Ve středu byla oficiálně zahájena stavba nové továrny na automobily Hyundai. Tato investice výrazně ovlivní makroekonomické ukazatele České republiky. (komentář)
Ačkoliv na bývalých zelných polích kolem Nošovic už delší dobu pulsuje stavební ruch, oficiálně byla stavba korejské automobilky Hyundai zahájena až nyní. Slavnostního ceremoniálu se mj. zúčastnil předseda koncernu Hyundai Čong Mong-ku. Se slavností se vlastně čekalo na něj, až bude propuštěn z vězení, do kterého se ale může vrátit až na tři roky, pokud neuspěje se svým odvoláním. Odsouzen byl za zpronevěru podnikových peněz a jeho přítomnost na slavnostním ceremoniálu nebyla zrovna prozíravá.
Tím spíše, že Česká republika si za partnera nevybrala jeho, nýbrž dynamickou jihokorejskou automobilku, která do problémového Moravskoslezského kraje přináší investici za 28 miliard korun a 3500 přímých nových pracovních příležitostí. Dalších zhruba 11 tisíc míst vytvoří subdodavatelé a firmy s navazující výrobou a službami.
Do prosince by továrna měla být pod střechou. V příštím roce se rozběhne zkušební provoz, v roce 2009 už by se v Nošovicích mělo vyrábět 200 tisíc vozů a v roce 2011 by měla otvárna běžet na plnou kapacitu 300 tis. aut ročně. Česká republika se stane druhým největším výrobcem automobilů v Evropě v přepočtu na obyvatele. První je teď Belgie, ale letos by ji mělo předstihnout Slovensko, kde tento týden v Žilině zahájila výrobu další jihokorejská automobilka Kia. Ta vyprodukuje rovněž 300 tisíc aut ročně a navíc 600 tisíc motorů, z kterých část je určena pro nošovickou Hyundai.
Ekonomové odhadují, že až pojedou Nošovice na plný výkon, tempo růstu hrubého domácího produktu ČR stoupne o 1,5 procentního bodu. Obchodní bilance ČR bude v trvalém přebytku, neboť 80 % produkce bude určeno na export. To povede k posilování koruny, takže ostatní exportéři (mimo automobilový průmysl – ale těch bude už jen 70 procent) budou nošovické možná proklínat. Úroveň mezd v kraji a tedy i náklady firem stoupnou. Podle odhadů Hyundai by měly mzdy v automobilce dosáhnout hladiny mezd ve Škodě Mladá Boleslav do pěti let. To bude na severní Moravě docela fofr, protože průměrná hrubá měsíční mzda se tam pohybuje lehce nad 18 tisíci korun, zatímco ve Škodě je to 22 tisíc a jen letos se zvýší o 13 procent. Růst příjmů obyvatelstva se částečně promítne do růstu životní úrovně, částečně do inflace.
Obavy vzbuzuje také příliš vysoká míra závislosti tuzemské ekonomiky na automobilovém průmyslu a jeho exportních schopnostech. Tyto obavy se dají částečně rozptýlit tím, že všechny tuzemské výroby, tedy včetně budoucí Hyundai, jsou zaměřeny spíše na malé vozy, které konjunkturálním výkyvům podléhají méně, a kromě toho jsou výrobny umístěny velmi výhodně uprostřed Evropy. Do vzdálenosti 1000 kilometrů od továren žije 220 milionů potenciálních zákazníků a ve vzdálenější východní Evropě je dalších 440 milionů lidí.
Mít strach z toho, že Hyundai zkonzumuje investiční pobídky a z Moravy odejde, není v tuto chvíli na místě. Pro investora jsou důležité jiné faktory, zejména nízké náklady na pracovní sílu, nízké (ale stoupající) ceny nemovitostí, politická stabilita, fiskální reforma na podporu velkých podniků a slabá pozice odborů (nedávná stávka ve Škodě na ní nic nezměnila). Zdá se, že dříve než budou vyčerpány všechny tyto výhody, dojde ropa.
– jef –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.