Výzkum trhu

Supermarkety čelí tvrdé konkurenci

Čeští zákazníci nakupují potraviny stále méně v supermarketech a stále více chodí do diskontních prodejen a velkoplošných hypermarketů. Podle studie SUPERMARKET 2002 (INCOMA Research + GfK Praha) poklesl podíl zákazníků, kteří utratí nejvíc v supermarketu, pod 25%.Naopak hypermarkety si polepšily za jediný rok o 8% a staly se tak suverénně nejdůležitějším typem prodejny v zemi. Současně totiž klesl podíl malých prodejen na 25% – to je ve srovnání s rokem 1998 méně než polovina zákazníků.

Diskonty, které lákají zákazníky hlavně cenou, si pomalu ale jistě vylepšují pozici a v polovině roku 2002 zde již 16% českých zákazníků utratilo nejvíce z rodinných výdajů za potraviny. Důvodem je rychle rostoucí konkurence mezinárodních řetězců téměř ve všech regionech České republiky.

Souběžně s odlivem zákazníků se zhoršuje i celkový image supermarketových řetězců. Na tuto situaci však většina z nich aktivně reaguje. V nejvýznamnějších řetězcích probíhají rozsáhlé rekonstrukce prodejen, zvýšila se jejich angažovanost v reklamě (tištěné i elektronické) a intenzivně se hledají optimální způsoby jak zvýšit věrnost zákazníků.

Pozitivním výsledkem tohoto úsilí je lepší profilace supermarketů proti jiným typům prodejen. Studie SUPERMARKET 2002 ukazuje, že zákazníci vidí že hlavní výhodu supermarketů v kombinaci širokého sortimentu a časové dostupnosti prodejen. Proti tomu zde stojí hypermarkety, jejichž silnou stránkou jsou nízké ceny v kombinaci s širokým sortimentem a diskonty s kombinací výhod nízká cena/časová dostupnost. I zde je ovšem cesta ke změnám otevřená – např. malé prodejny mají zatím suverénně nejlépe hodnocenou ochotu obsluhujícího personálu. Počínající rozlišení strategií hlavních typů prodejen v očích zákazníků však ukazuje možnost stabilního soužití různých koncepcí i za situace vysoké konkurence na trhu.

Graf:
Vývoj hlavního nákupního místa potravin

Více informací: skala@incoma.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!