Výzkum trhu

Vývoj na trhu IT předčil veškerá očekávání

Odhady vztahující se k vývoji trhu informačních technologií a tiskových zařízení v prvním pololetí roku 2007 hovoří o dvouciferném růstu v oblasti prodejů do segmentu koncového zákazníka. Jen v oblasti počítačů pro domácí spotřebitele vzrostl odbyt zhruba o 25 procent.

Aktuální trendy na trhu IT se vyznačují rozdílnou dynamikou prodeje podle toho, zda se jedná o stolní či mobilní řešení. Odbyt stolních počítačů, tiskáren a monitorů meziročně vzrostl zhruba o 13 %. Mobilní zařízení – jako například mobilní telefony, navigační systémy či externí zálohovací disky – byly komerčně úspěšnější. Ve srovnání s loňským rokem je nárůst prodejů notebooků odhadován na 45 %, což odpovídá přibližně 40 milionům prodaných kusů. Za průlomový bude pravděpodobně označován rok 2008. Současné trendy patrně povedou k vyrovnání tržních podílů podle prodaného množství mezi oběma výrobkovými sektory.

Klíčovými pojmy minulého pololetí byla rychlost a flexibilita. Významnou roli hrála rychlost technologického vývoje a rychlost v uvádění produktů na trh. Úspěšnost firem byla také dána schopností firem flexibilně odpovídat na nové trendy a požadavky zákazníků. Tento rok musí každá společnost vyvinout maximální snahu k udržení tempa s ostatními konkurenty. Základním principem je správně identifikovat jádro poptávky. Rozhodující předností, která bude hrát zásadní roli v roce 2008, bude možnost okamžitého a přímého použití výrobku.

Aby tedy IT společnosti mohly z trhu vytěžit maximum, musí být schopny odhalit jádro tržní dynamiky. Pro IT produkci jsou relevantní trendy v segmentu koncového zákazníka, jehož dynamika kontinuálně hýbe rovnováhou tržních sil.

Sao Paulo, Shanghai či Leeds – každý trh lze v zásadě rozdělit na dvě hlavní větve, které jsou charakterizovány odlišnými trendy. Na trhu IT se vydělily dvě základní skupiny spotřebitelů:

  • skupina, která chce investovat do prvního IT vybavení (například vlivem nově dostupné technologie – zavedení internetu, pokrytí mobilním signálem apod.)
  • skupina zákazníků, která chce obnovit své stávající vybavení (vede k podpoře inovací a specializaci).

Obě skupiny se nijak významně neliší co do podílu na obratu, věkového průměru spotřebitelů či jejich lokalizace. Rozdíl spočívá právě v okamžitosti přímého použití IT výrobků. Je běžné, že jednotlivec patří do jedné skupiny v oblasti osobních počítačů a do druhé ve vztahu k tiskárnám a zobrazovacím zařízením. Stabilním podílem na trhu se vyznačují distribuční kanály elektrospecialistů a multisortimentních řetězců nicméně na první pohled neviditelnou změnu tržních podílů vnášejí nové související trhy, a to především trh televizorů a mp3 přehrávačů. Jejich prostřednictvím se otvírají nové možnosti pro vytváření moderních obchodních formátů a představují příležitost k expanzi pro lokání prodejce. Obecně platí, že díky ohromnému komerčnímu úspěchu si IT produkty nalézají stále nové a širší cesty, jak se dostat ke koncovému zákazníkovi.

Zatímco dříve se hovořilo o změně kulturních zvyklostí na druhotných trzích během let, nyní se hovoří o změně nákupních zvyklostí během několika málo měsíců či jednoho roku. Mimo jiné je tento posun zřejmý například v Indii či Turecku, kde se zrodil nový typ zákazníka – globální spotřebitel poptávající technologie s podobnými preferencemi. To neznamená, že by tradiční cesty prodeje IT produkty zmizely, ovšem tlak ze strany inovovaných distribučních kanálů nutí zavedené prodejce ke specializaci založené na lokálním marketingu.

