Dnešní mládí: techniky znalá generace iPod posedlá svým vzhledem a pořádáním večírků nebo cudná, prozatím nečinná skupina nahrazující časopisy knihami, televizi „surfováním“ po Internetu, jejíž hlavní prioritou jsou přátelé?
Agentura pro výzkum trhu Synovate právě zveřejnila klíčové výsledky z Planet Edge, rozsáhlého celoevropského výzkumného projektu zahrnujícího 11 oblastí, který zpovídal 18-24 leté a ptal se, jak tito mladí tráví svůj volný čas.
Julian Rolfe, Manager, Planet Edge, Synovate, poznamenal: „Výsledky studie ukazují na fakt, že s rostoucím nedostatkem víry ve vzdělávací systém a pracovní trh, mladí lidé v Evropě stále více investují svůj čas a energii do volno-časových aktivit za účelem získání vlastní identity a pocitu sounáležitosti.“
Studie ukazuje, že pro dnešní mladé lidi jsou přátelé NEJ důležitější hodnotou, důležitější než rodina, kariéra nebo vzdělání: 58 procent respondentů souhlasilo s tvrzením „moji přátelé jsou nejdůležitější věcí v mém životě“.
Nezkaženost
Dnešní mladá generace je mnohem více cudnější než předešlé generace:
Co se týče celkového zdraví a pohody, je dnešní mládež méně aktivní než předešlá generace:
Je pouhým mýtem, že jsou mladí lidé posedlí svým vzhledem a že kvůli tomu utrácejí nemalé peníze:
Technici nebo „technofóbové“?
Dalším mýtem je, že mladí lidé milují technické novinky; jen 11 procent z nich kupuje nové technologie hned, jak jsou k dispozici, a kolem jedné poloviny čeká a sleduje, jak si s nimi jiní lidé rozumí, než se rozhodnou si je pořídit.
Surfování na Internetu je častější aktivitou než sledování televize (74 % pravidelně surfuje oproti 72 % sledujících televizi). Avšak pouze čtvrtina respondentů někdy navštívila společenské stránky typu MySpace. Umísťování zajímavých fotek, informací, názorů a prohlížení cizích stále ještě není rozšířené (pouze 15 % dělá tuto činnost). 61 procent pak může stahovat hudbu z Internetu.
Zajímavé je, že pro tuto věkovou skupinou se stává osobní laptop stejné nepostradatelným jako mobil. 28 % lidí by nemohlo žít bez svého laptopu a 32 % bez svého mobilního telefonu.
Knihy jsou kupodivu oblíbenější než časopisy – 49 procent čte pravidelně knihy oproti 41 % čtenářů časopisů.
Hudba proudící do jejich uší
Mladým lidem se přezdívá „iPod generace“ či „MTV generace“, ovšem přezdívka „rádiová generace“ by byla mnohem trefnější:
Množství stažené hudby (41 %) již u mladých lidí překročilo množství hudby pořízené v obchodech (33 %) a chození na koncerty se stalo překvapivě zanedbatelnou aktivitou:
Nastala obrovská změna v lidských postojích k zapojení různých značek do koncertů a hudebních událostí. Jen tři procenta se domnívají, že sponzoring je špatná věc:
Studie kombinující kvalitativní a kvantitativní on line výzkumné metody a odborné rozhovory, probíhala v 11 klíčových trzích– Velké Británii, Německu, Itálii, Francii, Španělsku, Řecku, Nizozemí, Belgii, Portugalsku, Švédsku a Norsku.
– red –