Online aplikace kontaktní (poptávkový) formulář je nástroj firemního webu určený pro získávání poptávek a obchodních kontaktů. Kontaktní formulář umožňuje návštěvníkům odeslat do vaší firmy stručný dotaz nebo předběžnou objednávku. Generuje tedy online poptávku.
kontaktní formulář určený pro generování online poptávky
Kontaktní formulář se využívá:
- na firemních webech
- na produktových webech
- obecně na všech stránkách, kde je hlavním cílem webu vyvolat interakci mezi provozovatelem webu a jeho návštěvníkem
Zpracování poptávek z kontaktního formuláře
Stisknutím tlačítka odešle návštěvník formulář ke zpracování na webový server. Na nastavenou firemní e-mailovou adresu se odešle e-mail, ve kterém jsou uvedeny všechny položky formuláře tak, jak je návštěvník vyplnil. Zároveň se stejný e-mail odešle na adresu návštěvníka. Položky formuláře se také uloží do databáze na webovém serveru.
Pověřený pracovník firmy tedy obdrží odeslaný kontaktní formulář jako e-mail. Další komunikace s návštěvníkem se řídí dle firemních norem. Doporučuji ověřit si identitu návštěvníka a jeho korektnost. Mohou totiž nastat i takové situace, kdy návštěvník případnou objednávku služeb nepovažuje za závaznou a nakonec třeba za dodané služby nezaplatí.
Kontaktní formulář lze rozšířit o smluvní ujednání: do kontaktního formuláře přidáme další položku – checkbox (zaškrtávací políčko) „souhlasím se smluvním ujednáním“. Jakmile návštěvník tento checkbox zaškrtne a formulář odešle, dává tím najevo akceptaci vašeho smluvního ujednání.
Využití evidence odeslaných formulářů v databázi
Odeslané kontaktní formuláře se ukládají do databáze. Vzniká tak centrální evidence kontaktů a poptávek získaných přes firemní web. Tuto evidenci můžeme využit např. pro průběžné statistiky efektivity oslovení cílové skupiny našim firemním webem. Také může sloužit pro kontrolu, zda pověřený pracovník včas a správně reagoval na všechny odeslané kontaktní formuláře.
Propojením databáze kontaktního formuláře s databází firemního ERP nebo CRM systému vzniká mocný nástroj pro e-marketing a e-komerci. Díky propojení s informačními systémy s máme už při přijetí kontaktního formuláře přehled o tom, zda jej odeslal současný nebo potenciální klient. Ihned si můžeme zjistit historii odeslaných kontaktních formulářů a s nimi souvisejících obchodních případů.
Propojení s online aplikací zasílání aktualit
Kontaktní formulář lze také obratně využít k získání souhlasu se zasíláním aktualit a dalších obchodních sdělení e-mailem. Návštěvník tak zůstává s firmou v průběžném kontaktu. E-mail marketing zajistí průběžnou interakci s potenciální i současnou klientelou.
Je váš kontaktní formulář v dobré kondici?
Následující „dotazník“ vztahuje principy online aplikace kontaktní formulář na potřeby firemního webu. Předkládám jej čtenáři k individuálnímu zamyšlení. Rovněž si jej můžete stáhnout do svého počítače ve formátu PDF.
1. Je adresa stránky s kontaktním formulářem viditelná v internetových vyhledávačích?
A: spíše ano
N: spíše ne
2. Je kontaktní formulář snadno dosažitelný pomocí navigace vašeho webu?
A: spíše ano
N: spíše ne
3. Jak hodnotíte návštěvnost stránky s kontaktním formulářem?
V: vysoká
S: střední
N: nízká
4. Myslíte si, že se návštěvníci na vašem kontaktním formuláři snadno zorientují? Chápou správně, jak si přejete vyplnit jednotlivé položky formuláře?
A: spíše ano
N: spíše ne
5. O co se lidé především zajímají, když píšou k vám do firmy přes kontaktní formulář?
V: vážný zájem o produkty/služby
S: nezávazné bližší informace o produktech/službách
N: jiné informace
6. Máte centrální přehled o všech poptávkách a obchodních kontaktech, které kontaktní formulář vygeneroval?
A: ano
N: ne
7. Stanovují vaše firemní normy, jaký je postup pro zpracování přijaté online poptávky?
A: spíše ano
N: spíše ne
Ke stažení / download
Dotazník ke stažení: kontaktni-formular.pdf , datový typ PDF, datová velikost cca 25 kB