšíření zákaznické základny pro tyto výrobky. Stávající průzkum biopotravin GfK Panel Servies organic food survey 2007 zjistil, že pouhých 6 % spotřebitelů může být klasifikováno jako „odpůrci bio“. Růst trhu nebyl dosažen jen díky rostoucímu počtu domácností kupující biopotraviny, ale rovněž díky stupňující se frekvenci nákupu těchto výrobků. Prodej biopotravin stoupl virtuálně ve všech segmentech, nicméně, rozsah těchto segmentů trhu je velmi rozdílný, v menších segmentech jsou běžné podíly na trhu menší než 1%. Se svými 75 % mají cereální tyčinky nejvyšší podíl ze všech biopotravin na trhu.
Poptávka po biopotravinách stále roste
Napříč celým spektrem, bio výrobky zaznamenávají růst na trhu v téměř všech 29 typech produktů, které byly součástí výzkumu. Stejně tak jako mimo bio trh, nejdůležitější oblastí zůstávají čerstvé produkty, jako ovoce, zelenina a mléčné výrobky. Ale spotřebitelé rovněž kupují rostoucí počet snídaňových výrobků, jako je med, marmeláda, cereálie, müsli a jiné biopotraviny. Ve skutečnosti, v některých oblastech byl virtuálně nulový rozdíl v ceně mezi bio a ne-bio výrobky, což vedlo spotřebitele k tomu, aby vyzkoušeli bio variantu. Přestože částka, kterou spotřebitelé utratili vzrostla o dvě cifry, zakoupené množství dosáhlo pouze stejnou hladinu jako loni, což je fakt přičítaný loňskému značnému růstu cen.
Výhody sklízejí zejména obchody se zlevněným zbožím
Biopotraviny jsou dražší než ostatní potraviny a spotřebitelé většinou za srovnatelné množství musí utratit až o 43 % více. Ovocné šťávy mohou stát až o 80 % více, čokoládové tyčinky o 100 % více a dokonce i čerstvé mléko je dražší více než o 30 %.
Ze všech obchodů právě obchody se zlevněným zbožím vydělaly na biopotravinách značný zisk, který se (s více než 30 % růstem) stává stále důležitější. Rovněž supermarkety prodávající biopotraviny zvýšily své prodeje.
V maloobchodním prodeji potravin tvoří velkou část prodaných výrobků biopotraviny, které nesou značku obchodu a tyto výrobky již dosáhly průměrného podílu na trhu 39 % z celkové částky utracené za biopotraviny.
Tři skupiny kupujících
Míru změny v nabídce bio výrobků dokládá fakt, že v roce 2004 spadalo 54 % celkových tržeb za biopotraviny do kategorie čerstvého zboží. V roce 2007 bylo toto číslo přesně 49 % a hlavními vítězi byli obchody a prodejci biopotravin s vlastními značkami.
Celkem 94 % všech domácnostní si zakoupilo bio výrobek, ale s podílem na trhu těsně pod 3 % lze předpokládat, že drtivá většina spotřebitelů pouze testovala nové vody. Následně společnost GfK rozdělila spotřebitele bio výrobků na tři skupiny:
- Příležitostní kupci: Tito tvoří drtivou většinu domácností, vztaženo k celkové spotřebě potravin kupují pouze velmi umírněné množství biopotravin.
- Pravidelní kupci: Tato skupina kupuje biopotraviny častěji a utratí poznatelně větší částky na biopotravinách.
- Intenzivní kupci: Více než 10 % všech domácností nyní patří do této skupiny, což činí zhruba 60 % z celkových tržeb z prodeje biopotravin. Bio výrobky tvoří téměř 20 % z celkové útraty za potraviny a nápoje této cílové skupiny, s minimálně jedním bio výrobkem každý týden.
Všechny tři skupiny mají jednu společnou vlastnost: jejich útrata za biopotraviny roste.
Biopotraviny: rostoucí trh
Lze dospět k závěru, že přes vysokou úroveň akceptace bio výrobků má bio segment v oboru maloobchodu s potravinami stále dostatek prostoru k růstu. Nicméně, frekvence a částky utracené za biopotraviny zůstávají nízké. Maloobchodní průmysl identifikoval růstový potenciál pro biopotraviny a maloobchodníci v důsledku toho nabídku biopotravin rozšiřují. Jediná obtíž je v zajištění kvality potravin. Proto, aby potraviny zůstaly bio a obstály všem prohlášením, si tato skupina výrobků musí uchovat čistotu. V budoucnosti musí spotřebitelé věřit, že biopotraviny jsou skutečně bio.