Projekt LAE-ČR-2002 je už druhým ročníkem periodického výzkumu čtenosti vymezené skupiny periodik v přesně definované cílové skupině osob s rozhodovacími pravomocemi a zároveň i analýzou této cílové skupiny. Proto umožňuje porovnání trendů, zejména v oblastech, které jsou v posledních letech významně dynamizovány rozvojem informatiky a oborů s ní spojených.
Výzkum čtenosti a analýza osob s rozhodovacími pravomocemi leden – únor 2002
Postavení lidí z této cílové skupiny a povaha jejich práce je právě těsně spjata se získáváním, vyhodnocováním a v některých oborech i prodejem informací. Jde o různé typy informací, ale všechny takto definované respondenty spojuje potřeba aktuálních a přesných ekonomických informací. Kde je tito lidé hledají? A kde je hledali před dvěma lety?
Hledají je stále ještě především v denním tisku – jak v roce 2000, tak i nyní považuje denní tisk za svůj zdroj ekonomických informací 65 % respondentů. Pokles je zaznamenán u časopisů – ze 46 % v roce 2000 na 39 % letos. Pokles významu v tomto směru zaznamenává televize (39 % – oproti 43 %). 19 % respondentů v roce 2000 i nyní označuje za zdroj ekonomických informací rozhlasové vysílání.
Internet však považuje za zdroj ekonomických informací celkem 44 % respondentů, což představuje při srovnání s rokem 2000 růst skoro o 50 %.
Graf:
Zdroje ekonomických informací
Nejvíce pravidelných čtenářů mají z denního tisku Hospodářské noviny (74 % osob s rozhodovacími pravomocemi je četlo alespoň jednou v posledních dvou týdnech). Na druhém místě je Mladá fronta Dnes (67 %), následována deníkem Lidové noviny (42 %). Z časopisů dosahuje nejvyšších hodnot Ekonom 58 % z cílové skupiny, následován týdeníkem Euro (41 %) a Profit (40 %).
O jakých investicích do komunikačních zařízení a služeb uvažují čeští „decision makers“?
Nejčastěji jmenovanými investičními oblastmi, ve kterých se respondenti podílejí na rozhodování o nákupu jsou v pořadí: kancelářské zařízení a potřeby, telekomunikační služby, bankovní služby, hardware, software a motorová vozidla. Většina decision makers (52 %) rozhoduje o ročním investicích do 1 mil. Kč a 20 % až do 10 mil. Kč. Mezi plánovanými investicemi dominují nákupy telekomunikační a výpočetní techniky. U oblasti softwaru jsou nejčastěji plánovanými položkami pořízení přístupu na Internet, zřízení vlastní webové stránky a nákup SW pro účetnictví. 21 % z rozhodujících osob plánují nákup osobního vozidla nižší střední třídy. Z oblasti služeb je nejčastěji plánováno využití služeb daňových a právních poradců, auditorů a externích účetních odborníků, leasingu, reklamy, spedičních služeb a bezpečnostních agentur.
Internet – místo přístupu, účel užití
Počátkem roku 2002 mělo v této cílové skupině přístup k internetu už celkem 85 % respondentů – z toho 40 % s přístupem k internetu i z domova.
Graf:
Internet – místo přístupu, účel užití
Respondenti využívají internet pro firmu i pro své soukromé účely. Z firemního hlediska jsou na internetu nejvíce sledovány ekonomické informace (67 % ), právní informace (45 % ), dále různé databáze a archivy (42 % a oblast finančního trhu (42 %).
Pro soukromé účely jsou nejvíce vyhledávány informace spjaté s cestováním – nabídky cestovních kanceláří, leteckých společností, rezervace hotelů (celkem 31 % ), informace o zdraví a medicíně (20 % ) a ekonomické informace (18 % ).
Přes internet již nakupovalo pro firmu celkem 24 % a soukromě 16 % respondentů. Nákupní úmysly pro nejbližších 12 měsíců vyjádřilo u firemních nákupů 29 % a soukromě 20 % respondentů.
Více informací: rusy@gfk.cz