Technické vymoženosti, sbližování se a příležitosti k růstu prostřednictvím kontaktů se spotřebiteli – to jsou tři mocné trendy, které ženou kupředu hudební spotřebitelský trh v Asii. Vyplývá to ze studie vypracované společností Branded, MTV a Synovate publikované na 2007 Music Matters asijsko-pacifickém hudebním fóru, které se konalo v Hong Kongu.
Synovate provedl výzkum mezi 3 857 respondenty ve věku 15 až 34 let z Číny, Hong Kongu, Indie, Indonésie, Koreje, Malajsie, Filipín, Singapuru, Tchaj-wanu a Thajsku. Studie zkoumala, jak jsou mladí Asiaté žijící ve městech nadšeni hudbou, jaké aktivity spojené s hudbou provozují a jaký je jejich postoj k digitální budoucnosti hudby.
Technologické vymoženosti
Craig Harvey, ředitel mediálního výzkumu Synovate pro oblast Asie a Pacifik, řekl, že studie ukazuje, že asijští spotřebitelé jsou stejně zanícení do digitálních technologií, které využívají ke stahování a přehrávání hudby, jako do hudby samotné.
„Asijští spotřebitelé mocně využívají digitální hudební technologie skrze své počítače, mp3 přehrávače a mobilní telefony, což je pro ně dostupnější a pohodlnější. Hudbu tak mohou poslouchat kdekoliv a kdykoliv“, dodává Harvey.
51 procent spotřebitelů uvedlo, že by hudbu poslouchalo více, kdyby vlastnili MP3 přehrávač nebo mobilní telefon s touto funkcí, přičemž vyzdvihovali důležitost digitální technologie, a to především pohodlnou obsluhu a poslech, stejně tak jako růst spotřebitelské poptávky.“
Napříč regionem, 56 % spotřebitelů si za poslední měsíc přehrávalo hudbu na počítači, zatímco 53 % si ji pouštělo na MP3 přehrávači.
„I navzdory silnému rozvoji digitálních zařízení by neměly být opomíjeny tradiční metody přenosu hudby“, říká Ian Stewart, viceprezident výzkumu a plánování MTV Asia. „Tyto tradiční přehrávače fungují v některých asijských zemích po boku digitálních technologií.“ „Digitální hudba je možná pohodlnější, ale stále jedna třetina všech spotřebitelů v Asii sleduje skoro každý den hudební videoklipy v televizi a dalších 25 % je potom sleduje dvakrát či třikrát do týdne,“ upřesnil.
„V zemích jako je Indie a Indonésie, kde může nízké pokrytí Internetu představovat problém, je nejdůležitějším médiem pro přístup k hudbě televize. 67 % Indů a 35 % Indonésanů sleduje hudební klipy v televizi téměř každý den, což znamená nejvyšší míru této sledovanosti v regionu.“
Sbližování
Tím, že se digitální technologie stává převládající, spotřebitelé požadují po svých počítačích a mobilních telefonech, aby sloužily také jako „one-stop music shopy“.
„Sbližování je významným trendem v asijském hudebním průmyslu. Celkem 57 procent spotřebitelů v regionu uvádí, že jsou připraveni nahradit své mp3 přehrávače nebo iPody mobilními telefony přehrávajícími hudbu,“ řekl výkonný ředitel Branded, Jasper Donat.
„Důležitost mobilních telefonů pro přehrávání hudby je také markantní v číslech, které zachycují stahování hudby. Více než čtvrtina všech spotřebitelů v regionu (27 %) za poslední měsíc stáhla a uložila písničku do svého mobilního telefonu. 63 % respondentů se shoduje, že by hudební průmysl měl spolupracovat s telekomunikačními společnostmi na způsobu doručování hudby přes mobilní telefony,“ dodal.
U mužů mezi 15. a 24. rokem (32 %) je nejvíce pravděpodobné, že si stáhnou hudbu do svého mobilního telefonu, přičemž u Číňanů (39 %), Indů (33 %) a Malajců (33 %) je to více pravděpodobné než u jiných národů.
Harvey poznamenal, že nejhorlivější poptávka po víceúčelových zařízeních pochází z rychle se rozvíjejících ekonomik v Jihovýchodní Asii. Malajci (75 %), Thajci (66 %), Filipínci (65 %) a Číňané (65 %) mají největší sklony k poptávce po tomto sbližování.
V rozvojových ekonomikách představují omezené příjmy spotřebitelů rozhodování o nákupu nejen mezi značkami, nýbrž mezi jednotlivými produkty.
„Mobilní telefony jsou v mnoha těchto zemích důležitým prostředkem ke komunikaci. Telefon, který navíc přehrává hudbu, odstraňuje problém nutnosti výběru mezi produkty a poskytuje spotřebiteli možnost, aby se spíše ‘práskl přes kapsu‘,“ dodal pan Harvey.
Spojení spotřebitelů – možnosti pro průmyslový růst
Harvey řekl, že studie ‘Music Matters‘jednoznačně odhalila obrovské příležitosti pro chytré, spotřebitelsky orientované hudební obchodníky. Ti by se měli ujmout této iniciativy a pravidelně spolupracovat s asijskými spotřebiteli.
„Přestože asijští spotřebitelé provozují nejrůznější aktivity spojené s hudbou – hledají a poslouchají své oblíbené písničky na internetu a na svých počítačích, existují značné rezervy v používání internetu k četbě o hudbě, stejně tak jako v četnosti, s kterou zažívají hudbu na živo.“
„Hudební průmyslové organizace doufají, že budou mít osobitější a trvalý vztah se svými asijskými spotřebiteli, čímž učiní z těchto rezerv výhodu. A to tím, že poskytnou přístup k poutavému, důležitému, místnímu hudebnímu obsahu právě na Internetu, který pomůže utvářet hudební vkus spotřebitelů a rozvíjet loajalitu ke značkám,“ řekl.
60 procent spotřebitelů celkově uvedlo, že nikdy nečetlo o hudbě online, a to ani v mnoha internetově vyspělejších zemích zahrnujících Koreu (64 %), Singapur (57 %) a Tchaj-wan (46 %). Dalších 57 % respondentů přiznalo, že za poslední měsíc nenavštívili žádnou webovou stránku zabývající se hudbou nebo aktivit souvisejících s muzikou.
„Asijský hudební trh skýtá velký potenciál. Pomocí správného přístupu k zainteresovaným asijským spotřebitelům a pomocí nejužívanějších médií – Internetu a televize – může hudební průmysl pomoci formovat a směrovat spotřebitelský výběr a rozvíjet loajální, nadšený trh, který v současnosti zůstává relativně nevyužitý,“ řekl Harvey.
– red –