Čeští zákazníci si váží svého času stráveného nakupováním. Ukazují to výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR společností INCOMA Research a GfK Praha. Nakupující se však liší ve způsobu, jak čas ušetřit. Zejména lidé žijící v menších domácnostech dávají přednost menším snadno dostupným prodejnám, kam chodí pěšky. Zde dělají malé nákupy, které je sice nutné poměrně často opakovat, ale nezaberou mnoho času. Naopak, tam, kde je v domácnosti více osob, je výhodnější nakupovat ve velkoplošných prodejnách, kam si lze dojet pro velký nákup autem. Nákup sice trvá déle, ale zásoba potravin doma vydrží týden i více.
To, co nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení a fronty u pokladen. Jednotlivé prodejny, řetězce i obchodní formáty se liší velmi podstatně v tom, jak zde vycházejí svým zákazníkům vstříc. Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty; naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců.
Podle výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR společností INCOMA Research a GfK Praha již více než 60 % českých domácností používá při nákupu potravin pravidelně automobil. Mobilní zákazníci nejčastěji nakupují ve velkých hypermarketech a cash&carry prodejnách, kde mohou koupit velké množství zboží a zásobit tak svou domácnost i na týden a více. Nevadí jim proto delší čas strávený v prodejně a případné fronty u pokladen. Větší akční rádius, který mají mobilní zákazníci, jim dává prostor pro výběr prodejen i podle cenové úrovně. Výrazně se proto liší chování mobilních cenově citlivých a méně citlivých nakupujících. Mobilní cenově citliví zákazníci také často nakupují v diskontních prodejnách. Tyto prodejny se – spolu se supermarkety – těší nejlepší pověsti v rychlosti nákupu a odbavení u pokladny. Hypermarkety české domácnosti vnímají spíše jako mírně přelidněné prodejny s frontami. Cení si na nich ovšem jiných předností, jako je například péče o zákazníky nebo široká nabídka zboží.
Zákazníci, kteří nakupují bez automobilu zase dávají jasně přednost chůzí snadno dosažitelným prodejnám, především malým samoobsluhám, pultovým prodejnám a supermarketům, méně již diskontům. V těchto prodejnách nakupují s častější frekvencí a chválí si při tom – mimo jiné – možnost rychlého nákupu, bez čekání u pokladen, a ochotu prodejního personálu.