Firmy se dnes již neptají „kde máme být“, ale „kde si můžeme dovolit nebýt“. To se týká jak jednotlivých trhů, tak jednotlivých prodejních cest. Jestliže si chce společnost zajistit maximální úspěch, nesmí spoléhat pouze na úzké odbytové cesty. Dynamika trhu a závratná rychlost vývoje technologií určuje i volbu strategie při stanovování positioningu jednotlivých produktů. Z dlouhodobého hlediska budou trhu i nadále dominovat producenti se zavedenou image a příslibem stálého místa v myslích zákazníků.

Druhá polovina roku 2007 by měla být z hlediska komerčního boomu pokračováním právě uplynulého pololetí. Klíčem k úspěchu je udržet si svou pozici ve všech oblastech i v rámci distribučních cest a připravit se na rok 2008.

Trh IT v České republice ve znamení růstu retailového prodeje

Tiskárenská zařízení
Celý trh tiskárenských laser/led zařízení vzrostl o přibližně 17 %, přičemž zvýšení prodejů překvapivě vykázaly i samostatně stojící tiskárny (+ 6 %). Růst prodejů je doprovázen zhruba 22% poklesem průměrné ceny u hlavních produktů této oblasti.

MFD
Více než polovinu podeje MFD během posledních tří čtvrtletí zajistili distribuční kanály zaměřené na koncové zákazníky (elektrospecialisté, multisortimentní řetězce a počítačové obchody). V hodnotovém vyjádření mezi multifunkčními zařízeními (MFD) roste význam LASER/LED produktů. Během posledního pololetí dosáhly tyto produkty téměř poloviny tržního podílu. Průměrná cena černobílých multifunkcí (jejichž podíl na trhu MFD se pohybuje na úrovni 90 % v objemovém a 80 % v hodnotovém vyjádření) kontinuálně během posledních třinácti měsíců klesá. V průměru byl nejlevnější výrobek z tohoto sortimentu černobílé LASER/LED multifunkční zařízení k dostání za 5 075 Kč v kanálu elektrospecialistů (údaj za červen 2007).

Tiskárny
Především díky elektrospecialistům (růst o 14 %) a počítačovým prodejnám (růst o 8 %) není celkový meziroční pokles na trhu klasických tiskáren tak dramatický. Projevil se i mírné posílení těchto distribučních kanálů podle prodaných kusů – v obou případech o necelá 2 %, přičemž podíl počítačových obchodů (20 %) na trhu tiskáren je oproti elektrospecialistům přibližně dvojnásobný. Ve srovnání s relativně stabilním cenovým vývojem inkoustových tiskáren klesá rapidně cenová úroveň laserových produktů.

Skenery
Překvapením letošního roku je zvýšený prodej skenerů do segmentu koncového zákazníka (díky multisortimentním prodejnám a elektrospecialistům), přesto se ale celkově trh skenerů propadl o 10 %.

PC
Mobilní počítače stále patří mezi nejdynamičtější segmenty trhu IT – během prvního pololetí si jich zákazníci domů odnesli o téměř 50 % více než loni za stejné období. Meziročně vzrostl prodej i osobních počítačů, tzv. desktopů, byť o pouhých 8 %. Zvláštní úspěchy v prodeji počítačového sortimentu zaznamenal distribuční kanál elektrospecialistů, jehož význam je patrný především v souvislosti s mobilními počítači. Od 2. pololetí roku 2006 a zejména ve vánoční periody totiž zajišťuje více než 10 % celkového odbytu.

Monitory
Mezi monitory patří nadále k nejpopulárnějším modelům širokoúhlé obrazovky s úhlopříčkou 18 a 19 palců. Z hlediska průměrné ceny se dva nejvýznamnější segmenty na trhu monitorů (17 a 18-19 palců) sbližují.

DSC
Těžiště prodeje digitálních fotoaparátů se posouvá směrem k pokročilejším produktům (compact DSC, alespoň 10-ti násobný optický zoom, DSLR apod.) a z hlediska prodejních kanálů, i zde získávají elektrospecialisté i fotospecialisté na úkor zejména IT distribuce.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!