Ve světové literatuře máme jen výjimečně možnost souběžně – v jedné práci a na relativně malém prostoru – získat přehled o názorech vedoucích osobností teorie a praxe moderního managementu. Tato příležitost se nabízí českým čtenářům díky překladu a (již třetímu, doplněnému) vydání knihy, jejímž editorem byl Rowan Gibson a která přichází na náš knižní trh pod názvem Nový obraz budoucnosti (Rethinking the Future) a s podtitulem Přední osobnosti světového managementu a sociálního myšlení o budoucnosti podnikání, konkurence, řízení a trhu (z angl. orig. přel. P. Medek).
Kniha je souborem původních, nikde jinde nepublikovaných statí. Její vydavatel Rowan Gibson do ní souběžně zařadil příspěvky plejády výrazných osobností světového manažerského myšlení, v nichž sledují trendy rozvoje, potřeby i postupy řešení úkolů managementu zítřka.
Na zasvěcenou předmluvu k novému českému vydání knihy, kterou napsal Leo Vodáček, na myšlenkově pozoruhodnou předmluvu futurologů Alvina a Heidi Tofflerových a na předmluvu vydavatele publikace navazují vize a názory 16 autorit. Patří mezi ně např. vůdčí osobnosti strategického myšlení dneška M. Porter, G. Hamel, C. K. Prahalad, dále pak „otec“ podnikového reengineeringu M. Hammer, tvůrce koncepce „učící se organizace“ P. Senge, hvězda anglického sociálně orientovaného managementu Ch. Handy či jednička světového marketingu P. Kotler a další výrazné osobnosti (S. Covey, E. Goldratt, W. Bennis, J. Kotter, J. Naisbitt, L. Thurow).
Protože všechny stati byly napsány speciálně pro účel této knihy, jednotně a důsledně sledují „zadání“ vyjádřené názvem knihy. Autorům se vesměs opravdu zdařilo formulovat názory na budoucí podnikatelské a sociální prostředí i nároky, které na úspěšný management zítřka budou klást.
Jejich myšlenky představují někdy vzájemně se doplňující pohledy. Někdy jsou však navzájem odlišné, ba i kontroverzní. Provokují k zamýšlení se nad rozpornou budoucností globální ekonomiky plné pozitivních i negativních kooperačních vztahů – počínaje strategickými aliancemi či fúzemi a konče hyperkonkurencí, nepřátelskými akvizicemi a kulturními konflikty.
Není pochyb o tom, že kniha zaujme vrcholové vedoucí pracovníky naší mikro i makroekonomické sféry, vyvolá zájem dalších pedagogů i studentů vysokých škol, především pak ekonomického směru. Publikace je bezesporu atraktivní i pro další čtenáře, kteří se zajímají o sociální, ekonomické a manažerské příležitosti a výzvy budoucího desetiletí.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
Rowan Gibbon: Nový obraz budoucnosti (rethinking the future)
brož., 150 x 235 mm, 264 str.,
doporučená cena 380 Kč,
obj. číslo 0711, ISBN 978-80-7261-159-1