Výzkumná agentura Network Media Service a internetový obchod Vltava.cz (http://www.vltava.cz) přinášejí výsledky on-line průzkumu „Nakupování na internetu“. Respondenty průzkumu byli členové panelu uživatelů internetu – OnlinePanel. Partnerem průzkumu byl internetový obchod Vltava.cz, který věnoval respondentům drobné dárky.
Z výsledků výzkumů
V internetových obchodech nakupují spíše muži než ženy. Z 62% uživatelů, kteří již v některém z internetových obchodů nakoupili, tvoří muži 72% a ženy 28%. Nejčastěji jsou nakupující na internetu ve věku od 26 do 30 let. (Graf 1)
Nakupování na internetu není bežnou každodenní činností a patří spíše k výjimečným událostem. Na internetu se nakupuje převážně jednou nebo maximálně několikrát za rok. Necelá polovina z těch uživatelů internetu, kteří mají zkušenost s elektronickým nakupováním (46% uživatelů), již nakoupila zboží 5 a vícekrát, jen jedna třetina1/3 nakupujících na internetu nakupuje zboží ve více než 3 různých internetových obchodech.
Rozhodnutí pro nákup na internetu je motivováno především cenou zboží, která by měla být podle odpovědí respondentů, kteří na internetu dosud nenakoupili, o 5 až 10% nižší, než je běžná cena v kamenných obchodech. (Graf 2) Důležitou roli při rozhodování o nákupu v internetovém obchodě hraje důvěryhodnost firmy, která daný obchod provozuje.
Za největší výhody nakupování na internetu jsou považovány rychlost realizace nákupu a pohodlnost nákupu.
Nejvyužívanějším způsobem platby za zboží zakoupeným na internetu je dobírka (73%), i když jsou více preferovány jiné způsoby plateb, a to zejména platba bankovní kartou (28%). (Graf 3)
Z těch uživatelů, kteří na internetu nenakoupili, tvoří 10% ti uživatelé, kteří tak učinili proto, že nákupům v internetových obchodech nedůvěřují. 62% z těch, kteří zatím na internetu nenakoupilo, již některý z obchodů navštívilo například z důvodu prohlížení nabídky nebo porovnání cen.
Graf č.1:
Věková struktura nakupujících a nenakupujících na internetu (%)
Graf č.2:
Předpokládaná cena za zboží v internetovém obchodě u těch, kteří na internetu doposud nenakoupili (%).
Graf č.3
Způsob platby za zboží zakoupené na internetu (%).
Zdroj: Network Media Service, 2002
Bližší informace o výzkumu „Nakupování na internetu“:
Výzkum přináší základní informace o situaci na poli internetových obchodů a nákupu zboží mezi uživateli internetu v ČR.
Volně prodejná studie „Nakupování na internetu“ obsahuje výsledky vztahující se k těmto ukazatelům:
- Sociodemografická struktura nakupujících (nenakupujících) na internetu.
- Faktory ovlivňující nákup na internetu
- Spokojenost s jednotlivými kroky nákupu na internetu
- Charakteristika nákupů na internetu
- Nákup vybraných druhů zboží na internetu
- Podíl vybraných druhů zboží na celkovém objemu nákupu
- Reklamace
- Cena nákupů na internetu, platby za nákupy
- Zdůvodnění rozhodnutí nenakoupit na internetu
Zjišťovaná data byla dále statisticky zpracována vzhledem ke zjištěným základním sociodemografickým charakteristikám: věková, socioekonomická, vzdělanostní a příjmová struktura, muži/ženy, velikost sídla, kraje a obor zaměstnání.
Sběr dat formou on-line dotazníkového šetření proběhl ve dnech 27.5. – 6.6. 2002 mezi uživateli internetu, členy výzkumného OnlinePanelu (www.onlinepanel.cz). Na dotazník odpovědělo celkem 762 respondentů.