V dubnu a v květnu proběhl již třetí rozsáhlý průzkum elektronické komerce B2C v ČR pod názvem ON-LINE SHOPPING 2002. Šetření mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů provedl institut pro výzkum trhu GfK Praha a společnost INCOMA Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů zaměřených na koncového spotřebitele a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu. Metodika výzkumu a zjišťované informace umožňují mezinárodní srovnání v rámci projektu gfk-webgauge.
Následující informace vycházejí z výsledků výzkumu internetové populace.
Pro uživatele je dnes internet především prostředkem k vyhledávání informací z oblasti dopravy a cestování (78 %), zdrojem zpravodajských informací (66 %), zdrojem informací a služeb týkajících se kariéry a vzdělávání (61 %). Teprve na pátém místě se v letošním roce umístila komunikace prostřednictvím internetu (60 %), která byla v minulém roce jednoznačně dominujícím motivem používání internetu.
Prostřednictvím internetu nakupovalo v posledních měsících roku 2001 a prvních čtyřech měsících roku 2002 34 % uživatelů internetu, v přepočtu 717 tisíc lidí. V porovnání s loňským rokem nevzrostlo procento těch, kteří možnosti internetového nákupu využili, ale vzhledem k meziročnímu růstu počtu uživatelů internetu v populaci znamená stejné procento uživatelů nárůst zákazníků internetových obchodů o 80 000.
Nejžádanějším zbožím na síti jsou, stejně jako v loňském roce, knihy a časopisy (37 % nakupujících), následují audio nahrávky (22 %), CD-ROMy (18 %) a výpočetní technika (13 %). První tři komodity dominují i v nákupních plánech stávajících a potenciálních zákazníků. Muži dávají při nákupech v internetových obchodech přednost nákupům CD-ROMů, hardwaru, softwaru, telekomunikační techniky, počítačových her, elektroniky, ale třeba i bílého zboží. Ženy v elektronických obchodech raději vybírají knihy a časopisy, oblečení, obuv a módní doplňky nebo kosmetiku.
Nejvyužívanějšími službami nabízenými na internetu jsou rezervace a prodej vstupenek do divadel, kin a na koncerty (využilo 22 % nakupujících), služby spojené s cestovním ruchem – rezervace ubytování (17 %) a rezervace a nákup turistických zájezdů (11 %).
Pokračuje nárůst počtu lidí, kteří mají zájem o využívání možností internetu v oblasti nákupu služeb i těch, kteří takový nákup uskutečnili. Přesto je v naší internetové populaci i nadále více těch, kteří nakupují prostřednictvím internetu zboží (v půlročním horizontu více než 700 tisíc lidí) než těch, kteří využívají nabídku služeb (necelých 500 tisíc).
Za své nákupy platí zákazníci tradičně nejčastěji v hotovosti – ať už se jedná o poštovní dobírku nebo platbu při dodání. Možnost platit v hotovosti, která patří i k nejčastěji nabízeným platebním možnostem na straně internetových obchodníků, využili při svých nákupech tři ze čtyř zákazníků. Možnost online plateb či plateb prostřednictvím GSM bankingu využívá jen menšina zákazníků internetových obchodů. Meziročně pokleslo procento těch zákazníků, kteří použili pro úhradu svého nákupu platební kartu.
Za nejdůležitější faktor pro nakupování na internetu považují současní zákazníci rozumnou cenu (97 %), detailní informace o výrobku (94 %) a spolehlivost dodávky (93 %). Největší překážkou je pro zákazníky obava z nesnadné reklamace (84 %), nedostatečná bezpečnost platebního styku (79 %) a nedostatek informací o zbožích a službách (78 %). Pro ty uživatele internetu, kteří přes internet nenakupovali, je největší překážkou skutečnost, že si zboží nemohou osobně vyzkoušet (87 %) ani prohlédnout (85 %). Obavu z nesnadné reklamace uvádějí až na třetím místě (uvedlo 82 % uživatelů).
Graf 1: Nákupy uskutečněné na internetu období listopad 2001- duben 2002
(100 % = zákazníci internetových obchodů)
Graf 2: Nejvyhledávanější služby a informace na internetu
(100 % = uživatelé internetu)
Graf 3: Nejčastěji nabízené způsoby platby v elektronických obchodech