Český obchodní trh dospěl, konsoliduje se a zároveň prožívá fázi pročišťování, kterou přežijí jen ty nejúspěšnější firmy. Maloobchodnímu trhu v České republice a dalších zemích střední a východní Evropy přitom dominují řetězce pracující s nízkou cenou jakožto hlavním marketingovým nástrojem. Tato strategie má však u různých společností různou míru úspěšnosti. Výzkumy spotřebitelských preferencí stále naléhavěji dokládají, že jiné benefity (například čerstvost a kvalita potravin) začínají být pro zákazníky stejně důležité jako cena. Proto se jako velmi účelné jeví se sejít, diskutovat aktuální stav a perspektivy obchodu a hledat správné informace a inspiraci.
Na tuto situaci reaguje programová koncepce konference Retail Summit 2007 (koná se ve dnech 6.–7.2. 2007 v Top Hotelu Praha), která přináší výrazný posun v zapojení zahraničních řečníků a snahu hledat řešení pro obchod v širším mezinárodním kontextu nové Evropy. Chystaný program vyvolává velký zájem – 3 týdny před konferencí již je zaregistrováno více než 5 set účastníků, což je rekord v 13leté historii této akce. Program si zachovává osvědčenou strukturu a těsně navazuje na loňský obsahem nejlépe hodnocený ročník.
Program Retail Summitu 2007 má tato těžiště:
1. Trendy v obchodě a spotřebě
V této části vystoupí významní analytici domácího i evropského trhu. Dlouhodobý výhled evropského obchodního trhu přednese vice-president EuroCommerce Dr. Peter Bernert. Situaci v českém obchodě bude věnován příspěvek prezidentky SOCR ČR Heleny Pískovské, která zároveň představí strategii této profesní organizace.
Účastníky velmi poptávané téma trendů poptávky bude letos předmětem exkluzivní prezentace výsledků mezinárodního výzkumu GfK Roper Reports. V jejím rámci Nick Chiarelli z Velké Británie představí 18 klíčových globálních trendů, které lze vysledovat napříč kategoriemi produktů.
Vývoj ve střední a východní Evropě představí Tobias Schediwy z GfK Austria a Zdeněk Skála z INCOMA Research, kteří se zaměří na prohlubující se segmentaci nakupujících i měnící se pozici maloobchodních formátů i jednotlivých řetězců.
2. Retail best practices – příklady úspěšných řešení z českého i evropského trhu
S přihlédnutím k masivní expanzi diskontního obchodu v ČR a dalších zemí střední a východní Evropy se podařilo jako klíčového řečníka získat osobu z nejpovolanějších. Na úvod tohoto bloku vystoupí Günter Fergen, člen nejvyššího vedení skupiny Schwarz (Lidl/Kaufland) zodpovídající za tvorbu firemní strategie.
Otázky rozvoje lokálního obchodního řetězce – spotřebních družstev v roli leadera nezávislého obchodu – následně představí Martin Dokoupil (INCOMA Consult) a Miroslav Kajňák (SČMSD).
Efektivnost v obchodě patří k základním podmínkám úspěchu firem a je často poptávaným tématem. Praktické příklady zefektivnění provozu proto poskytne nejen vystoupení Alejandra Maroto ze společnosti Telefonica O2 v hlavním bloku, ale i navazující diskusní workshop druhého dne.
Impulsy pro náš nepříliš kreativní maloobchod přinese v závěru dopoledního programu Stefan Engeseth, švédský marketingový konzultant, který na summitu představí myšlenky ze své nejnovější knihy „One – a consumer revolution for business“.
3. Diskusní fórum na téma obchodu v kontextu střední a východní Evropy
Odpolední fórum naváže na fakta o rozdílech a podobnostech maloobchodních trhů v rámci střední a východní Evropy a bude diskutovat tržní příležitosti a výzvy pro maloobchodníky i dodavatele v tomto regionálním kontextu. Diskusního panelu se zúčastní přední zástupci obchodníků a dodavatelů z různých zemí, mj. CEO Ahold Central Europe pan Johan Boeijenga, pan Marek Marzec, východoevropský manager pro kvalitu ve skupině Metro a zástupce polské obchodní asociace POHiD, dále zástupce nejvyššího vedení obchodní společnosti Konzum Chorvatsko – Bosna &Hercegovia – Srbsko pan Drago Munjiza, Adrian Ďurček (COOP Jednota Bratislava) reprezentující slovenský obchod či Kornél Müller zastupující Unilever Maďarsko.
4. Slavnostní večer spojený s udílením českých a slovenských cen Zlatý dukát 2007
Společenská část summitu proběhne v návaznosti na konferenční program prvního dne ve velkém kongresovém sále Top Hotelu Praha a je, stejně jako v loňském roce, pořádána v těsné spolupráci s časopisem Moderní obchod. V úvodu večera budou udělena prestižní ocenění Zlatý dukát 2007 za kvalitu a mimořádný přínos pro obchod a zákazníka a rovněž ceny Top Retailer 2006/07.
5. Diskusní workshopy k vybraným otázkám rozvoje obchodního trhu
Druhý den summitu je zcela vyhrazen pro intenzivní diskusi a výměnu zkušeností v 10 specializovaných workshopech. Dosavadní zájem již registrovaných účastníků (zejména top managerů) se nejvíce soustřeďuje na nově koncipované, loni nejúspěšnější diskusní fórum obchodníků a dodavatelů „Power Play“, na diskusní workshop „Obchod & vláda“, který svým obsazením i tématy slibuje pestrou konfrontaci názorů, na marketingovou sekci „Obchod & zákazníci“ , která bude věnována komunikaci positioningu obchodníků a na strategickou sekci „ Obchod & expanze“.
Nově zařazená témata spojená s podnikáním malých a středních firem a podnikáním v regionech logicky nejvíce oslovují nezávislý obchod, ale i dodavatele, kteří se na tento segment chtějí do budoucna více zaměřovat. Workshop Obchod & nové trhy (s problematikou expanze na trhy Ukrajiny, Ruska, Balkánu) je nejatraktivnější pro dodavatele a vysoký zájem vyvolávají i letos nově zařazené sekce Obchod & internet a Obchod & efektivnost.
Retail Summit 2007 je organizován Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, Fakultou mezinárodních vztahů VŠE Praha, časopisem Moderní obchod a společností INCOMA Consult. Navazuje na historii předchozích 12 úspěšných ročníků, kterých se pravidelně účastnilo 800 –900 delegátů.
Novinky z přípravy konference jsou průběžně publikovány na www.retail21.cz/summit.
– red –