V roce 2007 došlo k dalším významným změnám ve struktuře českého obchodu. Již přelom roku 2005/2006 nastartoval změny, které nemají od počátku 90. let obdoby, a to fúze nevětších obchodních řetězců patřících do TOP 10 obchodních firem. K důsledkům těchto změn patří nejen rychlá koncentrace trhu, ale pro mnoho zákazníků také odchod některých oblíbených řetězců ze scény.
Aktuální přehled vývoje obchodu v České republice přináší i v letošním roce společnost INCOMA Research spolu s časopisem Moderní obchod.
TOP 10 obchodních skupin v ČR v roce 2007
Tabulka je založena na předběžných výsledcích a odhadech.
Tržby jsou uvedeny včetně DPH
* = odhad INCOMA Research
Pramen: INCOMA Research + Moderní obchod
Mění se obchodní sít
V roce 2007 bylo patrně nejviditelnější změnou na trhu převzetí řetězce Delvita skupinou Rewe a jeho postupné sbližování s řetězcem Billa. Zásadnější změny v pořadí firem však rok 2007 nepřinesl. První místo obhájila skupina Schwarz (zahrnující hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl). O druhé a třetí místo se dělí maloobchodní společnosti Ahold CR a Tesco Stores ČR. Na další příčce se umístila společnost Makro Cash&Carry, která (přesto, že neotvírala nové prodejny) dosáhla meziročního nárůstu obratu. Skupina Rewe (supermarkety Billa, od poloviny roku síť Delvita a diskontní prodejny Penny Market) je na páté pozici. Šestá společnost Globus ČR stabilně vylepšuje své výsledky převážně díky organickému růstu, což je na českém silně konkurenčním trhu mimořádný úspěch. Na dalších pozicích se již tradičně objevují skupiny Tengelmann a SPAR ČR a již zmíněné GECO Tabak a PEAL.
Podíl TOP 10 obchodních společností na trhu rychloobrátkovým zbožím vzrostl meziročně o tři procentní body a dosáhl 66 %, což je úroveň srovnatelná s vyspělými západoevropskými ekonomikami.
Mění se i zákazník
Vývoj pozice obchodních formátů potvrzuje změny, které se začaly postupně projevovat již od roku 2004. Tehdy trh dosáhl jisté míry saturace, započala současná vlna firemních fúzí a současně se začalo velice výrazně měnit nákupní chování, jak jej ukazuje např. projekt Shopper Typology společnosti INCOMA Research. Diferencuje se i postoj nakupujícího k různým nákupním příležitostem. Rodinný nákup a doplňování domácích zásob přestává být jedinou objemově zajímavou nákupní příležitostí. S růstem objemu neplánovaných nákupů pro se stále více rozvíjí i formát konvenience.
Na tento vývoj reagují obchodníci rozšiřováním spektra svých obchodních formátů. Například Tesco, které klade stále větší důraz na rozvoj menších prodejen, otevřelo v roce 2007 také první prodejny Expres, specialisty na konvenienci. Podobně se diferencuje nákupní chování ve vztahu k různým kategoriím, a to i v rámci rychloobrátkového zboží. Výrazně roste počet zákazníků, které vyhledávají specializované prodejny (drogerie, elektro, řeznictví, pekárny atd.).