Globální maloobchodní trh v současnosti zaznamenává razantní posuny a adekvátně se mění i priority nejvýznamnějších firem, které na něm působí. Svědčí o tom aktuální studie „Top of Mind“, kterou koncem loňského roku realizovala asociace CIES, sdružující klíčové obchodníky a dodavatele rychloobrátkového zboží (www.ciesnet.com).
Studie, založená na dotazování mezi stovkami top managerů ve 48 zemích světa, naznačuje, že mezi top 5 prioritami obchodních firem došlo oproti předchozímu roku k zásadnímu posílení významu témat souvisejících se zdravím a výživou spotřebitelů (jde v současnosti o globální prioritu číslo 1). Ještě dramatičtěji narostl význam aktivit v oblasti CSR (Corporate Social Responsibility = společenská zodpovědnost firem). Zatímco v roce 2006 patřila mezi spíše marginální priority top managerů, nyní se dostala již na třetí příčku.
Je potěšitelné, že program Retail Summitu 2008 (5.-6.2. 2008) připravený ještě před zveřejněním této zásadní studie CIES, bude věnovat zmíněným zcela novým prioritám velmi rozsáhlou pozornost. Problematika CSR je součástí hlavního programu summitu (společné vystoupení děkanky FMV VŠE Dany Zadražilové a šéfa poradenské firmy Roland Berger ČR Constantina Kinsky) a je jí věnován i diskusní workshop, ve kterém mj. vystoupí zástupci společností Globus, Tesco Stores a Johnson & Johnson. Otázkám zdraví a výživy spotřebitelů v kontextu celkového vývoje poptávkové strany trhu bude věnována pozornost zejména ve vystoupení Ondřeje Tomase (Managing Director GfK Praha).
Studie CIES mezi další priority z kategorie Top 5 řadí otázky sortimentní nabídky, lidských zdrojů a nových technologií. Jde o 3 priority, které vykazují dlouhodobou stabilitu a nejde již o tak převratné novinky. Přesto jsou to témata zasluhující detailní diskusi a Retail Summit 2008 se jim proto logicky podrobně věnuje. Optimalizace sortimentní nabídky bude předmětem řady vystoupení top managerů v hlavním bloku programu (např. v částech věnovaných retail best practices a perspektivám potravinářských a nepotravinářských trhů) a v řadě diskusních sekcí (např. Retail & Shoppers či Retail & Brands). Rozvoj lidských zdrojů patří k stabilním tématům summitu a ani letos nebude chybět – těžištěm jsou otázky řízení výkonnosti a komunikace. Workshop Retail & New Technologies je naopak žhavou novinkou, vyvolanou potřebou diskutovat dopady zásadních inovací na maloobchodní trh. O příležitostech, které nové informační a komunikační technologie nabízejí obchodníkům, bude navíc v hlavním programu summitu hovořit Matts Johansen z Telefonica O2.
Retail Summit 2008 pořádá společnost Blue Events (dříve INCOMA Consult) ve spolupráci se SOCR ČR, VŠE a časopisem Moderní obchod.
– red –