Počet českých internetových zákazníků* se v roce 2006 přehoupl přes tři milióny. Celkově již nákup přes internet vyzkoušelo 85 % internetové populace České republiky. Vzrůstá obliba opakovaných nákupů a lidé se nebojí zkušenosti s více obchody. Online zákazníci při výběru obchodu trvale akcentují rychlost a cenu.
GfK Praha loni realizovala v pořadí již šestý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2006, který navazuje na úspěšné studie z předchozích let. Vybrané výsledky byly prezentovány na letošním Retail Summitu 2007 v účastníky výborně hodnoceném panelu Obchod & Internet.
Počet internetových uživatelů, kteří nakupují online, se rok od roku zvyšuje. V roce 2006 na internetu nakoupilo 84 % uživatelů internetu. V absolutních číslech se jedná o 300 tisíc nových online zákazníků. Celkem v roce 2006 přes internet nakoupilo 3 102 000 lidí (2 797 000 v roce 2005). Pokračující trend udržuje také vzrůstající penetrace internetu v ČR.
1. Kdo na internetu nakupuje?
Online nákup stále přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominuje věková kategorie 20-29 let.
2. Co lidé nejvíce nakupují online?
Nejoblíbenějším sortimentem zboží jsou každoročně „knihy, časopisy“, „spotřební elektronika“ a „výpočetní technika“. Vánoce přejí oproti běžnému roku online nákupu „hraček“. V roce 2006 přinesly úspěch zejména internetovému prodeji „kosmetiky/drogerie“. Nejoblíbenější online službou je „nákup lístků do kin/divadel“ a „fotoslužby“.
3. Obchody s nejlepšími zkušenostmi zákazníků
Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi. Na pomyslném vrcholu žebříčku obchodů s nejlepší zkušeností zákazníků se stejně jako v letech minulých objevily obchody „vltava.cz“, „alzasoft.cz“, „obchodni-dum.cz“ a další.
4. Proč nejlepší obchod?
Druhým rokem zjišťujeme, proč je konkrétní obchod považován za nejoblíbenější. Dominuje rychlost vyřízení, zejména „krátká/včasná/rychlá dodávka“, a cena.
5. Online Vánoce 2006
Více než polovina internetových uživatelů vyhledávala o Vánocích 2006 na internetu informace o dárcích/ obchodech, více než dvě pětiny pak dárky také online nakoupily.
Více informací o české internetové populaci, o online nakupování a o dalších aspektech online nákupu nabízí kompletní zpráva Online Shopping 2006.