Výzkum trhu

Příchod digitálního vysílání hýbe trhem spotřební elektroniky

Výsledky obchodního panelu společnosti GfK Praha, mapujícího český trh se spotřební elektronikou, ukazují, jak spuštění digitálního vysílání na území České republiky zahýbalo trhem. Celkový počet dosud prodaných set-top-boxů v ČR do srpna 2007 odhadují analytici z GfK na 289 000 kusů. K tomu je třeba přičíst ještě dalších 68 000 přístrojů s integrovaným digitálním tunerem. Více než polovina těchto přijímačů digitálního signálu byla prodána během prvních sedmi měsíců letošního roku.

GfK monitoruje prodej samostatně stojících set-top-boxů, jejichž prodej výrazně dominuje. Na druhém místě pomyslného žebříčku zákaznické popularity se umístily televizory s vestavěným přijímačem digitálního vysílání, jejichž prodej oproti loňskému roku narostl více než desetinásobně. Třetím nejpořizovanějším zařízením se staly DVD přehrávače s integrovaným přijímačem, jejichž komerční úspěšnost se v meziročním srovnání zvýšila více než dvacetkrát. Dále GfK sleduje situaci na trhu satelitních kompletů (set-top-box a parabola), které se na celkovém prodeji podílejí nejmenší měrou.

Co se tržních podílů jednotlivých segmentů týče, nejvýraznější změna nastala na trhu samostatných set-top-boxů, jejichž drtivý podíl z roku 2006 (93 % trhu) se snížil na 58 %. Ke snížení podílu tohoto segmentu došlo v důsledku výrazného nárůstu odbytu televizorů schopných přijímat digitální vysílání bez přídavného zařízení, jejichž podíl vzrostl z 5 % v loňském roce na 27 % v prvním pololetí 2007. Vyšší odbyt těchto televizorů byl podpořen zejména znatelným poklesem jejich ceny, neboť v roce 2006 musel zákazník za takový LCD nebo plasma televizor zaplatit více než 41 000 Kč a v letošním roce už pouze necelých 27 000 Kč. Snížení ceny provázel i trh samostatně stojících set-top-boxů.

Spotřební elektronika

Měsícem, který byl z hlediska poptávky po různých druzích digitálních přijímačů nejintenzivnější, se stal srpen 2007. Hlavní příčinou tohoto vývoje je postupné vypínání analogového vysílání a přechod na digitální signál v některých regionech. Prvním regionem, kde bylo zcela zastaveno analogové šíření signálu je Domažlicko. Nejvyšší prodejnost v tomto regionu vykázaly samostatné set-top-boxy (tvoří zde více než 80 % trhu), které i v meziročním srovnání zaznamenaly největší boom (z 635 prodaných kusů v první polovině roku 2006 se prodej vyšplhal až na 8 044 prodaných kusů v období od ledna do srpna 2007, přičemž téměř 5 000 kusů si spotřebitelé domů odnesli až v srpnu). Ostatní produktové segmenty se pohybují pouze na úrovni několika set prodaných kusů, ovšem i tak se v meziročním srovnáním opět jedná o mnohonásobný nárůst.

Dalším krajem, který letos nově spustil digitální vysílání, se stalo Ústecko. Zde se ovšem stále ještě vysílá i analogově, takže je poptávka po digitálních přijímačích rovnoměrněji rozložená. Srpnové prodeje sice také vyčnívají (asi čtvrtina z celkově prodaných kusů v prvním pololetí 2007), ovšem ne tak výrazně jako v domažlickém kraji. Relativně větší zájem projevili Severočeši o televize s integrovaným přijímačem, jejichž podíl na trhu se v tomto regionu pohybuje kolem 12 %.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!