Knihy

Manažerské účetnictví pro podnikovou praxi i pro studium

Je bohužel skutečností, že úroveň účetních informací a účetnictví v roli informačního nástroje řízení hodnotových procesů není ani dnes v řadě našich podniků příliš vysoká. Centrálně plánovitý systém řízení, charakteristický hlavní orientací na ovládání věcných procesů z nadpodnikové úrovně, jejich kvalitu hluboce poznamenal.

Z řady důvodů, mezi nimiž hrála podstatnou roli nestabilita ekonomiky, neujasněnost vlastnických vztahů, nutnost jejich transformace a v neposlední řadě i požadavek přizpůsobit evropským standardům vykazované informace finančního účetnictví, zůstala otázka zlepšení jejich vypovídací schopnosti mimo hlavní směr zájmu i na počátku devadesátých let.

Současnou etapu lze však již obecně charakterizovat optimističtěji. Řada progresivních podniků dokazuje, že k jejich úspěchu přispívá i informační systém, jehož integrujícím prvkem, „vrcholem“ je manažersky orientované účetnictví. Další část podniků si uvědomuje, že v konkurenci obstojí pouze v případě, že bude schopna efektivně řídit faktory ovlivňující výnosnost vloženého kapitálu a finanční pozici, a snaží se takový systém – byť po etapách – budovat. K obdobným závěrům pak docházejí i pracovníci odpovědní za chod zdravotnických zařízení, škol, státní správy a ostatních neziskových organizací, jejichž cílem sice není maximalizace hodnotových efektů, ale jejichž úspěšná činnost je mimo jiné spojena s řízením nákladového procesu.

Všechny tyto tendence jsou potvrzením skutečnosti, která je typická pro země s vyspělou tržní ekonomikou již řadu let: hodnotové informace, potřebné k běžnému řízení a ke zhodnocení variant spojených s rozhodováním o budoucnosti podniku, zde tvoří relativně samostatný uživatelský subsystém, jehož koncipování, praktické tvorbě a posuzování jeho kvality je věnována větší pozornost než zajištění oficiální informační povinnosti vůči externím uživatelům.

Obsáhlá monografie Manažerské účetnictví autorského kolektivu vedeného předním českým odborníkem a významným pedagogem Bohumilem Králem (na knize dále spolupracovali Libuše Šoljaková, Jana Fibírová, Martin Zralý, Michal Menšík a Jaroslav Wagner) se nesnaží pouze o popis metod a postupů, které se tradičně používají; jejím cílem je také naznačit tendence ve využití progresivních metod řízení efektivnosti a finanční pozice. Z tohoto důvodu, ale také vzhledem k variabilitě činností, v jejichž řízení lze zmíněných postupů využít, přistupuje k výkladu většiny problémových okruhů na obecné úrovni a s využitím modelových příkladů. Text knihy však také respektuje zásadu, že každý obecný závěr je třeba dokumentovat na praktických příkladech z různých oblastí jeho aplikace.

Druhé, rozšířené a aktualizované vydání reaguje na vývoj zkoumané disciplíny, v němž se uplatňuje řada tendencí. Těmi nejvýznamnějšími jsou
– silná vazba manažerského účetnictví na systém řízení na bázi controllingu (autoři proto nově zpracovali a zařadili problematiku vývoje controllingu a využití jeho principů v systému podnikového řízení);
– snaha o zvýšení účinnosti tzv. cílových informací, jež se ve vztahu k manažerskému účetnictví projevuje novými, resp. modifikovanými požadavky na tvorbu a využití systému podnikových politik, plánů a rozpočtů, které byly zapracovány do podstatně inovované kapitoly 10;
– tendence vedoucí k silnější integraci informací o skutečném a žádoucím průběhu podnikatelského procesu (nově byla zařazena kapitola 13, věnovaná problematice standardních veličin a analýze odchylek od jejich úrovně.

