Expertní skupina pro technologie, média a telekomunikace (TMT) společnosti Deloitte analyzovala vývojové, marketingové a obchodní trendy, které letos v největší míře ovlivní odvětví telekomunikací. Své závěry shrnula do právě publikované odborné studie.
Internet už dnes ve vyspělých zemích využívá zřejmě každý člověk, který jej využívat chce. V USA je to 70 % dospělých, ve Velké Británii přes 60 %, v Evropské unii jsou to 43 % a v České republice, podle údajů Českého statistického úřadu, používalo v roce 2005 internet 36 % dospělé populace. Domácím připojením k internetu disponovalo 29 % domácností.
PC je zbytečně složitý
Zatím nejčastější, mnohdy jediný způsob, jak využít internetu, je prostřednictvím počítače. V Česku loni v pololetí mělo PC zhruba 36 % domácností. To by se ale mělo změnit. Počítač s monitorem, klávesnicí a myší je pro řadu internetových aplikací prostředníkem příliš složitým, integrovaným a pro mnoho domácností i zbytečně drahým. „Další zvýšení penetrace internetu už nepůjde výhradně přes PC, ale prostřednictvím malých, jednoduchých a poměrně levných přístrojů pro širokopásmové připojení,“ říká Petr Babický, TMT partner Deloitte Czech & Slovak Republic. „Důraz bude kladen na mobilitu, takže se mohou objevit přenosné terminálky pro příjem a posílání e-mailů, hraní elektronických her nebo pro příjem internetového rozhlasového a televizního vysílání.“
Otázkou je, zda narůstající hustotu provozu bude internetová síť zvládat kapacitně. Provoz v Amsterodamské internetové ústředně (AMS-IX), jež obhospodařuje zhruba pětinu všech spojení v Evropě, loni narůstal tempem 7,5 % měsíčně. Před rokem tudy protekl 1 petabite informací, letos na podzim už to budou petabity dva. To odpovídá 1 bilionu standardních stránek tištěného textu. Stále častěji se posílají velké soubory: filmy, hudba, videokonference, aj. Někteří poskytovatelé připojení se tak už letos mohou dostat do úzkých s kapacitou infrastruktury a uživatelé to poznají tak, že se rychlost připojení sníží.
Svobodná, nebo placená síť?
Investice do infrastruktury jsou na spadnutí, ovšem telekomunikační firmy přemýšlejí, kdo je zaplatí. Dělí se podle dvou základních názorů: prvního, že internet má být přístupný pro každého bez jakékoliv diskriminace, a druhého, že by měl existovat preferenční přístup, za který by se platilo. Mezi nimi se pohybují poskytovatelé připojení, kteří soudí, že vlastníci zvláště objemných a placených obsahů, jako např. filmů a písní, by měli za připojení provozovatelům infrastruktury odvádět něco z tržeb od svých zákazníků. Tato debata letos bude pokračovat, a i když zřejmě nebude ještě uzavřena, v každém případě bude nutné do infrastruktury investovat, aby internet byl pro uživatele stále tím otevřeným, rychlým a pohodlným přístupem do světa informací, komunikace a zábavy.
Mobilita pod střechou
Podstatnými změnami prochází také mobilní komunikace. Jestliže původně byly mobilní telefony myšleny jako prostředek dorozumívání mimo dům či kancelář, kde pevné linky nejsou, v letošním roce bude pokračovat trend využívat mobilních telefonů také „uvnitř“, místo fixních linek. V roce 2007 se celosvětově odehraje „venku“ už jen asi 30 % mobilních hovorů. To se týká i mobilní datové komunikace. „S tím, jak poroste interní využití mobilních telefonů, budou muset operátoři přehodnotit své strategie, nabídky služeb i tarify,“ říká P. Babický.
Co se letos už asi nepodaří úspěšně prodat, je mobilní televize. Zájem o ni mezi účastníky celulárních sítí je vlažný a faktem zůstává, že narozdíl třeba od audiopřijímačů, videozábava se s miniaturizací nechytá.
V tomto směru má více šancí internetová televize IPTV. Podmínkou ovšem je, že nabídne jinou užitnou hodnotu, než televize klasická. To jiné je vlastnost internetu – zcela volný výběr obsahu a interaktivita. „Operátoři musejí v roce 2007 přesvědčit zákazníky, že IPTV je nový vynález, docela odlišný od toho, na jaký se dívají teď,“ vysvětluje Petr Babický. „Jestli se jim to nepodaří, zůstane tento segment s nizoučkými maržemi chudým příbuzným.“
Na velikosti nezáleží
Co tedy telekomunikačním firmám bude vydělávat nejvíce? Zkušenost ukazuje, že to zdaleka nejsou největší přenášené soubory. Krátká textová zpráva SMS o velikosti nějakých 140 bitů stojí v průměru 20 US centů. To je 1400 dolarů za přenesený megabit, přibližně trojnásobek toho, co může vydělat hudební průmysl. Telefonát přes mobil, který se dá přenášet rychlostí 5 kbit/s, stojí 60 centů, v přepočtu 1,9 USD za Mbit. Za stažení tříminutového videa se platí 13 centů za Mbit. Také letos se operátoři budou snažit budovat širokopásmová připojení a přenášet jimi obrovské množství informací, ale velké věci někdy přicházejí po troškách.
V roce 2007 se také bude rozšiřovat množství služeb, které operátoři poskytují svým zákazníkům zdarma. Budou ale čím dál dražší. Dotované telefony byly výborným nástrojem při extenzívním průniku na trh, ale v situaci, kdy je trh saturován, přestává být tato taktika operátorů funkční a výnosná. Letos se tedy budou muset popasovat s nelehkým úkolem přesvědčit zákazníky, že služby, které poskytují, za ty peníze stojí.
Předpovědi skupiny TMT Deloitte pro technologický sektor v plném znění jsou zveřejněny na: www.deloitte.com/cz/TMT
– red –