Kategorie prostředků do myček je v současnosti jednou z nejdynamičtějších a nejrychleji rostoucích v České republice. V roce 2006 dosáhl český trh pro-středků do myček na nádobí hodnoty 558 milionů korun, což představuje ná-růst 14 % v porovnání s předchozím rokem. V roce 2006 se tak v České repub-lice prodalo 5 229 tun prostředků do myček a penetrace trhu dosáhla 16 % .
Ačkoli v letech 2003 až 2006 došlo v kategorii prostředků do myček na nádobí k nárůstu hodnoty trhu o 233 milionů korun, tedy o 72 procent (Memrb, 2006), Česká republika v tomto segmentu stále ukrývá obrovský potenciál. Vyplývá to z porovnání s ostatními zápa-doevropskými zeměmi, kde je kategorie prostředků do myček několikanásobně větší. Zatím-co v České republice penetrace trhu dosahuje 16 procent, v zemích západní Evropy se pohybuje kolem 50 procent, v Německu je to dokonce 80 procent.
Podle velikosti segmentů trhu prostředků do myček na nádobí byl český trh v roce 2006 roz-dělen následovně: nadpoloviční podíl zaujímaly tablety (51 %), po nich následovaly prášky (20 %). Zbývajících 29 procent představovaly aditiva jako soli, oplachovače, čističe myčky a deo produkty.
Jediné dvě prémiové značky – Somat a Calgonit – v roce 2006 kontrolovaly téměř 85 pro-cent českého trhu. Zbylých 15 procent zaujímaly privátní a ekonomické značky. Ty ovšem v posledních letech zaznamenávají pokles nebo stagnaci. Somat naopak jako jediný vykazu-je trvalý podílový růst (od roku 2003 do roku 2006 o 8,4 procentních bodů) a je nejdynamič-tější značkou v České republice. Stále tak upevňuje svou pozici silné dvojky, letos v březnu navíc na český trh uvedl novinku Somat 7.
Z hlediska účinnosti spotřebitelé na trhu nenajdou lepší prostředek než Somat 7. V průběhu května letošního roku to prokázal nezávislý institut Tensio Consult v Německu, jenž se za-bývá testováním čisticích prostředků. Z jeho testů podle mezinárodně uznávané metody IKW vyplynulo, že nový Somat 7 je výrazně lepší než jeho prémiový konkurent na čtyřech druzích skvrn (čaj, maso, vaječný žloutek a vejce a mléko).
Uvedení nového Somatu 7 na český trh provází od března silná marketingová kampaň. „V rámci marketingových aktivit jsme připravili televizní reklamní spot a zaměřujeme se na masivní podporu Somatu 7 v místě prodeje,“ uvádí Michaela Dušková, brand manažerka značky Somat Henkel ČR a doplňuje: „V uplynulých měsících již probíhaly některé speciální aktivity ve vybraných řetězcích, v nichž budeme i nadále pokračovat. Pro nadcházející obdo-bí jsme připravili Somat testovací cenu, kde budeme nabízet 60 tablet za 199 Kč (tzn. 1 tableta 3,32 Kč). Zákazník tak ušetří až 40% oproti běžné ceně Somat, až 48,8% oproti pré-miovému konkurenčnímu prostředku 5v1 a dokonce 56% oproti konkurentu vše v jednom. Chceme nabídnout naši nejlepší tabletu novým spotřebitelům. Pro tuto příležitost jsme při-pravili speciální přebalené displeje, které budou umístěny na POS. Celou akci budou samo-zřejmě komunikovat POS materiály ale i tag-on navazující na reklamní spot.“
– red –