Obsahově je kniha rozdělena do dvaceti kapitol. Po úvodních čtyřech kapitolách (1 – Manažerské účetnictví: pojem, cíl, obsah a struktura; 2 – Základní pojmy a kritéria manažerského účetnictví; 3 – Členění nákladů; 4 – Zobrazení nákladů, výnosů a zisků v účetnictví), jejichž cílem je vymezit cíl, obsah a strukturu manažerského účetnictví, charakterizovat jeho pojmový aparát se zvláštním zřetelem k různým pojetím a druhům členění nákladů, které jsou ústřední kategorií manažerského účetnictví, a vymezit obecná východiska zobrazení podnikatelského procesu v manažersky zaměřeném účetním systému, je výklad rozdělen do pěti relativně rozsáhlých částí.

První z nich, vymezená kapitolami 5–9 (5 – Metodické otázky využití kalkulace v řízení po linii výkonů; 6 – Kalkulace plných a variabilních nákladů; 7 – Specifika kalkulace s přiřazováním nákladů podle aktivit; 8 – Kalkulační systém; 9 – Vliv charakteru podnikání na výkonově orientované účetnictví), se zabývá otázkami využití hodnotových informací pro řízení podniku a procesů probíhajících uvnitř podnikové struktury po linii výrobků, prací a služeb. Z tohoto hlediska se výklad zaměřuje zejména na otázky tvorby a využití kalkulačního systému.

Druhá část, vymezená kapitolami 10–13 (10 – Systém plánů a rozpočtů; 11 – Řízení režijních nákladů; 12 – Rozdílové metody řízení hospodárnosti jednicových nákladů; 13 – Metoda standardních nákladů a výnosů), je věnována problematice stanovení podnikových cílů a metodám, které jejich dosažení podporují v reálném průběhu podnikatelského procesu.

Předmětem třetí části, vymezené kapitolami 14–16 (14 – Odpovědnostní účetnictví a předpoklady jeho fungování; 15 – Řízení odpovědnostních středisek; 16 – Využití hodnotových kritérií v řízení odpovědnostních středisek), jsou otázky transformace podnikových cílů na úkoly stanovené vnitropodnikovým útvarům a další aspekty spojené s tzv. odpovědnostním řízením podnikových procesů.

Čtvrtá část, vymezená kapitolami 17–19 (17 – Rozhodování na existující kapacitě; 18 – Rozhodování o budoucí kapacitě; 19 – Informace manažerského účetnictví pro cenová rozhodování), je věnována otázkám využití informací manažerského účetnictví ke zhodnocení a výběru variant budoucího vývoje ekonomického subjektu, a tedy k rozhodování o dalším průběhu jeho činnosti.

Pátou část tvoří závěrečná kapitola (20 – Strategicky orientované manažerské účetnictví), která je věnována úvahám o využití informací manažerského účetnictví v dlouhodobém horizontu strategického řízení.

Každá kapitola je uvedena stručným vymezením cílů vykládané problematiky; jeho smyslem je seznámit uživatele se základními problémovými okruhy dané oblasti a vymezit jejich pojmová i obsahová východiska. V dalších částech jednotlivých kapitol prolíná výklad s příkladovými aplikacemi. Na konci každé kapitoly jsou pak uvedeny závěry a shrnutí, základní přehled otázek, které byly předmětem výkladu, a příkladová část, které by čtenáři měly dát možnost souhrnné rekapitulace.

Hodnotu knihy zvyšuje glosář – abecední přehled klíčových používaných pojmů s jejich obsahovým vymezením, seznam použité literatury a věcný rejstřík.

Lze předpokládat, že i nové vydání knihy bude inspirací a pomocníkem širokému okruhu uživatelů: řídícím pracovníkům na různých úrovních podnikové hierarchie, kteří si již dříve osvojili základní znalosti účetnictví a mají zájem o jejich rozšíření, pracovníkům poradenských firem, kteří se orientují na řešení otázek podnikového a vnitropodnikového řízení, včetně jejich informačního zajištění, odborníkům specializovaným na hodnotové řízení nejen v podnikatelské sféře a posluchačům vysokých škol a účetně zaměřených profesních vzdělávacích systémů.
(e)

Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.

váz., 165 x 235 mm, 624 str.,
doporučená cena 720 Kč, obj. číslo 0810, ISBN 978-80-7261-141-6

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!