Je o tom alespoň přesvědčeno 80 % Čechů, kteří jsou v domácnosti zodpovědní za nakupování potravin. Orientují se proto pečlivě na prodejny, v nichž je výskyt nekvalitních potravin menší. Přesto si občas zkažené potraviny domů přinese 40 % z nich. Vyplynulo to z dubnového reprezentativního šetření GfK Praha mezi 635 dotázanými z celé České republiky, kteří v domácnosti zajišťují nákupy potravin.
Nabídka je lepší, přesto je potřeba nakupovat pozorně
Většina dotázaných má pocit, že současná nabídka potravin v obchodech je celkově kvalitnější než před 5 lety. Zároveň si však převážná většina myslí, že nekvalitní potraviny jsou nabízeny na pultech spolu s kvalitními, proto je potřeba si potraviny při nákupu pečlivě vybírat. Kvůli nekvalitním potravinám dokonce každý pátý Čech v posledních pěti letech přestal nakupovat v obchodě, který je nabízel.
Češi jsou zároveň častěji přesvědčeni o tom, že na trhu není dostatečná konkurence, která by zajistila v obchodech výhradně kvalitní potraviny. A proto při nákupu kontrolují pravidelně trvanlivost, kupují vyzkoušené výrobky nebo výrobky dobré značky, která u nich reprezentuje do jisté míry záruku a poté se ohlížejí na cenu zboží.
Značka kvality je vodítkem, zjednodušením
Nakupující vnímají značky kvality jako zjednodušení v orientaci mezi alternativním zbožím. Značku kvality zaregistrovaly více než dvě třetiny z nich a 80 % z nich je přesvědčeno o tom, že certifikáty kvality, označení kvality nesou skutečně výhradně kvalitní výrobky. Pro stejnou část nakupujících byla značka kvality v minulosti impulsem k tomu, aby dané potraviny vyzkoušela, přičemž výrazná většina z nich ho po vyzkoušení kupuje i nadále. Téměř všichni dotázaní uvedli, že značka kvality má sloužit k tomu, abychom mohli nakupovat bez obav.
Značky kvality registrují častěji nakupující ženy (72 %) než muži (59 %), mladší lidé a dotázaní s vyšším stupněm dosaženého vzdělání.
Důvěra i nekompromisní postih
Většina dotázaných má ustálené nákupní zvyklosti, mají tak své stálé obchody, kde obvykle realizují větší nákupy. V takových případech svému obchodu vysoce důvěřují. Věří, že se stará pečlivě o kvalitu potravin, které nabízí (84 %).
Tuto vysokou důvěru vyvažují pravomocemi kontrolních orgánů a vítají nekompromisní postih. Téměř 90 % dotázaných uvedlo, že při prodeji nekvalitních potravin by měla být uplatněna trestněprávní zodpovědnost ředitele nebo vedoucího prodejny a téměř všichni by uvítali, kdyby ČOI nebo jiný orgán uzavřel prodejnu, v níž zjistí výskyt vysoce nekvalitních potravin.
Běžné ceny nejsou o kvalitě
Více než 4 z pěti dotázaných jsou přesvědčeni o tom, že za současné běžné ceny potravin nelze nakoupit ‚opravdu‘ kvalitní zboží. Za skutečně kvalitní potraviny jsou však připraveni si připlatit. A ¾ dotázaných přiznávají, že si skutečně často během ‚větších‘ nákupů dopřejí i něco kvalitního, přestože jde o výrobky o něco nebo výrazně dražší, než je běžné. Častěji si tento drobný luxus dopřejí lidé mladší, s vysokoškolským vzděláním a lidé, kteří nežijí v jednotlivecké domácnosti. Není přitom důležité, zda jde o muže nebo ženu.