Synovate PAX pravidelně zkoumá mediální spotřebu, vlastnictví a nákupní tendence vysoce postavených spotřebitelů v Asii, Austrálii, Středním Východě a nyní i v Latinské Americe. Spotřební návyky se zkoumají mezi milióny zámožných dospělých a mezi vrcholovým managementem.
“Bohatí spotřebitelé a top management v Latinské Americe jsou světoobčané,“ říká Ignacio Galceran, výkonný ředitel Synovate v Latinské Americe. „Cestují po světě za obchodem i za zábavou a mají podobnou nákupní sílu jako elita v rozvinutých trzích – chtějí nejlepší produkty a služby, které mohou globální trhy nabídnout.“
Od února do května 2007 dotazoval PAX Latinská Amerika 4740 zámožných spotřebitelů mezi 25 a 65 lety. Průzkum probíhal v Mexiku, Brazílii a Argentině. Vedoucí pracovníci zahrnovali senior management, vedoucí oddělení nebo ještě výše postavené ve společnostech s deseti a více zaměstnanci. Top management zahrnoval, jak vedoucí pracovníky, tak respondenty pracující na pozici výkonný ředitel/ka, vrchní finanční ředitel/ka, generální ředitel/ka, ředitel/ka a další ekvivalentní.
Technologie na špici
Penetrace počítačů je v Latinské Americe docela vysoká. 69% dotazovaných vlastní přenosný nebo stolní počítač, ve vrcholovém managementu je to pak 82% dotázaných. Tři čtvrtiny argentinské elity vlastní stolní počítač, což je více než u zámožných Brazilců nebo Mexičanů. Mexická elita naopak vede ve vlastnictví přenosných počítačů. Laptop tam vlastní 37% Mexičanů.
Domácí elektronika je zde také velmi populární. 29% všech respondentů vlastní digitální kameru. Mexičané opět vedou se 42%. Televize s plochou obrazovkou a DVD přehrávače jsou nyní v 35% elitních domácností. Vlastnictví televizí s plochou obrazovkou a DVD přehrávačů vzrostlo v domácnostech s vrcholovým managementem na 48% u televizí a na 52% u DVD přehrávačů. Ačkoliv se nyní LCD/plazmová televize nachází pouze v 6% latinsko-amerických elitních domácností, bude to právě LCD/plazmová televize, kterou si Latinští Američané plánují koupit jako žhavou novinku v příštím roce a to v 18%.
Zůstat připojen
Obyvatelé Latinské Ameriky jsou stále více připojeni k internetu. V současnosti 39% elity vlastní mobilní telefon s možností připojení k internetu a s fotoaparátem. Toto číslo se zvýšilo na 45% u mexické elity a na 66% u vrcholového managementu ve všech zkoumaných zemích.
V současnosti 10% bohatých spotřebitelů v Latinské Americe vlastní Palm nebo PDA. Tato zařízení vlastní dvakrát více mužů než žen (14% oproti 6%).
Řízení
Více než tři čtvrtiny latino-americké elity vlastní jedno nebo více aut. Počet vlastníku roste podstatně více u vrcholovém managementu až na 93%. Nejvíce automobilů vlastní v Mexiku (88%), následuje Brazílie (76%) a Argentina (60%). O něco více mužů než žen má vlastní vůz – 79% ku 75%.
O koupi nového automobilu uvažuje poměrně vysoký počet respondentů – 33% zámožných Brazilců a 17% Argentinců a Mexičanů uvádí, že plánují nákup automobilu v průběhu příštích 12 měsíců.
Značkové oblečení
Výdaje na oblečení a doplňky jsou zvláště vysoké v Mexiku.17% vrcholového managementu vlastní značkové oblečení nebo kožené zboží v hodnotě vyšší než 1000$. Výsledky také ukazují, že:
- 18% celkové latino-americké elity říká, že vlastní kvalitní/značkové oblečení v hodnotě vyšší než 200$, u vrcholového managementu se dostáváme až na 35%.
- 21% elity z vrcholového managementu vlastní značkové doplňky nebo obuv v hodnotě vyšší než 200$. 21% také vlastní šperky v hodnotě vyšší než 1000$
- 14% elity z vrcholového managementu vlastní luxusní hodinky v hodnotě vyšší než 1000$
Relativně nedávný nárůst spotřebitelských obchodních úvěrů v Latinské Americe může mít dopad na nákupní chování a celkovou útratu. Samotné vlastnictví kreditních karet je v Latinské Americe silné. 59% všech elitních respondentů má svoji kreditní kartu. Toto číslo vyskočilo na 73% mezi vedoucími pracovníky.
Alkoholické nápoje
Místní pivo je oblíbený alkoholický nápoj ve všech zkoumaných zemích. V posledních čtyřech týdnech ho konzumovalo celých 37% z elity. Nejvíce pak chutná pivo Brazilcům (42%).. Méně než jedna třetina zkoumaných Latino-Američanů konzumovalo víno. Toto číslo vzrostlo mezi vrcholovým managementem na 45%.
Není překvapením, že tequila je nejoblíbenější v Mexiku. Za poslední čtyři týdny ji pilo 19% Mexičanů. Oproti tomu ji v Argentině pilo pouhá 2% a v Brazílii 3% dotázaných.
Brandy a koňak jsou nejméně oblíbené alkoholické nápoje, pouze 4% latino-americké elity je pilo v nedávné době. Spotřeba dováženého piva všemi elitami je také nízká – 6%.
Lační uživatelé médií
„Latino-američtí boháči a obchodní elita jsou mezinárodně orientovaní a používají globální média všech typů, aby zůstali spojeni se světem,“ říká Steve Garton, globální vedoucí Synovate Media. „Stále také hledají nové produkty a služby. Základem pro trhy je podrobně sledovat chování těchto sofistikovaných spotřebitelů, protože oni jsou typičtí určovatelé trendů a brzy si osvojují produkty,“ dodal.
– red –