Termín nová ekonomika se zrodil v souvislosti s pronikáním a využíváním informačních a komunikačních technologií do všech oblastí ekonomického života. Podle malých a středních českých firem ji charakterizuje především permanentní dostupnost služeb, tj. každý den, v každou dobu, odkudkoliv a kdykoliv. Ukázal to výzkum, který pro společnost TELE2 a BMI sdružení uskutečnila v 900 firmách do 100 zaměstnanců společnost DEMA.
Tento názor je častější u malých firem do 50 zaměstnanců (téměř každá druhá) než u středních firem nad 50 zaměstnanců (každá třetí). Ze sedmi krajů, kde výzkum proběhl, nejvíce tento aspekt preferovaly firmy z Libereckého kraje (46 %) a nejméně z Prahy (30 %). Podle zaměření činnosti jej nejčastěji uvedly firmy z oblasti zdravotnictví (71 %) a dopravy a komunikace (69 %).
Za další výrazný a průkazný rys nové ekonomiky je označována rychlost obchodních operací. Vyzdvihují ji častěji střední firmy (každá třetí) než malé firmy (každá pátá), nejčastěji ji uvádějí firmy z Prahy (29 %) a společnosti podnikající v cestovním ruchu (42 %), nejméně z Brněnského kraje (19 %). Jako třetí charakteristiku v pořadí udávají všechny firmy nové způsoby práce a řízení (15,2 %), které nová ekonomika vyvolává a vyžaduje.
Celkově každá desátá firma považuje za nejprůkaznější znak nové ekonomiky důraz na klientský servis a na spokojenost zákazníka. Zde platí, že čím je firma menší, tím je tento aspekt jmenován častěji. Z hlediska zaměření činnosti nejvíce zdůrazňují tento rys velkoobchodní firmy (19 %) a firmy z oblasti maloobchodu (13 %) a komerčních služeb (13 %).
O tom, že by novou ekonomiku charakterizovaly nižní provozní a režijní náklady, je přesvědčeno jen sedm firem ze sta (bez rozdílu jejich velikosti), nadprůměrně hodnotí tento aspekt obchodní organizace (10 %). Ještě méně často, u čtyř firem ze sta, vyvolává termín nová ekonomika představu intenzivního konkurenčního boje. Opět jde o názorovou shodu.
Výsledky průzkumu, který obsahoval na 90 otázek, posloužily BMI sdružení ke zpracování přílohy k Zelené knize o elektronickém obchodu, kterou přijala vláda ČR v lednu letošního roku. Podrobnější analýzu pak dostal pracovní tým, který nyní připravuje Bílou knihu o elektronickém obchodu. Z analýzy mj. vyplývá potřebnost podpory vzdělávání a aktivit přibližujících firmám podstatu a přínosy elektronického obchodování.
Který aspekt charakterizuje tzv. novou ekonomiku založenou na využívání informačních technologií a internetu
rychlost obchodních operací — 23,7 %
dostupnost služeb 24 hodin denně, 7 dní v týdnu — 39,5 %
nižší provozní a režijní náklady — 7,3 %
nové způsoby práce a řízení — 15,2 %
důraz na spokojenost zákazníka a celkový zákaznický servis — 9,8 %
intenzivnější konkurenční boj — 4,1 %
jiný aspekt — 0,3 %