Jak vyplývá z výsledků výzkumu „Fashion“ na téma móda, který uskutečnila společnost GfK Custom Research pro Wall Street Journal Europe v 19 zemích Evropy a v USA na jaře tohoto roku, Pařížané jsou obvykle oblečeni podle poslední módy, jedna třetina Evropanů a Američanů se zajímá o módu, a zejména boty jsou velice důležitým módním doplňkem.
Ve kterém městě Evropy jsou lidé oblečeni nejmódněji ? Jak se dalo předpokládat, třetina všech dotazovaných Evropanů a Američanů stejně jako více než polovina Francouzů jmenovala Paříž jako město s největším smyslem pro módu. Dokonce téměř každý druhý Polák, Čech a Maďar vyjadřuje přesvědčení, že Pařížané jsou elegantní a mají „šmrnc“, ale pouze jeden ze čtyř Italů v této souvislosti jmenuje Paříž; jeden ze tří dotazovaných v Itálii namísto toho volí svou vlastní metropoli módy, tj. Milán, který obyvatelé západní Evropy řadí na druhé místo. Rusové, Švédi, Poláci a Turkové si však myslí, že obyvatelé největších měst v jejich vlastní zemi chodí moderněji oblečeni než ti, co žijí v italském středisku značkové módy.
Ignorování módních trendů nebo jejich určování
Další otázka se týkala osobních postojů k módním trendům a toho, do jaké míry je pro lidi důležité být oblečen podle posledních módních trendů. Přibližně jedna třetina respondentů přiznává, že v zásadě mají zájem nosit oblečení podle poslední módy a pro 8 % je to dokonce velice důležité. Z mezinárodního srovnání vyplývá, že především Rumuni a Rusové si potrpí na módu, když polovina z dotazovaných osob v těchto zemích si myslí, že je módní oblečení důležité. Naopak pro Francouze, Dány, Švédy a Američany nejnovější trendy v módě zřejmě nehrají až tak velkou roli, když pouze jeden ze čtyř přikládá oblečení nějaký větší význam. Pokud jde o Německo tak pouze 30 % respondentů odpovídá, že je pro ně důležité módní oblečení.
Pro všechny země platí, že ženy mají větší zájem o aktuální módní trendy. V průměru 40 % žen a 30 % mužů přiznává, že si všímají současných trendů. Rozdíl mezi muži a ženami, kteří sledují módní trendy, je nejvýraznější ve Švédsku, Rakousku, Rusku a Německu, kde je na úrovni 15 procentních bodů.
Zájem o nejnovější módní trendy se také úměrně snižuje s rostoucím věkem respondenta. Zatímco ve věkové skupině 15 – 29 let je pro polovinu respondentů módní oblečení důležité, ve věkové skupině 30 – 49 let tento podíl klesá na 36 % a ve věkové skupině 50 let a starších je to důležité jenom pro 23 % respondentů.
Módní boty jsou nezbytné
Ne všechno oblečení a doplňky ve skříni musí nutně být přesně podle poslední módy. Nejvíce respondentů – 35% přikládá nejvyšší důležitost tomu, mít trendy obuv, a tento podíl je v případě žen ještě podstatně vyšší – 40 %. Na druhém místě s 25 % jsou džíny, i když pro Američany, Holanďany, Dány a Belgičany je důležitější nosit džíny nejnovějšího střihu a designu než boty. Na třetím místě jsou košile, trička a halenky, dále pak kalhoty (mimo džíny), kabáty, šaty a svetry/mikiny. Kabelky jsou překvapivě na osmém místě, přičemž ženy mají výrazně vyšší zájem o design kabelek než muži, kdy 14 % žen přiznává, že je pro ně důležité mít kabelku, která je trendy, zatímco s tímto názorem souhlasí pouhé jedno procento mužů, což ve výsledku znamená 5. místo pro kabelky na žebříčku obliby u žen, kdy se před nimi umisťují boty, džíny, košile/trička a šaty.
