Marketing

Změna klimatu, změna turistického průmyslu?

Podle nové studie společnosti Deloitte bude globální oteplování velkou výzvou zejména pro turistický průmysl zemí severní polokoule, neboť v příštích letech bude docházet k postupnému zmírňovaní klimatu. S rostoucí poptávkou po ekologickém cestování, které podporuje a ochraňuje přírodu, by změny počasí a povědomí zákazníků mohly vést ke změně orientace společností v turistickém průmyslu.

Studie společnosti Deloitte United Kingdom naznačuje, že v souvislosti s oteplující se planetou bude na globálním trhu turistických služeb přibývat vítězů i poražených, a to v závislosti na geografickém působišti, typu poskytovaných služeb a cílové zákaznické skupině. Jednou z milných představ o změně klimatu je domněnka, že teplota se zvýší všude – ke zvyšování teploty ale nedochází na Zemi stejnoměrně. Zatímco v některých zemích se teplota zvýší, v jiných zůstane stejná, nebo dokonce poklesne.

Místa jako Kanada, Velká Británie, Skandinávie a Rusko by mohly přilákat cestovatele, kteří budou utíkat před vedry, jež budou v budoucnu sužovat část kontinentální Evropy a Spojené státy. Vědecké průzkumy ve Velké Británii naznačují, že ve střední Británii se roční teploty zvyšují už déle než jedno století, ale v posledních dvaceti letech se toto oteplování dramaticky zrychlilo. Teploty ve Velké Británii rostou v průběhu celého roku, nejvýraznější nárůst byl však zaznamenán během podzimních a zimních měsíců. Z vědeckých důkazů je patrné, že v Británii budou léta stále teplejší a sušší a zimy mírnější a vlhčí. Zemi budou navíc častěji ohrožovat rozsáhlé záplavy.

Nedávné události v České republice a výhledy do budoucna se od Velké Británie příliš neliší. „Modelové odhady nárůstu průměrných ročních a sezónních teplot vzduchu do poloviny 21. století a jejich dolní a horní odhady naznačují ve všech měsících roku zvýšení průměrné teploty vzduchu. Nejvyšší průměrné zvýšení teploty lze očekávat v podzimních měsících (1,9 – 3,2 oC), nejnižší v jarních měsících (1,3 – 2,2 oC); nejvyšší rozpětí modelového odhadu, a tedy i neurčitosti, lze předpokládat na podzim, nejnižší v letních měsících“, uvádí Jan Pretel, vedoucí oddělení klimatické změny (Český hydrometeorologický ústav).

“Změna klimatu představuje velmi závažný celosvětový problém. Bez ohledu na diskuse o tom, jak mnoho se na této změně podílí lidská činnost, jsou klimatické změny zjevné a vyžadují co nejrychlejší reakci. Tento problém musí vzít na vědomí i podnikatelská sféra, která musí rovněž přijít se svým přístupem k jeho řešení. Pro mnoho podniků budou přinášet klimatické změny nová rizika, ale také nové příležitosti. Změny se dotknou řady odvětví, zejména turistického průmyslu!“, říká Michal Petrman, řídící partner společnosti Deloitte Czech Republic.

Přes celkovou zvyšující se nestálost počasí, dopad na zimní a letní turismus v České republice by mohl být velmi odlišný:

Zimní turismus
“Pokud se naplní scénáře dalšího vývoje teplotních a srážkových charakteristik, lze předpokládat trend ubývání výšky sněhové pokrývky v nadmořských výškách nad 500 metrů. Trend nárůstu průměrných zimních teplot o odhadovaných 2,2 oC by vedl k tomu, že současný charakter sněhové pokrývky by se posunul zhruba o 250 až 300 metrů do vyšších poloh a zimní střediska na území ČR by tak měla problémy se zásobami přírodního sněhu,“ říká Pretel. “Vzhledem k celkovému poklesu letních a podzimních srážkových úhrnů by mohly nastávat zejména v počátečním období zimní lyžařské sezóny problémy i s umělým zasněžováním právě z důvodu nedostatku vody. Tyto problémy by nemusely nastávat v závěru sezóny ovšem za předpokladu, že si provozovatelé zimních středisek vytvoří její dostatečné zásoby.“

Letní turismus
Naopak v létě se podle odborníků Ústavu budou častěji vyskytovat extrémně vysoké teploty (např. kolem 35o C) a delší období sucha koncem jara a v létě. “Tyto situace mohou mít, kromě obecného nedostatku vody, i nepříznivé důsledky na kvalitu vody ve vodních rekreačních nádržích a mohou být spojeny i se zvýšenými riziky požárů v lesních porostech v turistických oblastech. Existují proto důvody, proč by se i domácí letní turistický ruch mohl postupně přesouvat spíše do okrajových období stávající letní turistické sezóny.” dodává Pretel. Co by mohla změna klimatu znamenat pro směřování turistického průmyslu v několika příštích letech? Studie společnosti Deloitte hovoří o dvou možných směrech:

Ekologická dovolená
Změny klimatu ohrožují řadu míst na Zemi a mnohé z možností trávení volného času. Právě z tohoto stavu by mohla těžit ekoturistika. Ekologicky šetrná turistika v ohrožených oblastech, jako je Island nebo Grónsko, může nabýt na popularitě. Tento druh dovolené, při které je důležité minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí a upozornit na nutnost jej chránit, si zřejmě získá příznivce i na jiných místech planety. Příkladem aktivit spadajících do ekoturistiky, by mohly být výlety, při kterých zájemci pozorují na volném moři velryby.

Rychle se rozvíjející trh s turistikou se snaží propagovat kombinaci cestování a sbírání zážitků s prací zaměřenou na ochranu životního prostředí. Většina cestovatelů sice bude ještě nějakou dobu dávat přednost hodnotě, kterou za své peníze dostávají, před ekologickými aspekty cestování, ale zvyšující se informovanost o dopadech změn klimatu by mohla vést k posunu v pohledu na věc.

Dovolená blíže domovu
Rychle se rozvíjející leteckou dopravu čekají nové výzvy. Je sice odpovědná za pouhá dvě procenta celosvětových emisí oxidu uhličitého, ale její podíl na znečištění se zřejmě bude zvětšovat rychleji než u jiných odvětví. Obrovský nárůst objemu cestujících v letecké dopravě snižuje pozitivní dopad efektivního využívání pohonných hmot v letadlech. Evropská komise došla nedávno k závěru, že nejlepší cestou ke snížení emisí skleníkových plynů způsobenými leteckou dopravou je začlenění tohoto odvětví do systému EU pro obchodování s emisemi skleníkových plynů z významných technologických zdrojů (EU ETS), což povede k větší regulaci emisí.

Je pravděpodobné, že turisté budou stále více preferovat kratší lety po Evropě nad transkontinentálními lety a také hledat alternativní možnosti dopravy zejména na krátké a střední vzdálenosti. To by mohlo vést k rozvoji autobusové, vlakové a lodní přepravy.

“Dynamické společnosti s dlouhodobou vizí musí do svého obchodního plánu vždy zahrnout změnu. Prozíravé společnosti v turistickém průmyslu by teď do svých plánů měli zahrnout právě změnu klimatu. S očekávanou změnou poptávky a preferencí cestovatelů se otevírají nové možnosti i pro tuzemské podnikatele. Uvážlivě budovaná turistická střediska nabízející široké spektrum aktivit v každém ročním období, která budou navíc umístěna v přírodně atraktivních lokalitách mají velkou budoucnost“, shrnuje Michal Petrman.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!