Obchod

Prodej aut v Evropě se zvýšil jen málo

Hospodářský vzestup obvykle znamená pro automobilky výrazný růst odbytu. Loni tomu ale tak nebylo, ve Velké Británii, Španělsku, Francii a Itálii odbyt nových vozů dokonce klesl.

Celkem se loni v Evropské unii a zemích evropského volného trhu (EFTA) prodalo 15 364 997 nových osobních aut, jen o 0,7 % více než v roce předcházejícím, uvedla ve své nové zprávě Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).

Dva významné národní trhy, Německo a Itálie, zaznamenaly zvýšení prodejů o 3,8 % a o 3,7 % respektive. V Německu přitom jen v prosinci stoupl odbyt meziročně o 17,7 procenta. Podle ACEA zde byly prodeje nových aut podpořeny nejen růstem příjmů obyvatel, novými modely aut na trhu a prodejními pobídkami, ale také očekáváním zvýšení daní k 1. lednu letošního roku.

Z 15 původních členů EU se prodej aut zvýšil v 9 státech. Naopak pokles trhu v minulém roce nastal ve Velké Británii (o 3,9 %), ve Francii (o 3,3 %) a ve Španělsku (o 2 %), ale také na menších trzích: v Portugalsku, Finsku a Řecku.

Zlepšení prodejů nových aut docilily také nové členské země EU, kromě České republiky a Maďarska, kde odbyt loni klesl o 2,7 %, respektive 2,8 procenta. Celkem se v této skupině zemí prodalo o 2,2 % více nových vozů než v roce 2005.

Mezi výrobci si prvenství s přehledem zachovala skupina Volkswagen, která v Evropě loni prodala 3,11 milionu aut, o 5,3 % více než v roce předcházejícím. Koncern VW tak zvýšil svůj podíl na trhu z 19,4 na 20,3 procenta. Následovaly francouzská skupina PSA Group s 2,02 mil. prodaných aut a 13,1% podílem na trhu, skupina Ford (1,62 mil. vozů, 10,6 % trhu) a skupina General Motors (1,59 mil. aut a 10,2 % trhu). Všechny tři tyto skupiny však zaznamenaly pokles prodejů, a sice o 2,1 %, 0,7 % a 2,7 % respektive.

Ze značek si na trhu celé Evropské unie a zemích volného obchodu nejlépe vedl Volkswagen (Volkswagen group) s 1,66 mil. prodaných aut a meziročním přírůstkem prodejů 7,4 procenta. Vozům s VW na přední masce patřilo 10,8 % trhu. Za ním se umístil Opel/Vauxhall (General Motors, 1,32 mil. aut, ale pokles prodeje o 3,5 % i podílu na trhu z 9 na 8,6 %) a Renault (Renault, 1,28 mil. vozů, prodeje -12,6 %). Vozů značky Škoda se loni v Evropě podle statistik ACEA prodalo 427 231, o 3,7 % více než v roce 2005.

Ovšem „skokanem roku“ se stala značka Dacia od Renaultu, která si v prodejích meziročně polepšila o 77,6 % (absolutně na 40 860 vozů), za ní skončil Lexus od Toyoty (+ 76,3 % na 39 185 vozů). Významné zlepšení zaznamenal také italský Fiat, jehož stejnojmenných vozů se prodalo o 20,9 % více než loni (890 146 aut). Skupina Fiat, kam patří mj. také značky Lancia a Alfa Romeo, pak byla „skokanem roku“ mezi výrobci s růstem prodejů o 16,9 procenta (1,16 mil. vozů).

Největším „propadákem“ roku bylo auto Smart ze stáje DaimlerChrysler (-22 % na 103 167 aut), nepočítáme-li GM Rover, jehož výroba byla zastavena a kterého se tak prodalo jen 7801 kusů, o 83,1 % méně proti roku 2005.

– jef –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!