Ikonou módního světa je pro Evropany Paříž, kde žijí nejmódněji oblečení lidé. Pro více než třetinu Evropanů je důležité oblékat se podle poslední módy. Procházet se v botách podle nejnovějších trendů je dokonce naprosto klíčové pro více než třetinu respondentů. A jak jsou na tom Češi?
Paříž je centrem módy a předních návrhářů, a tak není překvapením, že třetina Evropanů se domnívá, že Pařížané jsou nejvíce „chic“ a „in“, myslí si to především sami Francouzi (51 %), Poláci (50 %), Češi (49 %) a Maďaři (49 %).
Na otázku, ve kterém městě se lidé naopak oblékají nejhůře, téměř polovina respondentů nedokázala odpovědět. Češi se domnívají, že nejméně sledují módní trendy v Bukurešti (11 %) a v Moskvě (9 %).
Sledovat módní trendy nebo je ignorovat?
Výzkum se dále zaměřoval na osobní postoje a názory respondentů k módě. Více než třetina dotázaných se vyjádřila, že je pro ně v zásadě důležité se oblékat podle posledních módních trendů, pro 8 % dotázaných je to dokonce velmi důležité. V mezinárodním srovnání je překvapivé, že nejvíce Rumuni a Rusové si zvláště dávají záležet na stylu oblékání, polovina z nich si myslí, že je důležité se oblékat podle nejnovější módy. Naopak pouze 26 % Francouzů tvrdí, že je pro ně důležité být oblečen podle posledních trendů, což je o trochu méně než Češi (30 %).
Ve všech zemích přikládaly důležitost módnímu oblečení častěji ženy (40 %) než muži (30 %). Největší rozdíly (o 15 p.b.) mezi muži a ženami byly zaznamenány především ve Švédsku, Rakousku, Rusku, Německu, ale také v České republice.
Zájem o poslední trendy samozřejmě klesá se zvyšujícím se věkem, zatímco polovina respondentů ve věku 15 až 29 let pociťuje nutnost se módně oblékat, u dotázaných ve věku 30 až 49 let je to jen 36 %.
Graf: Jak je pro Vás důležité být oblečen podle posledních módních trendů?
Obuv podle poslední módy? Nutnost!
Ne nadarmo se říká, že podle bot (stylu, značky, ale i stavu, ve kterém se nacházejí!) poznáte, s kým máte čest. Pro více než třetinu dotázaných je podstatné, aby se obuli podle nejnovějších pravidel módy. Ženy (40 %), ještě častěji než muži, chtějí mít právě takovou módní obuv v šatníku. Na druhé pozici se umístily džíny, které chce mít 25 % dotázaných dle posledních trendů, nejvíce Američané, Holanďani, Dánové a Belgičani. U Čechů obsadily 3. pozici, když 18 % respondentů odpovědělo, že je pro ně důležité nosit značkové a módní džíny, na 2. pozici byly jmenovány trička, topy a košile (27 %). Obuv u respondentů vyhrála jen těsně, v ČR pouze o 1 %.
Kde se inspirujeme?
Nejčastěji respondenti prohlásili, že o novinkách v módě se inspirují v televizi (28 %), ve výlohách obchodů (26 %) a u přátel či v rodině. Pětina dotázaných se inspiruje v časopisech o módě a životním stylu a překvapivě pouze desetina nachází inspiraci u celebrit a známých osobností. Češi se seznamují s módními trendy nejčastěji v obchodech (29 %), u přátel (25 %), v časopisech (18 %) a pouze 14 % dotázaných v televizi.
Výzkum
Respondenti z 19 zemí byli v souvislosti s výzkumem o módě dotazováni, ve kterém městě žijí dle jejich názoru nejmódněji oblékaní lidé a ve kterém nejhůře, jak jsou pro ně osobně důležité módní trendy, kterou část oděvu musí mít podle poslední módy a na závěr, kde hledají inspiraci o módních trendech. Studie se účastnilo téměř 20 000 respondentů starších 15-ti let v období od března do května 2007. Výzkum koordinoval GfK Custom Research pro Wall Street Journal.