78% českých rodin s dětmi ve školním a předškolním věku věnuje téměř každý víkend rodině. Více než polovina rodin považuje za ideální strávit víkend s dětmi aktivně, na výletech do přírody nebo na hrady a zámky. Přesto rodiny těmto aktivitám věnují méně času než by samy chtěly. Naopak nakupování v nákupních centrech je na předposledním 23. místě v lákavosti, nicméně ve skutečnosti jde o 7. nejčastější víkendovou činnost. Tato zjištění vyplývají z průzkumu na téma „Jak české rodiny tráví své víkendy“, kterou pro značku Veselá kráva uskutečnila výzkumná agentura STEM/MARK. Celorepublikový reprezentativní průzkum proběhl v květnu 2007 a zúčastnilo se ho 1016 respondentů.
Podle výsledku průzkumu považuje více než polovina rodin za ideální strávit víkend s dětmi aktivně. Jako ideální aktivitu respondenti spontánně uváděli výlet do přírody (18 %), návštěvu aquaparku nebo bazénu (9 %), hory (7 %), cestování po CR (6 %), jízdu na kole, aktivní sport, výlet do zoo, lyžování, turistiku nebo výlet pod stan. Další čtvrtina by ráda cestovala do zahraničí (15 %) nebo k moři či na jachtu (13 %).
Zbývající by volili odpočinek blíže k domovu, ať už u vody (6 %), v zábavním parku (3 %), na dětském hřišti, při dobrém oběde v restauraci, v klidu na zahradě při opékání buřtu nebo grilování, návštěvě kina nebo pobytu v lázních.
Současný chrám konzumu – nákupní centra – považuje za vhodné místo ke strávení ideálního víkendu poněkud překvapivě pouze 1 % dotázaných rodičů.
Ale jaká je realita? Průzkum ukázal, že alespoň jednou za měsíc jezdí na výlety do přírody 52 % rodin, do multikin chodí 9 % (39 % alespoň jednou za pul roku) a do aquaparku chodí 21 %. Na druhou stranu sleduje každý druhý víkend nebo častěji 48 % rodin videa nebo DVD doma. Také návštěva nákupních center, která patří v žebříčku lákavosti na předposlední místo, je ve skutečnosti sedmou nejčastější víkendovou činností.
Další zajímavá zjištění ukazují, že ve 48 % rozhoduje o víkendových aktivitách žena, ve 33 % muž a pouze v 9 % děti. Alarmující je fakt, že 69 % rodin s dětmi ve školním a předškolním veku nikdy nenavštěvuje divadla a koncerty vážné hudby, stejně tak, jako 67 % celé populace. Pozitivní ale je, že 75 % rodičů tráví víkendy se svými dětmi.