Média přinášejí inspiraci
Nejvíce dotazovaných osob (28 %) čerpá módní inspiraci z televize, avšak téměř stejné množství jmenuje bilboardy, přátele a rodinu jako své informační zdroje pokud jde o nejnovější trendy v oblasti módy. Jeden z pěti dotázaných získává informace z módních časopisů nebo prostřednictvím kontaktů s lidmi na veřejných místech a ulicích nebo při návštěvě klubů. Jeden z deseti konkrétně uvádí hvězdy nebo nejrůznější hvězdičky či celebrity jako svou inspiraci v oblasti poslední módy. Pouze 5 % nachází inspiraci na internetu.
Vyjádřeno v %
|
Boty
|
Džíny
|
Košile, trička, halenky
|
Obleky, kostýmy
|
Kalhoty (mimo džíny)
|
Kabáty, svrchníky
|
Šaty
|
Mikiny, svetry
|
Kabelky
|
Kravaty
|
Když se podíváte do skříně, které součásti oblečení musíte mít podle poslední módy? (možnost 2 odpovědí)
|
||||||||||
Belgie
|
27
|
29
|
27
|
15
|
28
|
11
|
7
|
19
|
5
|
3
|
Dánsko
|
29
|
30
|
34
|
10
|
24
|
8
|
9
|
6
|
5
|
3
|
Německo
|
28
|
25
|
23
|
11
|
12
|
7
|
10
|
17
|
3
|
6
|
Francie
|
33
|
19
|
17
|
9
|
19
|
9
|
8
|
10
|
4
|
2
|
Řecko
|
38
|
23
|
24
|
19
|
16
|
8
|
13
|
5
|
9
|
3
|
Velká Británie
|
32
|
32
|
25
|
17
|
24
|
11
|
10
|
8
|
13
|
6
|
Itálie
|
29
|
27
|
15
|
18
|
14
|
14
|
8
|
9
|
7
|
4
|
Nizozemí
|
30
|
32
|
36
|
11
|
13
|
4
|
9
|
8
|
6
|
6
|
Rakousko
|
35
|
23
|
23
|
11
|
16
|
4
|
13
|
11
|
6
|
2
|
Švédsko
|
40
|
30
|
12
|
13
|
23
|
23
|
7
|
21
|
6
|
2
|
Španělsko
|
23
|
21
|
17
|
9
|
21
|
6
|
9
|
10
|
7
|
3
|
Západní Evropa celkem
|
30
|
26
|
21
|
13
|
18
|
9
|
9
|
11
|
6
|
4
|
Bulharsko
|
36
|
16
|
16
|
18
|
15
|
4
|
7
|
4
|
5
|
1
|
Polsko
|
35
|
20
|
28
|
20
|
9
|
11
|
17
|
8
|
8
|
2
|
Rumunsko
|
45
|
15
|
14
|
26
|
22
|
9
|
8
|
6
|
5
|
2
|
Česká Republika
|
28
|
18
|
27
|
11
|
12
|
4
|
7
|
7
|
4
|
1
|
Maďarsko
|
38
|
21
|
13
|
20
|
15
|
6
|
15
|
12
|
4
|
2
|
Střední Evropa celkem
|
37
|
18
|
22
|
20
|
14
|
9
|
13
|
7
|
6
|
2
|
Rusko
|
57
|
15
|
13
|
23
|
15
|
19
|
11
|
5
|
10
|
3
|
Turecko
|
44
|
15
|
15
|
21
|
14
|
7
|
12
|
7
|
10
|
1
|
USA
|
28
|
34
|
27
|
13
|
12
|
9
|
7
|
10
|
8
|
3
|
Celkem
|
35
|
25
|
21
|
16
|
15
|
10
|
9
|
9
|
8
|
3
|
Charakteristika výzkumu
Výzkum Fashion na téma móda se dotazuje respondentů v 19 zemích na to, ve kterém evropském městě nosí obyvatelé nejmódnější oblečení, do jaké míry jsou pro ně důležité módní trendy, kterou část oblečení nebo doplňků musí mít absolutně podle poslední módy a odkud čerpají inspiraci, pokud jde o módu. Toto výzkumné šetření uskutečnila společnost GfK Custom Research pro The Wall Street Journal Europe za finanční pomoci společnosti GfK-Nürnberg e.V.. V jeho rámci se dotazovalo celkem 19 793 osob starších 15 let a to v 19 zemích během března a května roku 2007.